Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 03:42

19
بهمن
پرتودرمانی خطر ابتلا به امراض قلبی

پرتودرمانی خطر ابتلا به امراض قلبی

اشعه درمانی در نزدیكی قلب خطر بروز مشكلات قلبی و عروقی را تشدید می‌كند اما نكته مهم در این آزمایشات جدید توجه به زمان بروز بیماری‌های قلبی است.

 تحریریه پزشك امروز

 

 

متخصصان رادیولوژی هشدار دادند تماس با تشعشعات رادیوگرافی خطر ابتلا به امراض قلبی را در بلندمدت تشدید می‌كند. این متخصصان می‌گویند: زنانی كه برای درمان سرطان سینه در معرض پرتو درمانی قرار می‌گیرند در سال‌های آتی بیشتر با خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده است اشعه درمانی در نزدیكی قلب خطر بروز مشكلات قلبی و عروقی را تشدید می‌كند اما نكته مهم در این آزمایشات جدید توجه به زمان بروز بیماری‌های قلبی است. متخصصان تاكید دارند كه در این افراد چند دهه طول می‌كشد تا امراض قلبی ناشی از پرتودرمانی بروز كند. دكتر كیم بویلون متخصص انستیتو گوستاو، زمانی در فرانسه سرپرستی این مطالعات را بر عهده داشته و در بررسی‌های خود روی 4456 زن مبتلا به سرطان سینه كه در این انستیتو بین سال‌های 1954 تا 1984 تحت درمان قرار داشته‌اند، مطالعه و آزمایش انجام داده و به نتایج فوق دست یافته است.

امیدی تازه برای جلوگیری از پیشرفت سرطان بدخیم پوست

كارشناسان انستیتو ملی سرطان آمریكا در آزمایشات جدید خود دریافته‌اند كه سلول‌های سرطانی پوست به چه شیوه‌ای سیستم ایمنی بدن را سركوب می‌كنند. این یافته در آینده به پزشكان كمك خواهد كرد كه برای كنترل این سرطان به تكنیك‌های موثرتری دست پیدا كنند. این كارشناسان یك مكانیسم مولكولی را در موش‌های آزمایشگاهی شناسایی كرده‌اند كه به سلول‌های سرطانی پوست كمك می‌كند و سیستم ایمنی بدن جانور را سركوب كنند.

پزشكان امیدوار هستند كه با شناسایی همین سیستم در بدن انسان به درمان‌های دارویی موثری برای متوقف ساختن آن و در نتیجه جلوگیری از پیشرفت سرطان دست یابند. آزمایشات برای اولین بار نشان داد كه یك پروتئین موسوم به اینترفرون- گاما نقش كلیدی در گسترش ملانوم كه مقاومترین و بدخیم نوع سرطان پوست است، دارد. كارشناسان معتقدند كشف این پروتئین می‌تواند به تولید بازدارنده‌هایی منجر شود كه برای توقف سرطان موثر خواهند بود.

تاثیر داروی ضد افسردگی سیتالوپرام  برای كاهش علایم گرگرفتگی

یك مطالعه جدید تایید می‌كند كه داروی ضد افسردگی «سیتالوپرام» با نام تجاری «لكزاپرو» برای بهبود گرگرفتگی ناشی از یائسگی مفید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف این دارو می‌تواند از شدت و تعداد دفعات بروز گر گرفتگی در زنان سالمند بكاهد. دكتر الن فریمن استاد دپارتمان طب زنان و زایمان در دانشكده پزشكی دانشگاه پنسیلوانیا نتایج مطالعات خود را در این زمینه در مجله انجمن پزشكی آمریكا منتشر كرده است.

دكتر فریمن تاكید كرد: هرچند هورمون درمانی یك روش معالجه معمولی برای كاهش علایم گر گرفتگی و روشی موثر است اما برای زنانی كه مایل نیستند خود را در برابر عوارض احتمالی هورمون درمانی قرار دهند، یافته جدید گزینه‌ای دیگر است كه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

منبع اصلی «ترس» شناخته شد

دانشمندان انگلیسی پس از ماه‌ها تلاش و بررسی بلاخره توانستند پاسخ این سوال مهم علم عصب‌شناسی را كه محل اضطراب و وحشت در كدام قسمت مغز است پیدا كنند. دانشمندان پس از 9 ماه بررسی كشف كردند كه مركز اضطراب در هیپوكامپ، ناحیه‌ای در لوب میانی تمپورال كه معمولا با حافظه و آگاهی از مكان در ارتباط است، قرار دارد.

این محققان با انجام اسكن مغزی بر روی افراد ترسیده یا مضطرب فهمیدند كه در زمان ترس، بخش هیپوكامپ فعال می‌شود. در این آزمایشات اسكن‌های مغزی افراد داوطلب تجزیه و تحلیل شده و به اطلاعات به دست آمده از پرسش‌نامه‌ها كه برای دستیابی به سطوح اولیه اضطراب فرد طراحی شده بود، اضافه شد. اكنون دانشمندان امیدوارند كه این داده‌های جدید به پیشرفت داروها و درمان‌های جدید برای اختلالات اضطراب و افسردگی كمك كند.

افراد مضطرب در رویارویی با مشكلات «یخ می‌زنند»، پدیده‌ای كه از آن به عنوان «مهار اخلاقی» یاد می‌شود. كشف این موضوع كه چرا برخی افراد در مواجهه با خطر احتمالی از ترس میخكوب شده و برخی دیگر به آرامی با آن روبه‌رو شده و با آن مقابله می‌كنند، كلید فهم اضطراب افراد است. اضطراب پدیده‌ای پیچیده است كه تاكنون فهم كاملی از آن دست نداده و دانشمندان برای اندازه‌گیری آن قصد دارند تا آن را به یك رفتار تبدیل كنند. همچنین در این تحقیقات مشخص شد كه زنان اضطراب بیشتری نسبت به مردان دارند و از مسایل ساده‌تر از تهدید كلامی مانند وارد شدن به یك اتاق شلوغ یا حتی انتخاب یك وسیله جدید احساس ترس و نگرانی می‌كنند.

ترمیم جراحات نخاعی با استفاده از فناوری نانو

گروهی از دانشمندان ایتالیایی با بهره گیری از فناوری‌های نانو موفق شدند گامی متحولانه در ترمیم جراحات نخاعی پسا- آسیبی بردارند. این تحقیقات را که می‌تواند راه‌های جدیدی به سوی درمان بیماران فلج نخاعی بگشاید محققان موسسه «کازا- سولیه وو» رم انجام دادند. این دانشمندان با استفاده از فناوری‌های نانو نوعی میکرو- پروتز را برای ترمیم جراحات نخاعی ایجاد کردند.

این میکرو- پروتز درحقیقت نوعی پروتز نورونی با ماهیت بیولوژیکی است که در آزمایشگاه و به روش سنتزی ساخته شده است. این دانشمندان به منظور ارزیابی عملکرد این پروتز نورونی، آن را به مدل‌های حیوانی با جراحات مزمن نخاعی پیوند زدند و مشاهده کردند که این میکرو پروتز قادر است رشته‌های عصبی و بافت نخاعی آسیب دیده را ترمیم کند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: «نتایج این آزمایش ما را به بخش جدیدی از تحقیقات وارد کرد که تا به امروز چیزی درباره آن نمی دانستیم. این فناوری قادر است تمام بخش‌های بافت عصبی را بازسازی کند.»اطلاعات ارایه‌شده توسط انجمن معلولان ایتالیا نشان می‌دهد که در این کشور حدود 100 هزار معلول نخاعی زندگی می‌کنند و همه ساله حدود هزار و 200 مورد جدید قطع نخاع به این موارد افزوده می‌شود.

 

برچسب ها: سرطان بدخیم پوست، درمان‌های دارویی، افسردگی سیتالوپرام، علایم گرگرفتگی، ترمیم جراحات نخاعی تعداد بازديد: 639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز