Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 00:33

28
خرداد
دلایل از بین رفتن حس بویایی وچشایی در کرونا

دلایل از بین رفتن حس بویایی وچشایی در کرونا

از بین رفتن حس بویایی و حس چشایی به غیر از علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس به‌عنوان یکی از علائم ابتدایی کرونا مطرح می‌شود. بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا، می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : از بین رفتن حس بویایی و حس چشایی به غیر از علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس به‌عنوان یکی از علائم ابتدایی کرونا مطرح می‌شود.  بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا، می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. غالباً، انواع علائم و شدت آنها در افراد مختلف متفاوت است.

 بیشتربخوانید:

علائم کرونا تا چند ماه در بدن باقی می‌ماند؟

 

 

آیا از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم اولیه 19-COVID‏ است؟

غیرمعمول نیست که عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بر روی حس بویایی و چشایی ما تأثیر بگذارند. در حقیقت، تخمین زده شده است که از دست دادن بویایی موقتی در بیش از 60 درصد سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی اتفاق می‌افتد. حس چشایی و بویایی ارتباط تنگاتنگی دارند. در حقیقت، از دست دادن بویایی می‌تواند حس چشایی را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. تخمین زده می‌شود که 95 درصد مواقع از بین رفتن حس چشایی، با کاهش حس بویایی همراه است.  از دست دادن حس بویایی می‌تواند به‌طور ناگهانی در مبتلایان به 19-COVID‏ اتفاق بیفتد و غالباً با از بین رفتن حس چشایی همراه است. همچنین، با 19-COVID‏، این علائم ممکن است بدون آبریزش بینی یا گرفتگی بینی رخ دهد. این احتمال وجود دارد که از دست دادن بو یا چشایی یکی از علائم اولیه 19-COVID‏ باشد. بررسی  11505 بیمار 19-COVID‏ و ارزیابی  آنها نشان داده است، از دست دادن حس بویایی و چشایی اغلب قبل از علائم دیگر 19-COVID‏ اتفاق می‌افتد. به‌طور خاص، از دست دادن بویایی ممکن است یک شاخص بالقوه از یک مورد خفیف 19-COVID‏ باشد. یک منبع معتبر از اوایل ابتلا به بیماری همه‌گیر نشان داد که از دست دادن بویایی معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که به‌طور سرپایی درمان می‌شوند یعنی نیاز به بستری شدن  ندارند.

 

آیا  19-COVID‏ باعث از بین رفتن حس بویایی یا چشایی شما می‌شود؟

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چگونه از دست دادن بویایی  با 19-COVID‏ اتفاق می‌افتد، اما نظریه‌هایی وجود دارد. SARS-CoV-2، ویروس کرونا که عامل 19-COVID‏ است، به پروتئینی به نام ACE2 متصل می‌شود که در سطح سلول‌های میزبان بالقوه یافت می‌شود ACE2 به‌وفور در سلول‌های موجود در بینی و دهان شما وجود دارد. ممکن است ویروس مستقیماً به سلول‌های عصبی مرتبط با حس بویایی و چشایی شما حمله کند. بااین‌حال، مطالعه اخیر در مجله Science Advances در مورد این ایده تردید کرده است. محققان موفق به یافتن ACE2 روی سلول‌های عصبی که رایحه‌ها را تشخیص می‌دهند نبودند. در عوض، آنها ACE2 را روی سلول‌هایی یافتند که این سلول‌های عصبی را احاطه کرده و از آنها پشتیبانی می‌کنند. این احتمال وجود دارد که عفونت این سلول‌ها منجر به التهاب یا صدمه  شود که در نتیجه بر توانایی بویایی شما تأثیر می‌گذارد. در مورد اینکه 19-COVID‏ به‌طور خاص بر حس چشایی تأثیر می‌گذارد تحقیقات کمتری انجام شده است. از آنجا که از دست دادن بویایی و از دست دادن چشایی اغلب با هم اتفاق می‌افتد، در حال حاضر محققان معتقد هستند که، احتمالاً افراد مبتلا به 19-COVID‏در نتیجه از دست دادن حس بویایی، حس  چشایی را نیز از دست می‌دهند.

 بیشتربخوانید:

ارتباط نابویایی با بیماری کرونا

 

این عارضه چقدر شایع است؟

مقدار شیوع گزارش شده در مطالعات مختلف بسیار متفاوت است. مطالعه اخیر منتشر شده در Mayo Clinic Proceedings  به بررسی چگونگی از دست رفتن بویایی  در 19-COVID‏می‌پردازد. محققان نتایج 24 مطالعه را که داده‌های بیش از 8000 نفر مبتلا به 19-COVID‏ است را  بررسی کردند. آنها موارد زیر را پیدا کردند: میزان شیوع گزارش شده برای کاهش بویایی از 3.2 درصد تا 98.3 درصد متغیر است. میانگین شیوع از دست دادن بو در حدود 41 درصد محاسبه شده است. نرخ شیوع گزارش شده برای از دست دادن چشایی بین 6.6 تا 62.7 درصد گزارش شده است. میانگین شیوع از دست دادن چشایی حدود 38.2 درصد محاسبه شده است. از دست رفتن حس بویایی و چشایی در سنین بالاتر کمتر شیوع دارد. هیچ تفاوتی در شیوع هر یک از علائم در مردان، در مقابل زنان مشاهده نشد. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده است که از دست دادن بویایی و چشایی بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد.

 

چگونه حس بویایی و چشایی خود را بسنجیم؟

آیا نگران این هستید که ممکن است حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید؟ در این صورت، می‌توانید از وسایل معمول خانه برای آزمایش این حس استفاده کنید.

 

تست بویایی و چشایی

چیزی را پیدا کنید که بوی قوی و مشخصی داشته باشد. مواد غذایی ممکن است در اینجا گزینه خوبی باشد مانند دانه‌های قهوه، دارچین یا سیر تازه. همچنین می‌توانید از موارد غیر غذایی مانند پودر بچه یا شمع معطر استفاده کنید .  چشیدن غذاهایی را با خصوصیات و طعم متفاوت پیدا کنید. مثلاً مواردی مانند شکلات (شیرین)، مرکبات (ترش)، قهوه (تلخ) و چوب‌شور (شور). اگر متوجه شدید که در انتخاب رایحه یا طعم و مزه‌های موارد انتخابی خود مشکل دارید، ممکن است دچار از دست رفتن حس بویایی  یا حس چشایی شده باشید. اگر این علائم به‌طور ناگهانی ایجاد شود، می‌تواند شاخص اولیه 19-COVID‏ باشد.

 

19-COVID‏  چه مدت بر حس بویایی یا چشایی تأثیر می‌گذارد؟

به نظر می‌رسد از دست دادن بویایی  یا چشایی به دلیل 19-COVID‏در مقایسه با سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی کمی بیشتر ادامه دارد. به‌عنوان‌مثال، از دست دادن این حواس به دلیل سرماخوردگی به‌طورمعمول 3 تا 7 روز طول می‌کشد. گزارشی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) مدت‌زمان علائم را در 274 بزرگسال که دارای علائم خفیف 19-COVID‏ بودند ارزیابی کرد. متوسط مدت‌زمان از دست دادن بویایی 8 روز گزارش شده است. طبق مطالعات انجام شده در این زمینه  ، از دست دادن بویایی و چشایی به‌شدت با یکدیگر ارتباط داشتند که به‌طور متوسط 8/9 روز ادامه داشت. برای 98 درصد افراد، این علائم طی 28 روز برطرف می‌شود.

 بیشتربخوانید:

تأثیر ژن‌ها در ابتلا به کووید-۱۹

 

چه موقع نیاز به  مراقبت‌های پزشکی داریم؟

بیشتر اوقات موارد خفیف 19-COVID‏ در خانه قابل‌درمان است. با این حال، در برخی موارد بیماری می‌تواند جدی‌تر شود. این احتمال در سالمندان و در افرادی که بیماری‌های  زمینه‌ای خاصی دارند مانند:

دیابت

چاقی

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

بیماری قلبی

 

در صورت مشاهده موارد زیر فوراً به مراقبت‌های پزشکی اضطراری مراجعه کنید

تنفس دشوار

درد یا فشار قفسه سینه که از بین نمی‌رود

لب‌ها، صورت یا ناخن‌های انگشت که به رنگ آبی هستند

گیجی

مشکل بیدار ماندن یا مشکل بیدار شدن از خواب

 

چه عوامل دیگری می‌تواند باعث شود تا حس چشایی یا حس بویایی خود را از دست دهید؟

علاوه بر 19-COVID‏، عوامل بسیار دیگری نیز وجود دارد که باعث از بین رفتن حس بویایی یا چشایی شما می‌شود. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سیگار کشیدن

سایر عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت‌های  سینوسی

آلرژی

پولیپ بینی

آسیب به سر

شرایط عصبی، از جمله بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری آلزایمر

داروها، مانند برخی از انواع داروهای فشار خون، آنتی‌بیوتیک‌ها یا آنتی‌هیستامین‌ها

تغییرات هورمونی به دلیل شرایطی مانند کم‌کاری تیروئید یا سندرم کوشینگ

جراحی‌هایی که روی دهان، بینی یا گلو تأثیر می‌گذارند، مانند جراحی سینوس یا برداشتن دندان عقل

پرتودرمانی برای سرطان‌های سر یا گردن

تومور در سر و گردن

قرار گرفتن در معرض برخی از انواع مواد شیمیایی یا حلال‌ها

برچسب ها: ویروس کرونا، نابویایی، عوارض کرونا، بویایی تعداد بازديد: 315 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز