Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:17

21
اردیبهشت
علائمی که به ما خبر از وجود لخته خون در بدن می دهد

علائمی که به ما خبر از وجود لخته خون در بدن می دهد

وجود لخته خون در بدن به دو دسته تشکیل می شود که هردو آنها خطرناک و بهتر است از علائم آن آگاه باشید

به گزارش بهداشت نیوز : لخته خون تشکیل شده در شریان ها(سرخرگ ها) با لخته خون وریدی (سیاهرگ ها) متفاوت بوده و هرکدام علائم خاص خود را دارد.


با وجود خطرناک بودن هر نوع لخته خون اما در این بین لخته های خون تشکیل شده در شریان ها یا همان سرخرگ ها که مسئول خونرسانی به اندام ها هستند به مراتب خطرناک تر است.

 وجود هر نوع لخته خون در سرخرگ ها جریان خونرسانی به اندام ها را مختل کرده و ظرف چند ساعت با مسدود کردن مسیر خونرسانی می تواند موجب مرگ اندام و حتی مرگ خود فرد شود.

اگر لخته خون در شریان های قلب باشد می تواند موجب سکته قلبی، در مغز موجب سکته مغزی، در پا موجب لنگش شدید فرد و در هریک از اندام های دیگر موجب اختلال در عملکرد آن اندام و در نهایت موجب مرگ آن اندام شود.


 علائم وجود این لخته ها بسته به محل شریان متفاوت است. بطور مثال اگر در شریان قلب لخته خون داشته باشیم علائمی مانند درد قفسه سینه را خواهیم داشت و در مغز این علائم بصورت اختلال در تکلم، اختلال در راه رفتن، کاهش هوشیاری و بی حرکت شدن یک قسمت بدن خود را نشان می دهد.

بیشتربخوانید:

کمبود ویتامین D خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

 


 در اندامی مانند پا وجود لخته خون در شریان موجب عدم باز و بسته شدن پا و درد شدید در آنها می شود و در سایر اندام ها هم علائم متفاوت دیگری دارد.

با توجه به خطرات لخته خون در شریان ها ضروری است افراد به محض مشاهده این علائم هرچه سریعتر به اورژانس مراجعه کنند.

 در زمینه رفع لخته خون در شریان‌ها زمان طلایی وجود دارد که برای قلب کمتر از دو ساعت، برای مغز کمتر از سه تا چهار ساعت و برای سایر اندام‌ها کمتر از شش ساعت است.

 چنانچه بیمار در این زمان طلایی به مراکز درمانی مراجعه کند دچار عوارض بسیار کمتری خواهد شد و هرچه زودتر مراجعه کند عوارض آن هم کمتر خواهد بود، اما بعد از این ساعت عملا بخشی از اندام و یا همه آن به دلیل عدم خونرسانی از بین رفته و کاری نمی‌شود برای نجات آن ارگان انجام داد و حتی احتمال مرگ افراد در صورت درگیری قلب و مغز وجود دارد.

در سیاهرگ‌ها در صورت وجود لخته خون زمان بیشتری برای درمان و پیشگیری وجود دارد و حتی دو تا سه روز برای این کار فرصت هست.

 وجود لخته خون در سیاهرگ‌ها عمدتا در قسمت های تحتانی و پاها مشاهده می شود که با علائمی مانند پادرد و ورم وجود دارد و در سایر اندام هایی که لخته خون در سیاهرگ آنها ایجاد شده همین علائم درد و ورم مشاهده می‌شود.

احتمال تشکیل لخته خون وریدی در افراد سالمند، کم تحرک و زنانی که قرص پیشگیری از بارداری مصرف کرده و نیز در افرادی که سابقه فامیلی در این زمینه داشته و یا داروهای هورمونی مصرف می کنند بیش از سایر افراد است.

بیشتربخوانید:

عوارض مرگبار واکسن آسترازنکا چیست؟

صبحانه ای که موجب لخته شدن خون می شود

دلیل لخته شدن خون در بیماران کرونایی

 

برچسب ها: قلب، سکته قلبی، بارداری، لخته خون، سکته مغزی، سرخرگ، پادرد تعداد بازديد: 263 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز