Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:57

14
فروردین
سردردهای صبحگاهی (2)

سردردهای صبحگاهی (2)

انواع مختلفی از داروها در كنترل میگرن به كار می‌روند؛ از جمله برخی داروهای ضدافسردگی و داروهای ضدتشنج و همچنین داروهایی كه در جامعه به عنوان داروهای تپش قلب شناخته می‌شوند.

 

انواع مختلفی از داروها در كنترل میگرن به كار می‌روند؛ از جمله برخی داروهای ضدافسردگی و داروهای ضدتشنج و همچنین داروهایی كه در جامعه به عنوان داروهای تپش قلب شناخته می‌شوند. باید توجه داشت كه هر دارو می‌تواند كاربردهای مختلفی داشته باشد.

مثلاً دارویی كه به عنوان ضدتشنج معروف است، در درمان میگرن، وسواس، دردهای مزمن و افسردگی هم كاربرد دارد و یا دارویی كه گروه اصلی آن ضدافسردگی است، در درمان میگرن، اختلالات خواب و سوزش دست و پا هم قابل استفاده است.

یكی از علل مهمی كه موجب می‌شود فرد مبتلا به میگرن سال‌ها رنج سردرد را تحمل كند، این است كه در مورد علت تجویز داروها به‌طور كامل توجیه نمی‌شود. این وظیفه بر عهده پزشكان است كه از همان ابتدا توضیح كامل را به بیمار بدهند.

سردرد به‌علت مشكلات تنفسی

بیمارانی كه به مشكلات ریوی مبتلا هستند، در هنگام خواب و به علت آنكه تهویه ریوی به خوبی انجام نمی‌شود، دچار انباشته شدن گاز CO2 در خون می‌شوند. این افراد معمولاً چاق بوده و در خواب خرخر شدید می‌كنند. صبح بیمار با سردرد بیدار می‌شود كه یكی دو ساعت طول می‌كشد.

همراه سردرد علائم دیگری مثل گیجی و اختلال تمركز و تصمیم‌گیری نیز وجود دارد. در این بیماران بایستی ابتدا مشكل تنفسی حل شود و به‌خصوص كاهش وزن و عدم استفاده از داروهای خواب‌آور كمك بزرگی به ایشان می‌كند.

سردرد خواب

این نوع سردرد به‌علت آنكه فقط در خواب ایجاد شده و همیشه یك ساعت مشخص دارد، به این نام معروف شده است. بیماران معمولاً بیش از پنجاه سال دارند و هر شب درست رأس ساعت مشخصی با سردرد دوطرفه از خواب بیدار می‌شوند. اكثر این‌ افراد مبتلا به فشارخون نیز هستند. این سردردها با داروی مناسب به سادگی كنترل می‌شوند.

تومورهای مغزی

این مورد درصد بسیار كمی از سردردهای صبحگاهی را باعث می‌شود. افراد مبتلا به تومور مغزی پس از چند ساعت دراز كشیدن فشار داخل مغزشان بالا می‌رود و با چند ساعت حالت نشسته یا ایستاده این فشار كمتر شده و سردرد كاهش می‌یابد. معمولاً این نوع سردرد نمی‌تواند زیاد مزمن باشد.

به‌طور معمول سردرد از چند هفته قبل شروع شده و به‌تدریج بر شدت آن اضافه می‌گردد. به‌طور كلی تومورهای مغزی حدود یك هزارم موارد سردرد صبحگاهی را موجب می‌شوند، ولی همین درصد كم نیز بسیار مهم است و ضرورت دارد هر بیماری كه دچار سردرد صبحگاهی است، بررسی دقیق از جمله تصویربرداری مغزی (معمولا MRT) شود.

شبه‌تومور مغزی

این نوع سردرد معمولا خانم‌های جوان چاق را گرفتار می‌كند و علت اینكه به نام شبه‌تومور معروف شده این است كه علائم بالینی آن شبیه تومور است؛ یعنی با چند ساعت دراز كشیدن تشدید شده و با چند ساعت نشستن یا ایستادن بهتر می‌شود.

در این بیماران MRI هیچ تومور‌ی نشان نمی‌دهد، ولی اگر سریع درمان نشود، به علت فشارخون بالا در مغز، بینایی شخص در معرض خطر قرار می‌گیرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سردردهای صبحگاهی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: درمان میگرن، كنترل میگرن، داروهای ضدتشنج، دردهای مزمن، سردرد خواب، علائم سردرد، پيشگيری از سردرد، درمان سردردها تعداد بازديد: 764 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز