Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 08:42

18
فروردین
چه کارهایی بعد از واکسن کرونا مجاز است؟

چه کارهایی بعد از واکسن کرونا مجاز است؟

دریافت واکسن کووید_۱۹ به این معنی نیست که اجازه دارید ماسکتان را دربیاورید و همچنان، انجام بسیاری از کارها نیاز به زدن ماسک دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، چه فعالیت هایی برای افراد واکسینه شده و واکسینه نشده بی خطر است، از بغل کردن گرفته تا صرف غذا در رستوران. در ادامه به همه بایدها و نبایدهای این موضوع می‌پردازیم:

  • دریافت واکسن کووید_19 به این معنی نیست که اجازه دارید ماسکتان را دربیاورید. 
  • انجام بسیاری از کارها نیاز به پوشیدن ماسک دارد.

به‌رغم اینکه دریافت واکسن کووید_19 به این معنی نیست که شما بتوانید ماسکتان را دور انداخته و از شدت شور و شوق اختیار خود را از دست بدهید اما تا حدی به شما آزادی می‌دهد که با ریسک کمتر مبتلا شدن، بتوانید معاشرت و سفر کنید و حتی به سینما بروید.

متخصصین تاکید کردند که برای فعالیت‌های ملزوم به پوشیدن ماسک، پوشش درست ماسک، حیاتی است. برخی از سوالات متداول در این باره عبارتند از:

آیا می‌توانم به آرایشگاه بروم؟

اگر واکسینه شده‌اید: بله. افراد واکسینه شده احتمال کمتری برای مبتلا شدن به ویروس کرونا دارند و راهبردهای کاهش عوامل بیماری در سالن آرایش محافظت بیشتری در مقابل عفونت پدید می آورد.

چه واکسن دریافت کنید یا نه، سالن‌های آرایشگاه ملزم این هستند که هم آرایشگر و هم مشتری ماسک بپوشند. این قوانین با موفقیت از انتقال ویروس از طریق آرایشگری پیشگیری کرده‌اند.

آیا می‌توانم به دندانپزشکی مراجعه کنم؟

 اگر واکسینه شده‌اید: بله. از آنجایی که دندان پزشک ها جزو کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هستند، طبق مطالعات مقدماتی، احتمالا بدین معناست که انتقال ویروس از دندان پزشک ها بعید به نظر می‌رسد و اگر شما واکسینه شده‌اید، در هر صورت کمتر محتمل بیمار شدن هستید.

دندان پزشک ها معمولا با همه بیماران طوری رفتار می‌کنند که انگار بیماری عفونی دارند. دائما دستکش و ماسک می‌پوشند و برخی از زمان شروع همه گیری اقدام به رعایت احتیاط های اضافه کرده‌اند پس خطر انتقال کووید_19 شدیدا کم است.

به تاخیر انداختن مراقبت‌های دندان پزشکی نیز ممکن است منجر به عفونت لثه شود که مرتبط به خطر بیشتر بیماری‌های فرسودگی عقل، بیماری قلب و رماتیسم مفاصل است. یک متخصص بیماری های عفونی گفت: صرف نظر از وضعیت دریافت واکسن، مردم نباید قید مراقبت های دندان پزشکی را بزنند.

مراجعه به متخصص زنان چطور؟

اگر واکسینه شده اید: بله. اگر واکسینه نشده‌اید: بله، اما اگر امکانش هست صبر کنید. یک متخصص اظهار کرد: اگر واکسینه شدید با خیال راحت برای متخصص زنان وقت بگیرید. اگر واکسینه نشده‌اید، در صورتی که نیاز دارید مراجعه کنید ولی اگر امکانش هست به تاخیر بیاندازید.

می‌توانم به باشگاه بروم؟

اگر واکسینه شده اید: بله. اگر واکسینه هستید، تا وقتی که باشگاه در مکانش راهبردهای دفع عفونت دارد، احتمال ابتلای شما به کووید_19 پایین است. اگر واکسینه نشدید: بله ولی اطمینان حاصل کنید که ماسک بپوشید و از بقیه فاصله بگیرید. افراد در حین ورزش، تنفس شدید دارند که می‌تواند از لحاظ انتقال کووید_19، باشگاه را به محیط پرخطری تبدیل کند. مطمئن شوید که باشگاه قانون پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را اجرا می کند تا خطر را کاهش دهد. تهویه نیز با اهمیت می باشد. اگر به تازگی به کووید_19 مبتلا شدید، کارشناسان توصیه می‌کنند تا یک هفته بعد از آمدن جواب منفی از تمرین شدید خودداری کنید.

آیا می‌توانم به نزد دکتر بروم؟

اگر واکسینه شدید: بله، اگر واکسینه شدید هیچ دلیلی نیست که مراجعه به دکتر را  کنار بگذارید. اگر واکسینه نشدید: بله. حتی اگر واکسینه نشدید مراجعه به دکتر خطری ندارد. دکتر شما احتمالا واکسینه شده و می داند چگونه جوانب احتیاط را رعایت کند تا از گسترش کووید_19 جلوگیری کند. هیچ وقت نباید از مراجعه به پزشک امتناع کنید. همچنین مراجعه نکردن به یک پزشک مراقبت های اولیه منجر به برهم زدن مراقبت‌های طولانی مدت و عدم تشخیص بیماری می شود، چیزی که ما تا سال‌ها بهای آن را خواهیم پرداخت. 

عمل جراحی چطور؟

اگر واکسینه شدید: بله. نیازی نیست افراد واکسینه شده درمورد عمل جراحی پیش رویشان نگران باشند. اگر واکسینه نشدید: بله. یک بیماری درمان نشده برای افرادی که واکسن دریافت نکردند خطر  بیشتری از کووید_19 دارد. در مکان بیمارستان‌ها اقدامات ایمنی صورت می گیرد. عمل های جراحی حتی از معاینات عادی نیز مهم تر اند. هر چه بیشتر کار ها را به تعویق بیندازید، اوضاع می‌تواند بدتر شود.

آیا می‌توانم داخل رستوران غذا بخورم؟

اگر واکسینه شدید: بله اگر همه اعضای گروه واکسینه شده باشند و افراد کمی داخل رستوران باشند. اگر واکسینه نشدید: نه

بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی مدارکی دال بر این وجود دارد که داخل اتاق‌های با تهویه ضعیف، ذرات هوابرد می‌توانند تا بیش از 6فوت معلق شوند. که با وجود تعداد بیشتر ذرات مسری در گردش، صرف غذا داخل رستوران به تنهایی خطرناک‌ترین فعالیت برای سلامت عمومی ماست.

در مقایسه با فعالیت‌های ضروری مثل مراجعه به پزشک یا دندان پزشک، غذا خوردن در داخل رستوران می‌تواند تا موقع فروکش کردن همه‌گیری به تعویق بیفتد. اگر واقعا دلتان برای رستوران تنگ شده، غذا خوردن در بیرون رستوران می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

آیا می‌توانم با هواپیما، قطار یا ماشین سفر کنم؟

اگر واکسینه شدید: بله. اگر واکسینه نشدید: بله، ولی به این معنی نیست که شما باید سفر کنید. اقداماتی که شما وقتی به مقصد می‌رسید انجام می‌دهید مهم تر از طرز حمل و نقل شماست. از اجتماعات فاصله بگیرید و اطمینان حاصل کنید که اقدامات عقلانی مثل پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در مکان های عمومی را رعایت می کنید. صرفا بخاطر بی خطر بودن مسافرت نباید یک سفر در پیش بگیرید. همه گیری هنوز تمام نشده است پس مسافرت های غیر ضروری خود را برای سال آینده برنامه ریزی کنید.

آیا می‌توانم از حمل و نقل عمومی استفاده کنم؟

اگر واکسینه شدید: بله، اگر واکسینه نشدید: نه. کسانی که واکسینه شدند در صورت استفاده از ماسک که برای امنیت سایر مسافران مهم است می‌توانند از حمل و نقل عمومی بهره ببرند. در صورتی که واکسینه نشدید، از آنجایی که فراگیری عمومی در بسیاری جاها بالاست، اگر می‌توانید از حمل و نقل عمومی بپرهیزید.

برچسب ها: واکسیناسیون، واکسن، واکسن کرونا تعداد بازديد: 325 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز