Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:38

31
تیر
نکات مهم درباره حشره گزیدگی در تابستان

نکات مهم درباره حشره گزیدگی در تابستان

فصل تابستان زمان گردش و گذران وقت در فضاهای بیرون از خانه بوده و به همین دلیل مردم ممکن است از نیش حشرات در امان نباشند.

گرمای تابستان به ویژه در مناطقی که رطوبت هوا نیز بالاست، محیطی مناسب و ایده آل را برای پشه‌ها ایجاد می‌کند؛ چرا که پشه‌ها در آب‌ها و محیط‌های گرم و مرطوب رشد و نمو کرده و به طور کلی در این فصل جمعیت بسیاری از حشرات افزایش می‌یابد.

یک متخصص پوست با اشاره به انواع حشره گزیدگی، بیان کرد: در بعضی مناطق همچون مناطق جنگلی گزیدگی با کنه شایع بوده و در مناطقی همچون یزد، اصفهان، اراک و تهران گزش با پشه خاکی و ایجاد سالک بسیار شایع است؛ همچنین پشه گزیدگی شایع‌ترین نوع حشره گزیدگی در منطقه آذربایجان است.

دکتر حمیده هریزچی در خصوص گزش توسط کک و ساس، اظهار کرد: این نوع از حشره گزیدگی در اثر تماس حشره‌های ساس و کک با زخم‌های آلوده ایجاد می‌شود؛ بعضی از انواع ساس‌ها درختی بوده، ولی بیشتر آنان در لای رختخواب‌ها زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به علائم حشره گزیدگی و موارد حاد آن، گفت: عمومی‌ترین علامت حشره گزیدگی خارش و ایجاد تورم پوستی بوده، اما ممکن است گزش با هر حشره ای، علائم ویژه خود را داشته باشد.

هریزچی افزود: بعضی از حشرات همچون ساس علاوه بر تورم و خارش سبب ایجاد کبودی‌های شدید می‌شود؛ همچنین بعضی از حشرات جنگلی به اسم دراکولا که شبیه مورچه هستند، ضایعات حاد و تاول‌های بزرگی ایجاد می‌کنند.

وی در خصوص علائم گزش با پشه خاکی و ایجاد ضایعه سالکی، اظهار کرد: ضایعه‌های سالکی بلافاصله پس از گزش علائم خود را نشان نداده بلکه ممکن است حداقل پس از گذشت حدود یک ماه در محل گزش تورم‌های خیلی سفتی ایجاد شود.

این متخصص پوست با بیان روش‌های درمان حشره گزیدگی، گفت: استفاده از لوسیون‌های گیاهی ضد گزیدگی موجود در داروخانه ها، درمان اولیه گزیدگی بوده و در بیشتر موارد خود به خود درمان می‌شوند، اما در صورتی که خارش‌ها شدید باشد و همچنین در بعضی از گزش‌ها همچون گزیدگی توسط کنه حتما باید به پزشک مراجعه شود.

وی افزود: گزش با کنه منجر به بیماری‌هایی، چون بیماری قلبی و دستگاه عصبی می‌شود، به همین دلیل در صورت درمان نیافتن خارش و تورم و توسعه علائم، باید به پزشک مراجعه کرد.

این متخصص پوست در خصوص حشره گزیدگی توسط پشه خاکی، اظهار کرد: این پشه سبب ایجاد سالک شده و زخم‌های شدیدی را ایجاد می‌کند که اثر آن تا سال‌ها در پوست بدن باقی می‌ماند؛ بیشتر موارد گزش توسط این نوع حشره در هنگام بعد از غروب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به روش‌های جلوگیری از گزش توسط این پشه، گفت: در صورتی که اتاق‌های خواب در طبقات فوقانی ساختمان بوده و از خوابیدن در طبقات همکف، حیاط و پارک‌ها جلوگیری کنیم از گزش توسط این نوع پشره در امان خواهیم بود؛ چرا که پشه خاکی توانایی پرواز در ارتفاعات را ندارد.

این متخصص پوست در پایان خاطرنشان کرد: در هنگام خواب در محیط‌های جنگلی نیز می‌توان با استفاده از پشه بند و چادر‌های دارای پنجره‌های توری، از حشره گزیدگی جلوگیری کرد.

هریزچی با بیان این‌که بعضی از افراد استعداد حشره گزیدگی بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند، اظهار کرد: بعضی از افراد در ترشحات عرق خود مواد جاذب حشرات داشته و به همین سبب ترشحات پوست در هر نقطه از بدن می‌تواند جاذب حشرات باشد.

وی با اشاره به روش‌های جلوگیری از گزش توسط حشرات، بیان کرد: در فصل تابستان بهتر است از توری‌هایی که به راحتی با چسب و روش‌های خیلی ساده می‌توان آن را به در‌ها و پنجره‌ها نصب کرد، استفاده کرد؛ همچنین می‌توان هنگام خواب به ویژه برای کودکان به علت حساس بودن پوست آنان، از پشه بند استفاده کرد.

 

منبع:ایسنا

برچسب ها: تابستان، گرما، خارش پوست، زندگی آنلاین، سالک، کبودی، گزیدگی، کنه، حشره، ساس، کک، تورم پوست تعداد بازديد: 546 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز