Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:06

5
شهریور
سومین دوز واکسن کرونا باید انجام شود یا نه؟

سومین دوز واکسن کرونا باید انجام شود یا نه؟

دوز تقویتی واکسن کرونا بیشتر برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف توصیه می شود

به گزارش سیناپرس : به رغم این که برخی کشورها هنوز تزریق دوز اول و دوم خود را هم تزریق نکرده یا به اتمام نرسانده اند، اما در برخی کشورهای توسعه یافته حرف از تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا یا همان دوز سوم است تا ایمنی بدن افراد را بالاتر ببرند.

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد که دچار نقص یا ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، با تزریق دو دوز واکسن نمی توانند ایمنی کاملی در برابر ویروس کرونا پیدا کنند. 

از سوی دیگر، افراد سالمی هم که در برابر ویروس SARS-CoV-2 واکسینه شده اند، ممکن است ایمنی کاملی پیدا نکرده و بدن آنها آنتی بادی کافی برای مقابله با ویروس تولید نکرده باشد و همین امر، بدن آنها را در معرض ابتلا به کووید- 19 قرار می دهد؛ این موضوع به ویژه در افرادی که بیشتر در جامعه حضور دارند اهمیت بالاتری پیدا می کند. 


از این رو، مقامات بهداشت فدرال آمریکا در اواخر ماه آگوست دستور تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا را برای افراد دچار نقص ایمنی صادر کرد تا واکسن های مادرنا، فایزر و بینوتک را تزریق کنند. همچنین قرار است واکسیناسیون دوز تقویتی افراد سالمی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، از 20 سپتامبر در این کشور آغاز شود. به طورکلی، دوز تقویتی بعد از گذشت 8 ماه از تزریق دوز دوم باید تزریق شود. 

چه کسانی در فهرست نخست تزریق دوز تقویتی می‌باشند؟

در آمریکا و بیشتر کشورهای دنیا، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در این لیست قرار می گیرند. در این میان، بیمارانی که عمل پیونند عضو انجام داده اند؛ کسانی که طی دو سال گذشته عمل پیوند سلول های بنیادی داشته اند؛ بیمارانی که تحت درمان فعال سرطان برای درمان تومور یا سرطان خون قرار داشته اند و در حال حاضر شیمی درمانی می شوند که روی سیستم ایمنی بدن آنها تأثیر می گذارد. 

 علاوه بر این، بیمارانی که نقص ایمنی اولیه و شدید دارند؛ مبتلایان به ویروس HIV شدید که درمانی هم برای آن انجام نشده و نیز درمان فعال بیماران دچار نقص سیستم ایمنی با دوزهای بالای کورتیکواستروئیدها و سایر داروها نیز جزء اولویت در افراد دریافت کننده دوز تقویتی هستند. افرادی که سالم هستند، هیچ کدام از این شرایط را ندارند و داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف نمی کنند، در اولویت تزریق دوز تقویتی قرار ندارند. 

آیا دوزسوم هم مثل دوزهای اول و دوم عمل می کند؟

تمام دوزهای واکسن کرونا شبیه یکدیگر عمل می کنند اما یک تفاوت کوچک پزشکی دارند. عبارت «دوز تقویتی» تنها در افرادی اطلاق می شود که دو دوز قبلی را حتما دریافت کرده باشند و بدن آنها واکنش خوبی به واکسن نشان داده باشد. این دوز به افرادی تزریق می شود که سیستم ایمنی بدن آنها به واکسن های اولیه واکنش کاملی نشان نداده باشد.

آیا برند دوز سوم با برند واکسن های دو دوز قبلی باید یکی باشد؟

 در صورت امکان بهتر است دوز سوم هم برند مشابه دو دوز قبلی داشته باشد و اگر همان واکسن در دسترس نبود، افراد می توانند از واکسن های دیگر به عنوان دوز تقویتی استفاده کنند. 

تزریق دوز سوم در مبتلایان به نقص ایمنی به معنای ایمنی کامل در برابر ویروس می‌ب اشد؟

خیر. افرادی از نظر سیستم ایمنی دچار ضعف و نقص هستند، با تزریق دوز تقویتی ایمنی بهتری نسبت به ویروس کرونا پیدا می کنند اما ایمنی بدن آنها به میزان ایمنی ایجاد شده در بدن افراد سالم نخواهد بود. در تحقیقات مشخص شده افرادی که نسبت به دو دوز اول واکسن واکنش ایمنی خوبی داشته اند، در دوز سوم هم ایمنی خوبی پیدا کرده اند. 

اما افرادی که نقص یا ضعف سیستم ایمنی دارند، حتی با وجود تزریق دوز سوم هم باید مراقبت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند. استفاده از ماسک به ویژه در فضاهای بسته و پرهیز از قرار گرفتن در میان جمعیت و انجام فعالیت های پرخطر همچنان برای این افراد توصیه می شود. پزشکان توصیه می کنند این افراد اگر در تماس با افرادی هستند که واکسینه نشده و از ماسک هم استفاده نمی کنند، از شیلد هم استفاده کنند. 

آیا نیاز به دوزهای تقویتی دیگری هم بر ای ایمنی در برابر کووید- 19 می باشد؟

آنچه مسلم است، بیشتر مردم جامعه باز هم به تزریق دوزهای تقویتی بعدی نیاز خواهند داشت. این در حالی است که محققان هنوز به دنبال این هستند که واکسن ها تا چه اندازه می توانند در بدن افراد ایمنی ایجاد کنند. اما خبر خوب این است که افراد سالم بعد از تزریق واکسن ها، ایمنی بسیار بالایی نسبت به ویروس کرونا از خود نشان داده اند. 

با وجود این که برخی افراد واکسینه شده هم به کرونا مبتلا می شوند، اما باید گفت که احتمال ابتلای آنها به کرونا شیوع کم تری نسبت به افراد غیر واکسینه داشته و شدت آن هم کم تر است. بنابراین توصیه می شود همه افرادی که از تزریق واکسن سر باز زده اند، سریع تر اقدام کنند. 

برچسب ها: واکسیناسیون، واکسن تعداد بازديد: 209 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز