Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:17

1
اردیبهشت
رایج ترین باورهای غلط در رابطه با شیر

رایج ترین باورهای غلط در رابطه با شیر

شیر تازه دوشیده شده (شیر بكر) بسیار سالم‌تر و بهتر از شیر پاستوریزه است.

هرچه بیشتر سقط‌جنین كنید، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار می‌گیرید، بنابراین بهتر است كه در صورت وجود سقط جنین‌های مكرر، موضوع را با پزشك‌تان در میان بگذارید؛ حتی اگر این سقط جنین‌ها مربوط به یك دهه پیش باشند.

كاهش حتی 5/4 كیلوگرم از وزن بدن، اگر چاق و سنگین وزن هستید، به كاهش 30-20درصدی درد زانوها، كشاله ران و كم كمك می‌كند.

یك داروی جدید برای IBS: بعد از دو هفته درمان با آنتی‌بیوتیك (rifaximin) xifazan تغییرات مثبت زیادی در بیماران مبتلا IBS ایجاد می‌شود. 

سردرد و گردن‌درد

همیشه ریشه سردردها در سر نیست و گاهی اوقات علت سردرد، مشكل عضلان گردن است. حركات كششی كمك می‌كند تا این دردها تسكین یابند. تحقیقات دانشمندان روی 180 زن نشان می‌دهد كه اگر حركات كششی با حركات قدرتی تركیب شود، این نوع سردردها تا 69 درصد كاهش می‌یابد. در حالی‌كه تمرین حركات كششی بدون حركات قدرتی فقط تا 37 درصد این دردها را تسكین می‌دهد. از پزشك‌تان بخواهید شما را در مورد حركات قدرتی و موثر گردن راهنمایی كند.

در پژوهش‌های اخیر، دانشمندان وضعیت سلامت گروهی از خانم‌ها را به مدت 11 سال مورد بررسی قرار داد. و دریافتند از میان این خانم‌ها آنهایی كه دوز بالایی از استروژن و پروژسترون را دریافت كرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه و مرگ قرار دارند. حدود 3/2 از مصرف كنندگان هورمونی، باید میزان مصرف خود به حداقل برسانند. مصرف هورمون‌ها به هنگام هورمون درمانی باعث می‌شود كه بیماری سرطان در این افراد تشخیص داده نشود. بنابراین اگر بیش از یك سال است كه مكمل‌ها استفاده می‌كنید، موضوع را به پزشك خود بگویید.

عضویت در یك باشگاه و ورزش منظم باعث می‌شود تا میزان استرس‌های شما كاهش یابد. اما برای گرفتن بهترین نتیجه، برخی حركات خاص دیگر را به برنامه اضافه كنید. زنانی كه هر هفته سه ساعت یا بیشتر یوگا تمرین می‌كنند، كمتر دچار استرس می‌شوند و نسبت به افرادی كه عادت به پیاده روی كردن دارند، كمتر دچار اضطراب و نگرانی پیدا می‌كنند. در افرادی كه تمرین یوگا و سایر حركات مشابه را انجام می‌دهند، میزان مواد شیمیایی آرام كننده GABA بالا می‌بود و خلق‌وخوی فرد بهتر می‌شود، ولی افرادی كه عادت به پیاده‌روی دارند، از این لذت بی‌بهره می‌مانند. 

قره‌قاط

آب قره‌قاط به عنوان یك داروی فوق‌العاده برای مقابله با عفونت‌های دستگاه اداری شناخته شده است، اما دانشمندان می‌گویند، نوشیدن دو لیوان آب قره‌قرط به‌طور روزانه با نوشیدن دو لیوان آب هر میوه دیگر تفاوتی در از بین بردن عفونت ندارد تا به حال دانشمندان فكر می‌‌كردند كه وجود تركیبی به نام «پروآنتوسیانیدین» در قره‌قاط عامل جادویی ضد عفونی كننده دستگاه ادراری است، ولی این اتفاق با سایر آب‌میوه‌ها كه این عامل را ندارند نیز می‌افتد؛ از این رو دانشمندن معتقدند كه نوشیدنی آب میوه‌ها، از جمله آب قره‌قاط، به عنوان مایعات باعث افزایش ادرار و عملكرد بیشتر دستگاه ادراری می‌شود و از این طریق باكتری‌های بیشتری از راه ادرار دفع می‌شود و رشد باكتری‌ها كاهش می‌یابد كه نتیجه آن كاهش علائم عفونتی است و این مسأله هیچ ربطی به تركیب خاص موجود در قره‌قاط ندارد.

باورهای غلط رایج در میان مردم در رابطه با شیر

شیر خالص نسبت به شیر بدون چربی كلسیم كمتری دارد.

در واقع باید گفت كه برعكس این جمله حقیقت دارد. یك فنجان شیر خالص حدود 276 میلی‌گرم كلسیم و یك فنجان شیر بدون چربی حدود 299 میلی‌گرم چربی دارد.

شیر تازه دوشیده شده (شیر بكر) بسیار سالم‌تر و بهتر از شیر پاستوریزه است.

شیر دوشیده شده و بكر را برخی مرحم اگزما، IBS و برخی بیماری‌های دیگر می‌دانند، ولی تاكنون هیچ دلیل علمی این موضوع را ثابت نكرده است و شیر تازه دوشیده شده خاصیت دارویی ندارد، جز اینكه فرد در معرض خطراتی مثل مسمومیت غذایی قرار می‌دهد.

FDA توصیه می‌كند كه شیر حتماً به صورت پاستوریزه مصرف شود؛ یعنی باكتری‌های مضر و خطرناك آن از بین رفته، اما مواد مغذی آن حفظ شده است.

شیر عادی (معمولی) بیشترین میزان ویتامین D را دارد

FDA مقدار ویتامین D را كه به شیر گاو اضافه می‌شود تا Iu100 در هر فنجان مجاز می‌داند؛ اما این میزان فقط 25 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین می‌كند. شیر سویا نیز می‌‌تواند 30درصد از نیاز بدن را تامین كند. به هر حال هر دو نوع شیر با اینكه به اندازه كافی ویتامین D ندارند، باز هم منابع فوق‌العاده ویتامینی محسوب می‌شوند.

شیر بادام جایگزین خوبی شیر گاو است.

خیر، اینگونه نیست، مخصوصاً وقتی كه پای پروتئین در میان باشد. یك فنجان شیر حاوی 8 گرم پروتئین بیشتر نسبت به یك تخم آب‌پز شده است، در حالی‌كه شیر بادام فقط 1 گرم پروتئین بیشتر نسبت به یك تخم آب‌پز شده است، در حالی‌كه شیر بادام فقط 1 گرم پروتئین بیشتر از تخم‌مرغ دارد. آجیل‌ها، پروتئین زیادی دارند، اما تركیب اصلی موجود در شیر بادام، آب فیلتر شده است، نه بادام.

طبق آمار و ارقام و تحقیقات به عمل آمده، افرادی كه معمولاً غذاهای سالم می‌خورند و به ندرت از غذاهای ناسالم استفاده می‌كنند، هر روز ورزش یا دست‌كم پیاده‌روی می‌كنند، سیگار نمی‌كشند و 71 درصد كمتر از خانم‌هایی كه برنامه‌ زندگی‌شان چندان سالم نیست دچار پیری زودرس می‌شوند. این نتیجه پس از بررسی روی 1313 خانم و عادات زندگی آنها به دست آمده است.

 

برچسب ها: سلامتی، خواص شیر، سردرد، التهاب، دانستنی سلامتی، تازه های سلامتی، پزشکی و سلامت، گردن درد تعداد بازديد: 1196 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز