Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:24

9
تیر
وعده وزیر بهداشت برای پایان بی‌نظمی در واکسیناسیون

وعده وزیر بهداشت برای پایان بی‌نظمی در واکسیناسیون

مردم همچنان از وضعیت واکسیناسیون سالمندان در مراکز سلامت گلایه دارند؛ صف‌های کیلومتری برای دریافت واکسن، بر این موضوع صحه می‌گذارد. با وزیر بهداشت، معاون بهداشت این وزارتخانه و سخنگوی سازمان غذا و داروگفت و گو کرد.

به گزارش روزنامه همشهری، آنها تاکید کردند قرار است این بی‌نظمی‌ها تمام شود. وزیر بهداشت هم وعده داد تا از امروز این شرایط مدیریت شود و برای واکسیناسیون گروه‌های بعدی این مشکل تکرار نشود.

 

کمبود واکسن منجر به تعطیلی برخی از مراکز سلامت شد

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفت‌وگو با همشهری درباره تجمع مردم در مقابل مرکز سلامت، می‌گوید: «این تجمع‌ها تنها در تهران اتفاق افتاده و در استان‌های دیگر چنین وضعیتی دیده نمی‌شود.تهران تنها شهری در کشور است که 3دانشگاه علوم پزشکی دارد. ما استان‌هایی داریم که همین تعداد دانشگاه علوم پزشکی دارند و حوزه تحت پوشش آنها مشخص است، اما در تهران دلیل اصلی بی‌نظمی این است که مرکز بهداشتی یک سوی خیابان، تحت پوشش دانشگاه شهیدبهشتی است و مرکز آن سوی دیگر، تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران است؛ این باعث سرگردانی مردم می‌شود.

 

این در حالی است که بعد از مدت‌ها انتظار برای دریافت واکسن، به آنها گفته می‌شود که برای تزریق دوز دوم به همان مراکز مراجعه کنند که در بالای کارت واکسن آنها قید شده است.»او به نکته دیگری اشاره می‌کند و آن هم راه‌اندازی مراکز تجمیعی مثل ایران‌مال و پارک ولایت و دیگر مراکز خودرویی واکسیناسیون است که منجر شده مردم از هر منطقه‌ای از شهر تهران برای تزریق مراجعه کنند.

 

« این شرایط، وضعیت تهران را با سایر استان‌ها و شهرها متمایز کرده است. در استان‌های دیگر این شرایط وجود ندارد و مردم عمدتا از طریق پیامک و تماس تلفنی در مناطق خودشان مراجعه می‌کنند، اما در تهران مردم خودشان تصمیم می‌گیرند به کدام مرکز مراجعه کنند. »به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، اگر افراد به مناطقی غیر از منطقه خودشان مراجعه کنند، دوز دوم را نمی‌توانند دریافت کنند؛ این مسئله باعث ناهماهنگی‌ها و اعتراض مردم شده است.

 

رئیسی با این حال، وعده داد که از این هفته، سازوکار جدیدتری برای واکسیناسیون گروه‌های سنی پایین‌تر درنظر گرفته می‌شود: «در تهران حدود 79مرکز تجمیعی برای واکسیناسیون کرونا داشتیم اما زمانی که واکسن‌های دوز اول تمام شد، خیلی از این مراکز تعطیل شدند، چراکه واکسنی برای تزریق وجود نداشت.

 

هم‌اکنون واکسن تامین‌شده برای دوز دوم 70سال به بالا، بیش از 40درصد مورد نیاز آنهاست.»به‌گفته او، ابتدا افراد 70سال به بالا، دوز دوم را دریافت می‌کنند، بعد از آنها جامانده‌های 70سال به بالا که 15درصد هستند، واکسن می‌گیرند. پس از اینکه دوز دوم تزریق این گروه تمام شود، واکسیناسیون گروه‌های سنی پایین‌تر آغاز می‌شود.

 

او در ادامه به تامین واکسن وارداتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای تامین واکسن 2مرحله را پشت سر گذاشتیم؛ مرحله اول زمانی بود که براساس تعهداتی که کشورهای دیگر داشتند، حدود 4میلیون واکسن وارد شده، به گروه‌های اولویت‌دار، تزریق شد. مرحله بعد، اختلال در روند واکسیناسیون بود که به‌دلیل تامین‌نشدن واکسن رخ داد. البته توقفی در واکسیناسیون ایجاد نشد، اما تزریق دوز دوم به مشکل خورد. این مسئله هفته گذشته با ورود واکسن‌های جدید برطرف شد.

 

اتفاقی که افتاد و منجر به ایجاد تجمع‌های گسترده در مراکز سلامت شد، این بود که مردم نگران تمام‌شدن واکسن بودند. این در حالی است که تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن به معنی کاهش اثربخشی دوز اول نیست.»به‌گفته او، هم‌اکنون، مطالعات زیادی درباره فاصله تزریق واکسن بین 2دوز انجام شده و اخیرا گفته شده که فاصله تزریق واکسن میان دوز اول و دوم واکسنی مثل آسترازنکا، می‌تواند بین 8 تا 10‌ماه باشد. این فاصله منجر به کاهش ایمنی آن نمی‌شود و حتی ایمنی بهتری می‌دهد.

 

 

اقدام مراکز سلامت برای ثبت نام واکسن، تخلف است

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت هم صحبت‌های رئیسی را تأیید می‌کند و در گفت‌وگو با همشهری توضیح‌های بیشتری می‌دهد. به‌گفته او، تجمع‌ها در مقابل مراکز سلامت به‌صورت خودجوش صورت گرفته است: «از وزارت بهداشت انتقاد می‌شود که صبح از ما ثبت‌نام می‌کنند اما مطابق آن به ما واکسن داده نمی‌شود.

 

این در حالی است که مردم بدون اینکه برایشان پیامکی بیاید، ساعت‌ها منتظر می‌مانند.»او درباره اینکه مراکز سلامت خودشان از مردم می‌خواهند تا برای ثبت‌نام مراجعه کنند، تأکید می‌کند که این اقدام تخلف است: «نخستین چیزی که باید در این مسئله حل شود، رفع نگرانی و اضطراب مردم است تا مراجعه مکرر حضوری نداشته باشند. مردم فاصله چندروزه میان 2دوز را تحمل کنند. ما طبق زمان‌بندی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم.»

 

 

واکسیناسیون رایگان است

جهانپور، در ادامه درباره پولی‌شدن واکسن کرونا هم این اطمینان خاطر را می‌دهد که تا رسیدن به نقطه هدف واکسیناسیون کرونا رایگان است: «وزارت بهداشت واکسن‌های داخلی را از تولیدکننده‌ها می‌خرد. تولیدکننده‌ها مؤسسه خیریه عمومی نیستند که رایگان بفروشند.» براساس اعلام جهانپور، قیمت واکسن سینوفارم چینی 15.5دلار، اسپوتنیک 10دلار، سینوفارم 16.5دلار و آسترازنکا 4.5دلار است. واکسن آسترازنکا در سبد کوواکس به این قیمت فروخته می‌شود، خارج از آن گران‌تر است. اگر کسی می‌تواند به همین قیمت آسترازنکا وارد کند، استقبال می‌شود.

 

دسترسی به واکسن مهم است نه قیمت آن. او در ادامه از بدعهدی روسیه و هند در تحویل واکسن، انتقاد می‌کند: «روسیه از 2میلیون واکسنی که وعده داد، تنها 50درصد را برای ایران فرستاد. مشخص نیست که این کشور، بتواند به تعهد تامین 60میلیون دوز اسپوتنیک‌وی عمل کند. اینطور نیست که کانتینرهای واکسن اسپوتنیک وی روسیه پشت مرزها باشند. از سوی دیگر، از 2میلیون دوز واکسن هندی، تنها 125هزار دوز وارد ایران شد.» به‌گفته او هم‌اکنون برای واکسینه‌کردن 60درصد جمعیت کشور، به 120میلیون دوز واکسن نیاز است. در بهترین حالت، واکسن‌های داخلی تنها می‌توانند 60درصد نیاز واکسن را تامین کنند. 40درصد از نیاز به واکسن، باید از خارج وارد شود.

 

وزیر بهداشت گفت: مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی-کوبایی صادر شد

مجوز مصرف اضطراری واکسن مشترک ایران-کوبا مؤسسه انستیتوپاستور ایران صادر شد. این خبری است که وزیر بهداشت داد و گفت که تولید و توزیع واکسن برکت هم شروع شده و با صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن انستیتوپاستور از سوی کمیسیون قانونی، این واکسن هم به مجموعه واکسن‌ها اضافه شد. سعید نمکی در پاسخ به وضعیت واکسیناسیون و بی‌نظمی‌های رخ‌داده توضیح داد: «اتفاقی که اخیرا در تهران رخ داد و در هیچ شهر دیگری چه کوچک و بزرگ شاهد آن نبودیم، به 2 نکته اصلی برمی‌گشت؛ یکی بحثی که به‌دلیل تأخیر در ارسال واکسن در پی بدعهدی کسانی که با ما قرارداد داشتند، ایجاد شد.

 

دوم، چون مردم سراسیمه می‌آمدند و بدون دعوت از طرف ما و ارسال پیامک به مراکز سلامت مراجعه می‌کردند، بی‌نظمی ایجاد شد. مردم حتی به مناطقی مراجعه می‌کردند که آنجا پرونده سلامت نداشتند؛ درحالی‌که ما به اندازه نیاز آن منطقه واکسن فرستاده بودیم.» او ادامه داد: «خوشبختانه واکسیناسیون از امروز به سامان جدیدی می‌رسد. این مشکلات گذراست و از امروز مدیریت می‌شود.

 

قطعا برای واکسیناسیون گروه‌های جدید به 2دلیل با مشکل مواجه نمی‌شویم؛ یک اینکه واکسن‌های داخلی رسید و دوم واکسن خارجی به اندازه کافی در حال رسیدن است. از همه اینها مهم‌تر مبنای واکسیناسیون، دعوتی است که با پیامک از طریق سیستم بهداشتی به مردم ارسال می‌شود تا در موعد مقرر مراجعه کنند.»

 

بر اساس اعلام او، برای واکسیناسیون با مجموعه بسیج و هلال‌احمر و مجموعه‌های دیگر، هماهنگی‌ها در حال انجام است تا بتوان پایگاه‌های بیشتری راه‌اندازی کرد. نمکی تأکید کرد که امکان واکسیناسیون روزانه 300 تا 500هزار نفر در کشور وجود دارد. وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون خبرنگاران هم توضیح داد: «ما فهرست خبرنگاران را از وزارت ارشاد خواستیم و قرار است به‌زودی به دست ما برسد تا خبرنگارانی که پرریسک‌ترند و در شرایط اضطراری قرار دارند، واکسن دریافت کنند.»

 

برچسب ها: واکسیناسیون، وزیر بهداشت، واکسن کرونا تعداد بازديد: 185 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز