Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:06

14
بهمن
برای دز سوم آسترازنکا بهتر است یا سینوفارم؟

برای دز سوم آسترازنکا بهتر است یا سینوفارم؟

بسیاری از مردم تنها در شرایطی انواع دیگر واکسن‌های موجود را برای دز سوم تزریق می‌کنند که بدانند دسترسی به آسترازنکا برایشان ممکن نیست.

به گزارش خبرآنلاین، واکنش مردم در کوچه و خیابان‌ها و فضای مجازی نشان می‌دهد اولویت اول هرکسی برای تزریق دز سوم واکسن، آسترازنکا است و آن‌ها تنها در شرایطی انواع دیگر واکسن‌های موجود را تزریق می‌کنند که بدانند دسترسی به آسترازنکا برایشان ممکن نیست؛ شواهد علمی هم نشان می‌دهد انتخاب آن‌ها پر بیراه نیست. چراکه به‌گواه تحقیقات سویه اومیکرون در برابر اکثر واکسن‌ها مقاوم است و البته آسترازنکا در این میان عملکرد بهتری دارد. دراین‌باره دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به خبرآنلاین می‌گوید: «واکسن‌ها کفایت‌های متفاوتی دارند، تا حالا مطالعات وسیعی انجام نشده که چند درصد از واکسن‌های موجود می‌توانند روی اومیکرون تاثیر داشته باشند؛ البته مطالعه‌ای بر روی فایزر و آسترازنیکا انجام شده و دیده شده که اگر دز بوستر با این واکسن‌ها تزریق شود می‌تواند تا ۳۷ درصد در برابر اومیکرون ایمنی ایجاد کند، درباره سایر واکسن‌ها مطالعه فقط در این سطح بوده که اگر دز بوستر آن‌ها تزریق شود سبب افزایش آنتی‌بادی در بدن شده که می‌تواند در برابر امیکرون کمک کننده باشد.»

همچنین مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید در پاسخ به این پرسش که چرا مردم تمایل بیشتری به تزریق آسترازنکا دارند، به خبرآنلاین می‌گوید: «برای این‌که در مطالعات خارجی و داخلی نشان داده شده اثربخشی واکسن آسترازنکا مقداری از واکسن سینوفارم بیشتر است، بعضی ترجیح می‌دهند واکسنی دریافت کنند که اثربخشی نسبی بالاتری داشته باشد حتی اگر عوارض آن بیشتر باشد.»

برچسب ها: واکسیناسیون، ویروس کرونا، واکسن سینوفارم، واکسن آسترازنکا، سویه اومیکرون تعداد بازديد: 195 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز