Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:11

21
اسفند
سردرد پشت گوش و راه‌های درمان

سردرد پشت گوش و راه‌های درمان

سردرد پشت گوش علل متعددی داشته و با درمان مناسب از بین خواهد رفت. سردرد پشت گوش به هر گونه درد ناشی از آن ناحیه خاص سر اشاره دارد ولی به طور معمول تهدید کننده زندگی فرد نخواهد بود.

تحریریه زندگی آنلاین : سردرد پشت گوش علل متعددی داشته و با درمان مناسب از بین خواهد رفت. سردرد پشت گوش به هر گونه درد ناشی از آن ناحیه خاص سر اشاره دارد ولی به طور معمول تهدید کننده زندگی فرد نخواهد بود.اگرچه سردردها بسیار شایع هستند اما سردرد‌هایی که به طور انحصاری در پشت گوش ایجاد می‌شوند، نسبتا غیر معمول می‌باشند. این نوع از سردردها می‌توانند علل مختلفی از آسیب‌های عصبی تا مشکلات دندانی را شامل شوند.در این مقاله سعی شده است به علائم و نشانه‌های سردرد پشت گوش و جزئیات آن بپردازیم، همچنین در مورد نحوه درمان آن‌ها برای از بین بردن درد و علائم مربوطه بحث خواهیم کرد.مطالب این مقاله شامل این موارد است:علل، علائم، تشخیص، درمان‌های خانگی، درمان سردرد پشت گوش، علل ایجاد این نوع سردرد چند علت احتمالی سردرد پشت گوش وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  بیشتربخوانید:

درمان سردرد با یک دمنوش معجزه‌آسا

 

 

مورد اول، نورالژی اکسی پیتال

یکی از شایع ترین علل سردرد پشت گوش، وضعیتی به نام نورالژی اکسی پیتال می‌باشد.نورالژی اکسی پیتال زمانی اتفاق می‌اُفتد که عصب‌ها از بالای نخاع به داخل پوست سر نفوذ کرده و مجروح یا ملتهب شوند.افراد اغلب درد شدید پشت گوش را از مشکل میگرن یا انواع مشابه سردرد می‌بینند، زیرا علائم آن‌ها می‌توانند مشابه باشند. نورالژی اکسی پیتال در نتیجه فشار و یا تحریک به عصب‌ها اتفاق می‌اُفتد. این نوع از سردرد معمولا فقط در یک طرف سر قرار می‌گیرد.در بعضی موارد، فشار و یا تحریک ممکن است به دلیل التهاب، تنگی عضلات و یا آسیب رخ دهد. اغلب پزشکان نمی‌توانند علت دقیق این احساس ناخوشایند را دریابند.

مورد دوم، موستودیت یا نوعی عفونت استخوانی

موستودیت یک عفونت استخوانی بوده که در کودکان بسیار رایج‌تر از بزرگسالان است. این عارضه به طور کلی به درمان بدون عوارض پاسخ می‌دهد. موستودیت باعث ایجاد سردرد پشت گوش و همچنین تب، تخلیه گوش، خستگی و کاهش شنوایی در گوش آسیب دیده خواهد شد.

مورد سوم، TMJ یا مفصل گیجگاهی

TMJ به معنای مفصل گیجگاهی – فکی بوده که می‌تواند ملتهب و دردناک شود. در حالی که بیشتر افراد مبتلا به التهاب TMJ احساس درد در فک و پشت گوش دارند، ممکن است برخی سردرد پشت گوش را تجربه نمایند.

TMJ می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:فشار،درد شدید دندان،تقسیم فک،آرتروز،صدمه

  بیشتربخوانید:

آشنایی با علائم سردرد میگرنی

 

 

 

بررسی علائم سردرد پشت گوش

علائم سردرد پشت گوش می‌تواند بر اساس علت‌های مختلف، متفاوت باشد. نورالژی اکسی پیتال ممکن است درد شدیدی را در پشت سر و یا بالای گردن ایجاد نماید، این اختلال اغلب در ناحیه گردن شروع شده و تا پشت سر ادامه خواهد داشت. درد اپیزودیک مانند یک شوک الکتریکی به پشت سر و یا گردن است.علائم موستودیت نیز عفونت، تب و یا خستگی می‌باشد، همچنین افراد مبتلا به TMJ ممکن است احساس ضعف و درد را در پشت گوش خود احساس نمایند.

علائم اضافی که افراد مبتلا به سردرد پشت گوش ممکن است تجربه نمایند عبارتند از:

درد در یک یا هر دو طرف سر، حساسیت به نور، درد و سوزش، درد پشت چشم، سفت شدن پوست، درد به هنگام حرکت دادن گردن.

 

روش‌های تشخیص سردرد پشت گوش

بهترین راه برای درمان، تشخیص مناسب علت اصلی مشکل است، با این وجود شرایط را می‌توان به طور مناسب درمان کرد.برای تشخیص، پزشک از فرد در مورد تاریخچه پزشکی وی سوال می‌نماید و اطلاعاتی را در رابطه با هر گونه آسیب‌های سر، گردن و یا ستون فقرات اخیر را به دست آورده و بررسی می‌کند.پس از پرسیدن سوالات، پزشک احتمالا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. برای این کار، وی از طریق لمس فشار به طور محکم در اطراف پشت سر و پایه جمجمه منبع درد را می‌یابد. معاینه فیزیکی برای دردهای عصبی بررسی می‌شود، زیرا این وضعیت در اغلب موارد حساس به لمس است.در موارد غیر معمول، پزشک ممکن است MRI یا آزمایش خون را برای تأیید یا رد سایر علل درد، انجام دهد. برای تشخیص بهتر، پزشک ممکن است فک بیمار را بررسی کند یا رفتن به دندانپزشکی را برای وجود احتمالی TMJ به وی توصیه نماید.

  بیشتر بخوانید:

سردرد‌های گرمایی؛ از دلایل تا درمان

منشا و انواع سردرد از نگاه طب سنتی

 

 

 

برخی از شیوه‌های درمان خانگی

برخی از درمان‌های خانگی عبارتند از:

استراحت کردن در یک اتاق آرام

مصرف داروهای ضد التهاب مثل ایبوپروفن

ماساژ عضلات گردن

اعمال حرارت بر پشت گردن

کاهش استرس

درمان دندان درد شدید

البته افراد باید قبل از اضافه کردن داروها با پزشک مشورت نمایند.

 

درمان سردرد پشت گوش

هنگامی که فرد تحت مراقبت پزشک قرار می‌گیرد، او برنامه‌ای برای سر‌درد‌های پشت گوش که شامل مدیریت درد و درمان علل درد می‌شود را به بیمار توصیه خواهد کرد.بسته به علت دقیق سردرد پشت گوش، پزشک ممکن است راه‌های درمانی زیر را تجویز نماید:

آرام‌بخش عضلانی، بلوک‌های عصبی و عکس‌های استروئیدی، درمان فیزیوتراپی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد انعقادی مثل کاربامازپین و گاباپنتین، آنتی بیوتیک‌ها در صورت مشکوک بودن به موستودیت

بلوک‌های عصبی و عکس‌های استروئیدی اغلب موقت بوده و نیازمند بازبینی مجدد پزشک می‌باشند. در موارد نادر اگر درد با سایر درمان‌ها بهبود نیافت، مراحل زیر قابل انجام است.

 

اقدامات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

فشردگی میکرو مغناطیسی:این روش شامل پیدا کردن و جایگزینی رگ‌های خونی است که فشاری عصبی را ایجاد می‌کند.

تحریک عصب اکسی پیتال:عصب تحریک‌کننده چندین پالس الکتریکی را به عصب‌های گوش می‌فرستد. در این حالت، پالس‌های الکتریکی ممکن است پیام‌های درد را به مغز متصل کنند. در برخی موارد، درد مداوم ممکن است نشان دهنده یک وضعیت دیگر باشد که در این صورت نیاز به درمان‌های متفاوت خواهد بود.

 

نگاهی اجمالی بر مقاله

به طور کلی سردردهای پشت گوش تهدید کننده زندگی فرد نیستند، آن‌ها انواع مختلفی دارند و به دلایل متفاوتی رخ می‌دهند. این اختلال نسبت به سایر سردردها به ندرت رخ داده و رواج کمتری دارد. در بسیاری موارد، افراد هنگام استراحت و مصرف دارو‌های تجویز شده احساس درد می‌کنند. اگر علائم سردرد پشت گوش شدید بوده و به طور مداوم و مکرر ایجاد شوند، فرد باید تحت نظر پزشک قرار گیرد، همچنین افرادی که دچار این عارضه می‌باشند باید به منظور تشخیص درست و درمان مناسب به پزشک مراجعه کرده و با وی مشورت نمایند.

 

برچسب ها: طب سنتی، سردرد، درمان سردرد، سردرد میگرنی، گوش درد تعداد بازديد: 996 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز