Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:07

19
بهمن
درمان افسردگی فصلی با نور

درمان افسردگی فصلی با نور

نور و روشنایی موجب کارکرد درست آهنگ بدن می شود. روشنایی آهنگ و درجه حرارت بدن را با کارکرد هورمون ها به عنوان مثال در هنگام خواب و راه رفتن هماهنگ می کند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

درصد ابتلا به افسردگی با آمدن فصل پاییز و زمستان در انسان ها افزایش پیدا می کند اما پزشکان چاره خلاصی از آن را نور درمانی می دانند. این درحالی است که افسردگی فصلی که به عنوان یک بیماری شناخته شده است و در فصل پاییز بروز می کند و با نزدیک شدن به زمستان شدت بیشتری می یابد. افرادی که به بیماری افسردگی فصلی مبتلا می شوند از بی حوصلگی، خستگی شدید و احساس بی تحرکی بدنی رنج می برند.

به گفته پزشکان فرانسوی  نور و روشنایی موجب کارکرد درست آهنگ بدن می شود. روشنایی آهنگ و درجه حرارت بدن را با کارکرد هورمون ها به عنوان مثال در هنگام خواب و راه رفتن هماهنگ می کند و احتمالا این هماهنگی در زمستان از بین می رود. در مرکز "خواب"، پژوهشگران تلاش دارند با استفاده از روش کم هزینه و بی ضرر نوردرمانی نشانه های این نوع افسردگی را کاهش دهند.

در این روش درمانی که مدت آن یک هفته است، بیمار در اتاقی که در آن از لامپ های خاص و فاقد اشعه ماورای بنفش استفاده می شود، قرار می گیرد. این لامپ ها برای چشم و پوست بی ضررند. نور به کار گرفته شده در این نوع درمان فقط ۱۰ درصد تابشی را که بدن در یک روز تابستان دریافت می کند، تامین می سازد. اما برای کاهش عوارض بی نوری در زمستان کافی است.به گفته کارشناسان اثر نوردرمانی قابل قیاس با بهترین داروهای ضد افسردگی است.

 بشقاب كوچكتر، اضافه وزن كمتر

متخصصان تغذیه می‌گویند شما می‌توانید با انتخاب بشقاب و ظروف كوچكتر برای غذا خوردن تا حد زیادی مانع از افزایش وزن ناخواسته خود شوید.بریان واسنیك، روانشناس دانشگاه كورنل كه سرپرستی این تیم از متخصصان تغذیه را برعهده داشته خاطرنشان كرد: مردم تصور نمی‌كنند كه اقدامی به این سادگی بتواند روی الگوی خوردن آنها تاثیر بگذارد.

وی تصریح كرد: بیشتر ما آنقدر مشغله داریم كه قادر نیستیم روی هر لقمه‌های كه می‌خوریم دقت كنیم اما می‌توانیم شرایط و فضا را به گونه‌ای تغییر دهیم كه به جای اینكه به ضررمان باشند به نفع‌مان كار كنند. واسینك می‌گوید این راهكار حتی در مورد نوشیدنی‌ها هم كاربرد دارد. مطالعات واسنیك نشان داد مردم در لیوان های كوتاه و پهن 37 درصد بیشتر از لیوانهای باریك و بلند مایعات مصرف می‌كنند.

تغییرات آب و هوا در روحیات افراد موثر است

به گفته محققان کانادایی، روحیه بعضی افراد در دمای گرم، شاداب‌تر و آرام‌تر شده در حالی‎که این شرایط برای گروهی دیگر سبب ناراحتی و نگرانی می‌شود. آنها در جریان انجام یک تحقیق 4 گروه را مشخص کردند، گروه اول افرادی که عاشق تابستان هستند، گروه دوم افرادی که از تابستان متنفرند، گروه سوم افرادی که از باران متنفرند و گروه چهارم افرادی که تغییرات فصلی هیچ تغییری بر احوال آن‌ها ندارد.

بر اساس این تحقیق افرادی که عاشق تابستان‌اند، در روزهای آفتابی و با افزایش دما، روحیه‌ای شاداب‌تر، شجاع‌تر پیدا می‌کنند، در حالی که این افراد در روزهای بارانی، نگران، عصبی و ناراحت هستند.همچنین این تحقیق نشان داد افزایش دما از میزان شادی افرادی که از تابستان متنفرند کاسته و بر میزان ترس و عصبانیت آن‌ها می‌افزاید. این وضعیت در ساعات بارانی برعکس شده و این افراد شادتر و شجاع‌تر و آرام‌تر می‌شوند.

در گروه سوم که از باران متنفرند، روزهای بارانی باعث ایجاد احساس ناراحتی و عصبانیت می‌شود. این مطالعات نشان داد حال و هوای حدود نیمی از افراد بر اساس تغییر فصل دگرگون می‌شود، در حالی‌که برای نیمی دیگر تغییر فصل هیچ تغییری به‌وجود نمی‌آورد.

داروهای کاهش کلسترول از بروز مجدد سکته مغزی پیشگیری می‎کنند

داروهای کاهش کلسترول به عنوان استاتین‌ها شناخته می‌شوند که بر اساس یک مطالعه جدید ممکن است مصرف این داروها به پیشگیری از بروز مجدد سکته مغزی، در بیماران جوانی که سابقه سکته مغزی را دارند، کمک می‌کنند. جوکا پوتالا (Jukka Putaala، MD) متخصص مغز و اعصاب بیمارستان مرکزی هلسینکی می‌گوید: در اغلب موارد استفاده از داروهای پایین آورنده کلسترول می‌تواند برای جلوگیری از سکته مغزی و یا مشکلات عروقی در افراد جوان کمک کند.

برای این مطالعه، محققان به مدت 9 سال بر روی پرونده‌های پزشکی 215 بیمار بین سنین 15 و 49 ساله که برای نخستین بار تجربه سکته مغزی با نام سکته مغزی ایسکمیک را داشتند، تحقیق کردند. در این مطالعه از 36 نفر که به طور مداوم در این مدت از استاتین‌ها استفاده کرده‌اند، نشان داد که هیچ یک از آزمایش شوندگان برای بار دوم به سکته مغزی و یا دیگر مشکل عروقی مبتلا نشده است.

نتایج این مطالعه روی 36 نفر نشان داد، افرادی که پس از سکته برای یک دوره مشخص از استاتین‌ها استفاده کردند نشان داد که4 نفر یا 11 درصد از آن‎ها به مشکل عروقی و یا سکته مبتلا شدند. همچنین نتایج آزمایش روی 143 نفر که از داروی استاتین مصرف نکردند، 29 نفر یا 20 درصد از آن‎ها به سکته دوم و یا مشکلات عروقی دیگر مبتلا شدند.

این مطالعه نشان داد بیمارانی که با استاتین‌ها در هر زمان پس از سکته مغزی درمان شده بودند، 77 درصد کمتر به سکته مغزی یا یکی دیگر از مشکلات عروقی در مقایسه با کسانی که تحت درمان با استاتین‌ها نبودند، مبتلا می‌شوند.

 

برچسب ها: اضافه وزن، درمان افسردگی با نور، روحیات افراد، داروی کاهش کلسترول، سکته مغزی ایسکمیک تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز