Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:34

18
فروردین
روش‌هایی برای توقف ترشح پشت حلق

روش‌هایی برای توقف ترشح پشت حلق

ترشحات پشت حلق می تواند گاهی آزار دهنده باشد که می توانید با روش های خانگی و آسان آن را درمان کنید

به گزارش عصرایران : طبق آنچه دکتر David Erstein متخصص آلرژی و ایمونولوژیست دارای مجوز فعالیت در نیویورک آمریکا توضیح می دهد، ترشح پشت حلق (PDN) به ترشحات مخاطی منشا گرفته از مجاری پشت بینی گفته می شود و گاها با افزایش ترشح می تواند منجر به ایجاد احساس ناخوشایند و آزار فیزیکی در افراد شود.


به گفته آکادمی جراحی گوش، حلق، بینی و سر و گردن آمریکا، غدد موجود در بینی و گلوی هر یک از ما روزانه یک یا دو چهارم از مخاط بدن را تولید می‌کنند. این مخاط نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می کند که از جمله مهم ترین عملکردهای آن می توان به تمیز و مرطوب نگه داشتن پوشش داخلی بینی و جلوگیری از ایجاد عفونت اشاره کرد. حال پی ان دی با افزایش میزان ترشحات و احتقان در مسیر تنفسی که معمولا در نتیجه آلرژی، ریفلاکس اسید، سینوزیت و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا رخ می دهد، زندگی را برای فرد دشوار می سازد.

کسانی که دچار ترشح پشت حلق می شوند، غالبا با علائمی نظیر احساس وجود ترشحات مخاطی در قسمت پشتی حلق، تلاش برای بیرون راندن این ترشحات و همچنین سوزش و درد گلو رو به رو خواهند شد. در این میان توصیه می شود که بیماران پیش از رجوع به درمان های دارویی، از روش های غیر دارویی اثبات شده و موثر در این زمینه استفاده کنند:


 بینی را شستشو دهید

اولین راه حل و در عین حال ساده ترین متد ممکن استفاده از اسپری های نرمال سالین یا همان آب نمک یا کیت های نمکی شست و شوی بینی است. دیده شده که چنین روش هایی نه تنها به هیچ عنوان تهاجمی نیستند، بلکه می توانند به طور موثری خاتمه دهنده ترشحات مخاطی بینی و احتقان ناشی از آن هم باشند. محلول های نرمال سالین به شکل اسپری، قطره و سرم در دسترس هستند و افراد بسته به تمایل شخصی خود قادر به خرید هر یک از این مدل ها خواهند بود.

توجه داشته باشید که بهتر است برای شست و شوی بینی تنها از آب مقطر، استریل و یا محلول های نرمال سالین استفاده شود و آب شیر جایگزین موارد مذکور نشود.

 آب بنوشید

یکی دیگر از روش های بسیار آسان برای مقابله با ترشحات مخاطی افزایش یابنده در بینی، افزایش آب مصرفی طی روز به شمار می رود. متخصصین گوش و حلق و بینی معتقد هستند که پر کردن لیوان با H2O هیچگاه فکر بدی نخواهد بود و می تواند به مرور منتج به بهبود شرایط شود.

بدین ترتیب اطمینان حاصل کنید که به منظور رقیق سازی ترشحات مخاطی آزار دهنده به اندازه کافی بدن خود را آبرسانی کرده اید. نوشیدن آب بیشتر همچنین می تواند به تغییر طعم بد دهان که ناشی از افزایش تولید ترشحات مخاطی است کمک زیادی کند.

 وضعیت خوابتان را تغییر دهید

تاکنون چند بار با وضعیت کاهش کیفیت خواب به دنبال گرفتگی و یا آبریزش بینی مواجه شده اید؟ هنگام دراز کشیدن ترشحات مخاطی در قسمت پشت گلو جمع شده و باعث می شوند که فرد دچار آبریزش، گرفتگی مسیر تنفسی و سرفه شود. مجموعه این عوامل فرآیند خواب را بر هم زده و منجر به بیدار کردن شما خواهند شد.

برای آن که بتوانید از چنین عوارضی پیشگیری کنید، استفاده از یک بالش اضافی زیر سر راهگشا خواهد بود. با افزایش ارتفاع سر، نیروی جاذبه به حرکت رو به پایین ترشحات و خواب راحت تر کمک می کند.

 شب‌ها از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

هوای خشک منجر به تحریک بیشتر سینوس ها شده و باعث می شود که در واکنش به آن بدن تولید مخاط را افزایش دهد. برای مقابله با این وضعیت می توان از روشی ساده و در دسترس استفاده کرد و آن هم چیزی نیست جز بالا بردن رطوبت اتاق خواب در ساعات شب و هنگام آماده شدن برای خواب شبانه. دستگاه های رطوبت ساز با تامین رطوبت مورد نیاز به پاک سازی مجاری بینی کمک می کنند.

لازم به ذکر است که در صورت استفاده از دستگاه های رطوبت ساز، در راستای جلوگیری از رشد کپک ضروری است فیلتر آنها را با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده و در بازه های زمانی مشخص تعویض کنید. در غیر این صورت نه تنها تنفس برای فرد دشوارتر از گذشته خواهد شد، بلکه زمینه تشدید نشانه های آلرژی نیز فراهم می شود.

 درمان های دارویی بدون نیاز به نسخه

اگر هیچ یک از متدهای شست و شوی بینی، نوشیدن آب، افزایش ارتفاع سر هنگام خواب و یا دستگاه رطوبت ساز به بهبود شرایط کمک نکردند، می توانید برای تسکین کوتاه مدت ترشح پشت حلق از درمان های دارویی بدون نیاز به نسخه پزشک یا همان داروهای OTC استفاده کنید. البته توصیه می‌شود برای انتخاب مناسب ترین داروی ممکن، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. گزینه های پیشنهادی شامل موارد زیر خواهند بود:

  •  گایافنزین به منظور نرم و نازک شدن ترشحات مخاطی

  •  ضد احتقان های موضعی بینی مانند قطره فنیل افرین (توجه داشته باشید که به علت عارضه احتقان برگشتی این قطره نباید بیش از 3 الی 4 روز مورد استفاده قرار گیرد)

  •  انواع آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، لوراتادین و یا فکسوفنادین

همانطور که گفته شد ترشح پشت حلق می تواند به دنبال عفونت های ویروسی نیز ایجاد شود. از این رو اگر پس از گذشت حداقل 3 روز هیچ اثری از بهبودی حاصل نشد و یا با پی ان دی مزمن رو به رو بودید، مراجعه به پزشک اولویت خواهد داشت.

برچسب ها: خواب، سینوزیت، گلو درد، ترشحات پشت حلق تعداد بازديد: 495 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز