Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:16

10
دی
چقدر باید از امیکرون بترسیم؟

چقدر باید از امیکرون بترسیم؟

به نظر می‌رسد با وجود قدرت بسیار بالای سرایت‌پذیری ویروس امیکرون، هنوز این سویه تهدید جدی برای سلامت عمومی در آن حد که ویروس دلتا خطرناک بود، شمرده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجودی که اخبار مختلف می گفت باید از اومیکرون به شدت ترسید و با وجودی که برخی متخصصان پیشنهاد کردند با ورود سویه اومیکرون به کشور باید اماکن عمومی دوباره تعطیل شوند ولی به نظر می رسد حضور این ویروس در کشور چندان هم بحرانزا نشده است.

این را عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، گفته است. آنطور که دکتر پیام طبرسی درباره وضعیت انتشار کرونای اُمیکرون در کشور، گفته است اُمیکرون ویروسی است که گسترش سریعی دارد و به سرعت پخش می‌شود. بر همین اساس اینکه بگوییم تعداد موارد اُمیکرون تنها ۳۰ یا ۳۴ مورد تایید شده است، درست نیست و قطعا تعداد موارد بیماری در کشور بیش از این است و در کل کشور هم پخش شده است. به طوری که می‌توان گفت اُمیکرون در کل کشور در حال گردش است.

به گفته دکتر طبرسی خوشبختانه موضوعی که تاکنون وجود دارد، این است که گردش ویروس اُمیکرون، منجر به افزایش موارد بستری و فوت و حتی افزایش موارد سرپایی ابتلا در کشور نشده است و آمار ما زیر ۲۰۰۰ تست مثبت در روز است.

البته از اول هم برخی منابع علمی می گفتند امیکرون چندان هم خطرناک نیست. پژوهشگران انگلیسی گفته بودند خطر مراجعه به بیمارستان و بستری شدن در اثر ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا ۴۰ درصد کمتر است.

واقعیت اینجاست که در ایران کسی نمی تواند ادعا کند عدد واقعی بیماران مبتلا به امیکرون را می داند. یعنی با توجه به کاهش چشمگیر موارد فوت و بستری و با وجود نداشتن اطلاعات درباره امیکرون می شود گفت هنوز این بیماری، خطر جدی برای شهروندان به شمار نمی رود هرچند نباید جانب احتیاط را رها کرد.

چقدر باید از امیکرون بترسیم؟

در این رابطه دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به لزوم سکانس ژنی تست‌های مثبت کرونا برای بررسی میزان شیوع سویه جدید کووید۱۹، گفت: سکانس ژنی در آزمایشگاه‌ مرجع انجام می‌شود و اعلام می‌کنند که چند درصد تست‌های مثبت، امیکرون است. تعداد این تست‌ها کم است و عدد واقعی ابتلا به امیکرون در تهران نداریم.

وی افزود: مراجعین سرپایی همچنان وجود دارند که البته شامل مبتلایان کرونا و آنفلوآنزای فصلی به شکل همزمان هستند. حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر روزانه به شکل سرپایی مراجعه می‌کنند که تعداد قابل توجهی مبتلا به آنفلوآنزا هستند و تعداد موارد مثبت کرونا از کل تست‌هایی که اخذ می‌شود پنج درصد است.

توکلی ادامه داد: چیزی که نگران آن هستیم شیوع بیش از اندازه سویه امیکرون است که می‌تواند درگیری زیادی از نظر وسعت ابتلا ایجاد کند؛ البته درخصوص شدت ابتلا به این سویه خیلی نگرانی نداریم.

 

برای خوش بینی زود است

با همه خوشبینی ای که به خاطر کاهش آمار بیماران کرونایی در کشور وجود دارد، به نظر می رسد هنوز زود است درباره رد شدن خطر امیکرون اظهارنظر کنیم زیرا منابع بین المللی بهداشت معتقدند این سویه بسیار خطرناک است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در به ‌روزرسانی گزارش اپیدمیولوژیک هفتگی بیماری کووید-۱۹ که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، خطرات مربوط به سویه اُمیکرون را در حد "بسیار زیاد" طبقه‌بندی کرده است.

این سازمان جهانی در گزارش خود به چند نکته در مورد سویه اُمیکرون اشاره کرده است خطر کلی و نگرانی مربوط به کرونای اُمیکرون هنوز بسیار بالا است. شواهد نشان می دهد که سویه اُمیکرون در مقایسه با دلتا در مدت دو تا سه روز دو برابر می شود. موارد ابتلا به این سویه به سرعت در حال افزایش است و اُمیکرون به سویه غالب در انگلیس و ایالات متحده تبدیل شده است.

البته پزشکان می گویند قدرت سرایت پذیری اومیکرون با تزریق کامل واکسن کرونا به شدت کاهش می یابد. در این رابطه دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره تاثیر واکسیناسیون بر کرونای اُمیکرون، گفت: طبق مطالعات مختلف بین‌المللی نشان داده شده کسانی‌ که دز سوم یا بوستر را تزریق کردند، میزان ایمنی و مقاومت‌شان در برابر امیکرون بسیار بالا بوده است. حال اگر فردی قبلا کرونا هم گرفته باشد، ایمنی خوبی ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه ما این است که همه دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

همچنین دکتر طلعت مختاری آزاد استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره وضعیت امیکرون در کشور، گفت: فعلا هنوز سویه غالب دلتاست، اما کلا درباره عفونت‌های تنفسی محدود کردن انتقال از یک کشور به کشور دیگر، غیرممکن است.

وی افزود: اکنون تعداد زیادی از کشورها امیکرون را گزارش کردند و اولین موردی هم که در ایران تایید شد، مسافری بود که از دبی آمده بود که سیستم کنترل قوی هم دارند. بنابراین ممکن است مسافری که وارد می‌شود، در آن لحظه ظاهرا پاسخ تستش منفی باشد، اما چند روز بعد که ویروس در بدنش تکثیر می‌شود، تستش مثبت شود. ما هم جدا از دنیا نیستیم. این ویروس در ایران وجود دارد ولی امیدواریم باتوجه به پیکی که اخیرا گذراندیم و بسیاری از افراد به بیماری مبتلا شدند و افزایش واکسیناسیون، مانند برخی کشورهای اروپایی نشویم.

واقعیت این است که شکل نهفتگی ویروس اومیکرون در بدن با دلتا یا کرونای چینی تفاوتهایی دارد. علائم ابتلا به سویه اُمیکرون مانند سایر سویه‌های کووید ۱۹ طی چند روز از بین می‌رود. علائمی که در بیماران مبتلا به اُمیکرون ظاهر می‌شود، در مقایسه با علائمی که در نوع بسیار خطرناک دلتا مشاهده شده، بسیار خفیف است.

بیماران معمولا با درد عضلانی، بدن درد، سردرد و کمی خستگی مراجعه می‌کنند و علائم آن‌ها به نظر نمی‌رسد بدتر شود و بعد از حدود پنج روز از بین می‌روند و تمام می‌شود.

با وجود بیم و امیدهایی که درباره گذر از امواج امیکرون وجود دارد، در ابتدای هفته جاری مسول روابط عمومی وزارت بهداشت آمار ابتلای شناخته شده به امیکرون در کشور را اعلام کرد.

محمدهاشمی گفت: تاکنون ۳۴ مورد ابتلا به سویه جدید اُمیکرون در کشور شناسایی شده و ۸ مورد مشکوک نیز در حال آزمایش و تست‌های تشخیصی است.

او ادامه داد: تاکنون ۱۵ مورد ابتلا به اُمیکرون در تهران، ۵ مورد در مشهد، ۵ مورد در هرمزگان، ۲ مورد در بوشهر، ۲ مورد در شیراز و در هر یک از شهرهای بابل، اصفهان، ارومیه، کرج و اراک، یک مورد شناسایی شده است. وی افزود: همچنین ۸ مورد مشکوک به ابتلا به این سویه در کشور در حال آزمایش است که ۳ مورد در استان یزد، ۳ مورد در استان هرمزگان، یک مورد در بوشهر و یک مورد نیز در گلستان است. هاشمی تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تزریق دُز سوم واکسن کرونا، می تواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس جهش یافته موثر باشد.

برچسب ها: سرماخوردگی، واکسن، سویه دلتا، اومیکرون، علائم اومیکرون تعداد بازديد: 249 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز