Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:06

25
تیر
کم کاری تیروئید و تاثیرات آن بر دستگاه گوارش

کم کاری تیروئید و تاثیرات آن بر دستگاه گوارش

تیروئید غده پروانه‌ای شکل در گردن شما است. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که مصرف انرژی بدن شما را به همراه بسیاری از عملکردهای مهم دیگر تنظیم می‌کند. کم کاری تیروئید زمانی است که تیروئید کم کار باشد.

پونه اله‌یاری : کارشناس ارشد فیزیولوژی تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : تیروئید غده پروانه‌ای شکل در گردن شما است. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که مصرف انرژی بدن شما را به همراه بسیاری از عملکردهای مهم دیگر تنظیم می‌کند. کم کاری تیروئید زمانی است که تیروئید کم کار باشد.

 هنگامی که تولید هورمون تیروئید کاهش می‌یابد، فرآیندهای بدن شما کند می‌شود و تغییر می‌کند. کم کاری تیروئید می‌تواند بر سیستم‌های مختلف بدن شما تأثیر بگذارد.

کم کاری تیروئید می‌تواند متابولیسم، عملکردهای ذهنی، سطح انرژی و حرکات روده را تحت تأثیر قرار دهد. بسته به میزان کاهش تولید هورمون تیروئید، علائم شما ممکن است خفیف تا شدید باشد. گاهی اوقات علائمی مانند خستگی، ضعف و یبوست را می‌توان به سختی از سایر شرایط تشخیص داد. برای تأیید اینکه شما کم کاری تیروئید دارید، پزشک باید آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون تیروئید شما انجام دهد.

کم کاری تیروئید حرکت غذا از طریق معده و روده را کند می‌کند. کندی هضم می‌تواند منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و نفخ شود.

کم کاری تیروئید شدید ممکن است منجر به اختلال در حرکات دودی مری شود. اختلالات حرکتی مری، کاهش سرعت و دامنه حرکات دودی مری و کاهش فشار اسفنکتر تحتانی، همگی به اختلال در بلع کمک می‌کنند. اگر چه این یک علت بسیار نادر برای سوء‌هاضمه است، کم کاری تیروئید باید زمانی که همه روش‌های اکتشافی منفی هستند بررسی شود.

طی یک مطالعه ارتباط مثبتی بین سوء‌هاضمه و کم کاری تیروئید دیده شده است. علاوه بر این، اختلال حرکتی معده به طور قابل توجهی در بیماران کم کاری تیروئید شایع‌تر است. در عین حال به نظر می‌رسد حالت کم کاری تیروئید تخلیه معده را به تأخیر می‌اندازد.

 بیشتربخوانید:

کم کاری تیروئید و رابطه آن با افسردگی و اضطراب

علائم کم کاری تیروئید

 

 

 

 

مواد مغذی مفید برای عملکرد تیروئید

ید

ید یک ماده معدنی ضروری است که برای ساخت هورمون‌های تیروئید مورد نیاز است، بنابراین افراد مبتلا به کمبودید ممکن است در معرض خطر کم کاری تیروئید باشند. کمبودید بسیار شایع است و تقریباً یک سوم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، در افرادی از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، که در آن نمک یددار و غذاهای دریایی غنی از ید به طور گسترده‌ای در دسترس است، کمتر رایج است. اگر کمبودید دارید، نمک سفره یددار را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید یا غذاهای غنی از ید مانند جلبک دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ بیشتر مصرف کنید. مکمل‌های ید ضروری نیستند، زیرا می‌توانید مقدار زیادی ید از رژیم غذایی خود دریافت کنید. برخی از مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دریافت بیش از حد این ماده معدنی ممکن است به غده تیروئید آسیب برساند.

 

سلنیوم

سلنیوم به «فعال کردن» هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند تا بدن بتواند از آنها استفاده کند.

این ماده معدنی ضروری همچنین دارای مزایای آنتی‌اکسیدانی است، به این معنی که ممکن است غده تیروئید را در برابر آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

پس حتماً سعی کنید غذاهای با منشأ غنی سلنیوم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که این یکی از راه‌های خوب تأمین این ماده مغذی به شمار می‌آید. این منابع شامل آجیل برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم‌مرغ و حبوبات هستند.

با این حال، از مصرف مکمل سلنیوم خودداری کنید، مگر اینکه توسط یک متخصص به شما توصیه شود. مکمل‌ها حاوی دوزهای بیشتر از مقدار نیاز برای بدن هستند ممکن است در مقادیر زیاد برای بدن سمی باشد.

 بیشتر بخوانید:

 

 

 

روی

مانند سلنیوم، روی به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌های تیروئید را فعال کند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که روی ممکن است به بدن در تنظیم TSH (هورمون اصلی غده تیروئید) کمک کند، این هورمونی است که به غده تیروئید کمک می‌کند تا دیگر هورمون‌های تیروئید را آزاد کند.

کمبود روی در کشورهای توسعه یافته نادر است، زیرا روی در اکثر مواد غذایی وجود دارد.

با این وجود، اگر کم کاری تیروئید دارید، سعی کنید بیشتر غذاهای غنی از روی مانند گوشت گاو و مرغ مصرف کنید.

 

کدام مـــــواد مغـــذی مضر هستند؟

 برخی از سبزیجات: کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، اسفناج و غیره. مصرف این سبزیجات به صورت پخته و در حجم محدود، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 میوه‌ها و گیاهان نشاسته‌ای: سیب‌زمینی شیرین، هلو، توت فرنگی و غیره؛ بدیهی است مصرف کم آنها قابل قبول است.

 آجیل و دانه‌ها: ارزن، بادام زمینی و غیره.

 ارزن: همه انواع

 غذاهای فرآوری شده: فست‌فودها، سوسیس و کالباس، کیک، کلوچه و غیره.

 مکمل‌ها: مصرف کافی سلنیوم و ید برای سلامت تیروئید ضروری است، اما مصرف بیش از حد هر دو ممکن است باعث آسیب شود. فقط در صورتی که یک متخصص به شما توصیه کرده باشد سلنیوم و ید مصرف کنید.

 بیشتر بخوانید:

در اینجا لیستی از غذاهایی است که می‌توانید در حد اعتدال مصرف کنید. این غذاها حاوی گواتروژن (محرک‌ها) هستند یا اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، محرک شناخته می‌شوند:

 غذا با پایه سویا: توفو، تمپه، لوبیا سبز، شیر سویا و غیره.

 برخی از میوه‌ها: هلو، گلابی و توت فرنگی.

 نوشیدنی‌ها: قهوه، چای سبز و الکل. این نوشیدنی‌ها ممکن است غده تیروئید شما را تحریک کنند.

 

تأثیر بر روده

اشتها معمولاً کاهش می‌یابد، اما افزایش وزن ممکن است به دلیل احتباس مایعات به 10 درصد برسد. ناراحتی و نفخ مبهم شکمی ممکن است به اشتباه به بیماری عملکردی روده نسبت داده شود. به نظر می‌رسد اثر کم کاری تیروئید بر دستگاه گوارش چند عاملی با تغییرات احتمالی در گیرنده‌های هورمونی، اختلالات عصبی عضلانی و میوپاتی ناشی از نفوذ دیواره روده باشد. کاهش حرکات دودی معده در کم‌کاری تیروئید فرآیند بسیار بارزی است و یبوست شایع‌ترین شکایت گوارشی است. تا 15 درصد از بیماران کمتر از 3 بار در هفته اجابت مزاج دارند. اگرچه نادر است، اما موارد شدید کم کاری تیروئید منجر به انسداد کاذب ایلئوس و کولون همراه با نهفتگی مدفوع و مگاکولون می‌شود. جراحی ناخواسته در این مواقع مضر است و ممکن است کشنده باشد. جذب مواد خاص ممکن است کاهش یابد، اما مقدار کل جذب شده معمولاً طبیعی است یا به دلیل طولانی شدن مدت زمان انتقال از روده افزایش می‌یابد.

 اسهال در حالت کم کاری تیروئید عمدتاً نتیجه افزایش رشد باکتری ثانویه به کم تحرکی روده است. به‌طور استثنایی، کم‌کاری تیروئید ممکن است علت خونریزی گوارشی مقاوم به درمان‌های معمول باشد.

 

کم کاری تیروئید و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش

در مقایسه با جمعیت عمومی، بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید خیلی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سلیاک (عدم تحمل به گلوتن) هستند.

 بیشتر بخوانید:

برچسب ها: رژیم غذایی، سوزش سر دل، فشار خون، کم کاری تیروئید، مواد غذایی، یبوست، تیروئید، سلنیوم، پرکاری تیروئید، پونه اله‌یاری تعداد بازديد: 293 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز