Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 07:58

8
تیر
افزایش فلج صورت در بین مبتلایان به کرونا

افزایش فلج صورت در بین مبتلایان به کرونا

فلج بل یک بیماری است که باعث فلج موقتی عضلات صورت می‌ شود. این بیماری می‌ تواند زمانی اتفاق بیفتد که عصبی که عضلات صورت را کنترل می‌ کند، ملتهب، متورم یا فشرده شود.

ایرنا به نقل از از روزنامه دیلی میل، نوشت: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به «فلج بل» که باعث فلج صورت می‌شود در افراد مبتلا به کرونا هفت برابر بیشتر از افرادی است که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

فلج بل یک بیماری است که باعث فلج موقتی عضلات صورت می‌ شود. این بیماری می‌ تواند زمانی اتفاق بیفتد که عصبی که عضلات صورت را کنترل می‌ کند، ملتهب، متورم یا فشرده شود.

فلج بل به عنوان یک عارضه جانبی و نادر واکسن‌ های کووید- ۱۹ گزارش شده است اما یافته‌ های این مطالعه جدید حاکی از آن است که فلج بل در افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌ شوند، شایع تر است.  

محققان مرکز پزشکی بیمارستان دانشگاه «کلیولند»  و دانشکده پزشکی دانشگاه «کیس وسترن رزرو» در این مطالعه متوجه شدند که بیماران مبتلا به کرونا مقایسه با افرادی که واکسن این بیماری را دریافت کرده‌اند، هفت برابر بیشتر در معرض ابتلا به فلج بل قرار دارند.

فلج بل تنها در هشت مورد از ۳۷ هزار دریافت کننده واکسن های کرونا گزارش شده است و احتمال ابتلا به آن در افراد واکسینه شده،  ۱۹ در هر ۱۰۰ فرد واکسینه شده است این در حالی است که احتمال ابتلا به این وضعیت در مبتلایان به کووید- ۱۹، ۸۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

در حالی که پزشکان و تولیدکنندگان واکسن به مطالعه و بررسی دقیق عوارض جانبی واکسن ادامه می‌ دهند اما یافته‌ های اخیر این گروه از محققان نشان داده فلج بل باید یک دلیل محکم برای واکسینه شدن باشد و نباید به آن به چشم یک عارضه جانبی ترسناک نگاه کرد.

فلج بل وضعیتی است که به طور غیر منتظره‌ ای در صورت بیمار نمایان می‌ شود. بیمار دچار ضعف عضلانی یا فلج ناگهانی می‌ شود که این موضوع باعث می‌ شود نیمی از صورت او فلج شود. این وضعیت معمولاً موقتی است و علایم به طور معمول در مدت چند هفته بهبود یافته و طی ۶ ماه نیز بهبودی کامل حاصل می‌ شود. تعداد کمی از بیماران علایم بیشتری را برای مدت طولانی‌ تری در خود نشان خواهند داد.

افزایش فلج صورت در بین مبتلایان به کرونا

در حالی که دلایل دقیق بروز این وضعیت ناشناخته است اما محققان تصور می‌ کنند علت آن واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن است که به التهاب یا تورم منجر شده و به عصب کنترل کننده حرکات صورت آسیب می‌ رساند.

به گفته محققان دانشگاه «جان هاپکینز»، فلج بل ممکن است با دیابت، فشار خون بالا، آسیب دیدگی، بیماری لایم و برخی از عفونت‌ ها در ارتباط باشد. این وضعیت سالانه افراد نسبتاً کمی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، برای مثال میزان ابتلا به این وضعیت در آمریکا،  ۱۵ تا ۳۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

به تازگی ابتلا به فلج بل توجه بیشتری را به خود جلب کرده است؛ تعداد اندکی از موارد ابتلا به فلج بل در بیمارانی که واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌ اند، گزارش شده است اما نتایج این مطالعه جدید نشان می‌ دهد که ابتلا به فلج بل در بیماران آلوده به ویروس کرونا بسیار بیشتر است.

محققان هنوز نمی‌ دانند که کووید-۱۹ یا واکسن آن چگونه می‌تواند باعث ابتلا به فلج بل می شوند. یک فرضیه نشان می دهد که این ویروس مانند ویروس‌ های دیگر که با این بیماری ارتباط دارند تعامل بین سیستم ایمنی و سیستم عصبی را مورد هدف قرار می‌ دهد.

برای تعیین اینکه کووید-۱۹ چگونه باعث فلج بل می شود و آیا خطر قابل توجهی برای واکسن‌ ها وجود دارد یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال نتایج این مطالعه نشان می دهد که  بیماران می‌ توانند بدون نگرانی در مورد این عارضه بسیار نادر، علیه بیماری کووید-۱۹ واکسینه شوند.

یافته های این مطالعه در مجله AMA Otolaryngology - Head & Neck Surgery منتشر شده است.

برچسب ها: بیماری عفونی، ویروس کرونا، فلج صورت، فلج عضلانی تعداد بازديد: 283 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز