Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:08

27
مرداد
مثبت و منفی های بازی های رایانه ای (1)

مثبت و منفی های بازی های رایانه ای (1)

علاقه مردم به بازی‌های رایانه‌ای، روانشناسان را برآن داشت تا به بررسی اثرات بازی در دنیای مجازی بپردازند که در ادامه به اثرات مثبت و منفی این بازی‌ها اشاره شده است.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

امروزه صنعت بازی های رایانه ای به پرسود و پرمنفعت ترین صنایع سرگرمی و تفریحی تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات و اندکی تخمین معلوم شده، 59 درصد جمعیت مردم دنیا از بازی های رایانه ای استقبال می کنند.

اثر مثبت بازی های مجازی

بازی یکی از نیازهای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان است. امروزه با توجه به اینکه دنیای مجازی بیش از حد معمول پیشرفت کرده و جلوتر از تمدن و فرهنگ مردم در حال گسترش است، حضور فضای مجازی، خواه ناخواه، در زندگی کودکان و بزرگسالان کاملا مشاهده شده و حتی به عنوان یکی از نیازهای دنیای کودکان و نوجوانان محسوب می شود.

از برخی از آثار مثبت بازی های رایانه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- چشم

بهبود قدرت تشخیص رنگ

تحقیقات نشان داده است که 50 ساعت بازی رایانه ای در طول مدت 10 تا 12 هفته می تواند توانایی تشخیص تفاوت های اندک‌رنگ های خاکستری را افزایش دهد. در واقع قدرت تشخیص رنگ در فرد بالا می رود.

درمان موفقیت‌آمیز تنبلی چشم

به دنبال تحقیقی در سال 2011، محققان توانستند با استفاده از بازی های رایانه ای، بهبودی در وضعیت چشم افراد مبتلا به تنبلی چشم به وجود آورند.

2- توجه و هوشیاری

افزایش توانایی درک فضایی

افرادی که بازی های رایانه ای انجام می دهند سریع تر از دیگران می توانند وجود شیء در مکان و همچنین حرکت آن را تشخیص دهند و این ویژگی هنگام رانندگی بسیار خوب است.

از طرفی توانایی حل مساله از طریق ایجاد تصاویر ذهنی و تفکر با تجسم دیداری و توانایی تجسم سه بعدی از مزایای بازی های رایانه ای دو بعدی و سه بعدی است.

غلبه بر خوانش پریشی

بیماران خوانش پریش در خواندن و نوشتن مشکل دارند و به نظر می رسد برخی از افراد به دلیل عدم توجه بصری دچار این اختلال هستند.

در تحقیقی در سال 2013، روی کودکان مبتلا به خوانش پریش، محققان متوجه شدند که این کودکان پس از 12 ساعت بازی رایانه ای در چندروز متوالی، در درس خواندن و دیکته توانستند نمره بهتری کسب کنند.

در واقع این روش درمانی بسیار موثرتر از روش های درمانی معمول بود.

3- افزایش عملکرد اجرایی

عملکرد اجرایی به توانایی فرد در اختصاص دادن منابع ذهنی اش (مانند درک، توجه و حافظه) به کاری که در حال انجام آن است می گویند و طی آن فرد می تواند به سرعت تصمیم گیری کرده و مشکلات را به شکل مطلوبی حل کند.

در اکثر تحقیقات مشخص شده است که بازی های رایانه ای می توانند چنین اثر مثبتی روی فرد بگذارند.

این افراد می توانند:

*  چند کار را همزمان به بهترین شکل مدیریت کنند.

*  از نظر ذهنی انعطاف پذیری بیشتری دارند. در حقیقت می توانند توجه شان را به راحتی و به سرعت و با کمترین خطا از وظیفه ای به وظیفه دیگر معطوف کنند.

*  قدرت ذهنی شان برخلاف پیرشدن جسم شان همچنان جوان و شاداب باقی می ماند.

4- بهبود مهارت های حرفه ای

بسیاری از تحقیقات بیانگر این است که عملکرد حرفه ای با بازی های رایانه ای بهبود می یابد به ویژه در خصوص مشاغلی که با هماهنگ کردن چشم و دست، توجه، حافظه بالا و سرعت تصمیم گیری سرو کار دارند.

در برخی از آزمایش ها روی جراحان بی تجربه، با استفاده از بازی های رایانه ای که این جراحان باید جراحی های مجازی انجام می دادند، توانستند به آنها کمک کنند تا بعدها جراحی های واقعی را بهتر انجام دهند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -مثبت و منفی های بازی های رایانه ای- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: سرگرمی، تنبلی چشم، دنیای مجازی، فضای مجازی، فواید بازی های رایانه ای، زیان های بازی های رایانه ای، درک فضایی، خوانش پریشی، بهبود مهارت های حرفه ای، افزایش عملکرد اجرایی تعداد بازديد: 945 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز