Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:23

13
آذر
اثر تشعشعات کامپیوتر روی پوست

اثر تشعشعات کامپیوتر روی پوست

تحقیقات نشان داده‌اند که تشعشعات کامپیوتر می‌تواند بر روی پوست اثر بگذارد و باعث پیری زودرس شود. این مقاله به بررسی علل خطرساز تشعشعات کامپیوتر می‌پردازد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

فرض کنید به سبب شغل تان، روزانه 9 تا 10 ساعت در برابر مانیتور کامپیوتر قرار می گیرید. این مقدار در معرض تشعشعات کامپیوتر بودن اثرات بسیار مخربی روی پوست دارد و موجب پیری زودهنگام آن می شود.

در این مقاله ابتدا به بررسی دلایل خطرات تشعشعات تبلت و تلفن های هوشمند پرداخته و سپس روش های پرهیز از این مشکلات پیشنهاد شده است.

چرا خطر؟

دلیل اصلی اثر منفی مانیتور کامپیوترها روی پوست، میدان الکترومغناطیس و رادیکال های آزاد اطراف کامپیوتر است.

میدان الکترومغناطیس روی تعادل میزان اسیدیته و قلیایی پوست اثر می گذارد و حساسیت پوست را بالا می برد.

رادیکال های آزاد هم پوست را دچار پیری زودرس می کنند. فرقی نمی کند دارای چه نوع پوستی باشید، وضعیت آن رو به بدی می گذارد.

کامپیوتر باعث می شود، پوست روشنایی و درخشندگی اش را از دست بدهد.

اشعه کامپیوتر می تواند همانند اشعه نور خورشید موجب نوعی پیگمانتاسیون- ایجاد لکه های قهوه ای حاصل از تجمع ملانین- در پوست شود.

چین و چروک ها و خطوط ریز زودهنگام روی صورت حاصل از اشعه های کامپیوتر است.

همچنین اشعه های متصاعد شده از این ابزارها، پوست را به سمت خشکی و پوسته پوسته شدن پیش می برد.

علاوه بر مشکلات پوستی، عبور تشعشعات از بدن مان، ممکن است منجر به نازایی، اخلال در الکترون های بدن، صدمه به سلول ها یا ایجاد جهش در سلول ها شود.

پیشگیری از اثرات کامپیوتر بر روی پوست

متاسفانه، بسیاری از روش های محافظتی مانند پدهای خنک کننده لپ تاپ، میزهای لپ تاپ و یا نگهدارنده های لپ تاپ نمی توانند کاملا پوست و به طور کلی بدن را از مضرات میدان الکترومغناطیس دور نگهدارند، بنابراین ما مجبوریم روش های دیگری برای به حداقل رساندن مضرات این تشعشعات به کار بندیم.

1- ابزارهای قابل حمل مانند لپ تاپ ها را باید در فاصله ای دور از خودمان قراردهیم. لپ تاپ، کامپیوترهای رومیزی، آی پدها و یا هر ابزار الکترونیکی دیگر را باید با فاصله ای حدود 45 تا 60 سانتی متر از خود دور نگهدارید تا صدمات اشعه ها کمتر شود.

2- از این نوع ابزارها در مدت زمان کمی استفاده کنیم (البته این گزینه برای افراد شاغلی که با این وسایل سروکار دارند، تقریبا غیرممکن است). بنابراین شاید روش بعدی کمی مشکل را حل کند.

3- استفاده از محافظ مانیتور می تواند راه حل مناسب باشد. محافظ مانیتور، بین شما و میدان الکترومغناطیس، سپری قرار می دهد و تشعشعات متصاعد از مانیتور را پراکنده می سازد و شما را از این اشعه ها تا حد بسیار بالایی نجات می دهد.

روش های تغذیه ای در محافظت از پوست

علاوه بر روش های عنوان شده در محافظت از پوست می توان با مصرف خوراکی های زیر، بدن و به ویژه پوست خود را در برابر اثرات مضر کامپیوتر و ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن هوشمند، تبلت و غیره، مقاوم نمایید.

ماست

مصرف روزانه یک فنجان ماست ضروری است. ماست حاوی پروتئین، مواد معدنی و سرشار از پروبیوتیک است. ماست می تواند پوست صورت تان را مرطوب نگهداشته و روشن کند.

علاوه بر آن ویتامین B موجود در آن نقش موثری در محافظت پوست در برابر اشعه های مضر دارد و بافت های صدمه دیده پوست را ترمیم می کند.

چای سبز

مصرف چای سبز نه تنها انرژی از دست رفته تان را به شما بازمی گرداند، بلکه سرشار از بتاکاروتن، نوعی پرو-ویتامین که در بدن شکسته شده و به ویتامین A تبدیل می شود، است و بدن را در برابر تشعشعات مضر دور نگه می دارد.

سبزیجات

مصرف سبزیجاتی مانند هویج، کلم و لوبیا به عنوان مکمل ویتامین A و پروتئین در محافظت شما از اشعه های مضر کامپیوتر موثرند.

علاوه بر آن، باید مصرف میوه و سبزیجات را آنقدر زیاد کنید تا سموم بدن تان دفع شوند. این مواد خوراکی علاوه بر پوست، از چشم هایتان نیز محافظت می کند.

مصرف مرکباتی مانند لیمو ترش و لیمو شیرین و همچنین پرتقال، به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C هستند، آنتی اکسیدان های خوبی محسوب می شوند و می توانند شما را در برابر تشعشعات ابزارهای الکترونیکی حفظ کنند.

راهکارهای دیگر

ماسک

* هفته ای یکبار، از ماسک صورت برای پاکسازی پوست تان استفاده کنید.

تشعشعات کامپیوتر به دلیل الکتریسیته ایستا، گرد و غبار موجود در هوا را به خود جذب و در نهایت روی پوست صورت تان، جمع می کند.

* هنگام نشستن جلوی مانیتور باید هر 2 ساعت یکبار ضدآفتاب به پوست خود بزنید.

این کار را انجام دهید، پس از مدتی متوجه تفاوت آن خواهید شد. پوست در پایان کار روزانه تان، تیره و خسته به نظر نخواهد رسید.

* زیر چشم تان یا نواحی پلک تان ژل یا کرم مرطوب کننده بمالید.

این کار باعث می شود تا پوست، آب بیشتری از دست ندهد و همچنین زیر چشمان تان سیاه و کبود نشود.

* صورت تان را عصرها کاملا بشویید و سپس از مرطوب کننده و کرم های تغذیه کننده پوست استفاده کنید.

چنانچه به توصیه های فوق عمل کنید، می توانید پوست و بدن تان را تا حد بسیار زیادی از صدمات تشعشعات کامپیوتر و دیگر ابزارهای الکترونیکی محفوظ نگهدارید.

 

برچسب ها: مشکلات پوستی، پوست و مو، مراقبت های پوستی، تغذیه و مراقبت از پوست، مانیتور کامپیوتر، اثر تشعشعات کامپیوتر روی پوست، خطر اشعه کامپیوتر، خطرات لپ تاپ تعداد بازديد: 4494 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز