Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 22:36

5
بهمن
امیدی برای درمان بیماری لوپوس

امیدی برای درمان بیماری لوپوس

لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند اعضای مختلف بدن شامل پوست، مفاصل، قلب، ریه‌ها، خون، كلیه‌ها و مغز را مبتلا سازد.شایع ترین علایم این بیماری شامل درد و تورم مفصلی است كه بیشتر مفاصل كوچك را دچار می‌كند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

گروهی از متخصصان علوم پزشكی در آمریكا موفق به شناسایی یك نقص آشكار و مداوم شده‌اند كه منجر به بروز بیماری لوپوس می‌شود. پزشكان انستیتو سرطان دانا- كاربرد در كمبریج و متخصصان آزمایشگاه جكسون در این باره خاطرنشان كردند: اصلاح و ترمیم این نقص می‌تواند یك راه كار درمانی موثر برای معالجه لوپوس باشد.

لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند اعضای مختلف بدن شامل پوست، مفاصل، قلب، ریه‌ها، خون، كلیه‌ها و مغز را مبتلا سازد.شایع ترین علایم این بیماری شامل درد و تورم مفصلی است كه بیشتر مفاصل كوچك را دچار می‌كند. این دردها ممكن است دایمی یا موقتی باشند.

همراه با این دردها ضایعات پوستی در بیماران ایجاد می‌شود. این بیماران وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، پوست صورتشان قرمز رنگ می‌شود و ضایعاتی شبیه به بال پروانه ممكن است روی گونه‌ها و پل بینی ایجاد شود. در بین سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های فولیكولار كمك‌كننده T وجود دارد كه سلول‌های B را برای تولید آنتی‌بادی‌ها در بدن به وجود می‌آورند و این آنتی‌بادی‌ها با عفونت‌ها مقابله می‌كنند.

اما در بیماری لوپوس سلول‌های B آنتی‌بادی‌های خطرناكی تولید می‌كنند كه به بافت‌های سالم و طبیعی خود بدن حمله‌ور شده و به آنها آسیب می‌رسانند.  در این بیماری علاوه بر علایم فوق زخم‌هایی نیز در دهان بیمار بروز می‌كند و اغلب بیماری با ریزش مو همراه است.

همچنین ممكن است در این بیماران علایم دیگری چون تب، خستگی و كاهش وزن بدون دلیل بروز كند. علت بروز لوپوس هنوز ناشناخته است اما متخصصان معتقدند كه اغلب تركیبی از وراثت، محیط و عوامل هورمونی سبب ابتلا به این بیماری می‌شوند. پزشكان تاكید دارند كه بیماری لوپوس واگیردار نیست.

 تاثیر اسید چرب امگا 3 بر سلامت چشم‌ها

متخصصان علوم پزشكی در آمریکا تاکید كردند که مصرف امگا 3 در پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع نابینایی‌های چشمی مفید و موثر بوده و سلامت چشم‌ را تا حد زیادی تضمین می‌كند. این متخصصان در بیمارستان اطفال بوستون خاطرنشان كردند که مصرف امگا 3 در پیشگیری از نابینایی ناشی از پارگی عروق چشمی موثر است.

متخصصان استرالیایی در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند كه مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی امگا 3 خطر ابتلا به مشکلات بینایی در سنین بالا به ویژه بیش از 60 سال را تا یک سوم کاهش می‌دهد. به گفته پزشكان، اسید چرب امگا از نازک شدن و خونریزی محیط اطراف شبکیه در چشم جلوگیری می‌کنند.

كشف پروتئین سركوب‌كننده استرس در مغز

متخصصان علوم اعصاب و نورولوژی در انستیتو علوم ویزمن موفق به شناسایی یك خانواده پروتئینی شده‌اند كه قادر است واكنش استرس را آرام كند. دكتر آلون چن متخصص اعصاب در این انستیتو خاطرنشان كرد كه پروتیئن جدید با مكانیسم بروز استرس در مغز مقابله می‌كند.

پروتئین تازه كشف شده از خانواده پروتئین‌های CRF است و با مجموعه‌ای از فرایندها در مغز در ارتباط است كه به هنگام مواجهه انسان با فشار و استرس به وجود می‌آیند. واكنش به استرس از مغز آغاز می‌شود و دكتر چن روی خانواده‌ای از پروتئین‌ها متمركز شده است كه نقش قالب در تنظیم این مكانیسم ایفا می‌كنند.

وی در بررسی‌های خود دریافت كه سه پروتئین‌ از این خانواده قادر هستند واكنش استرس‌زا را در مغز سركوب كرده و تنش را كاهش دهند. این سه پروتئین اوروكورتین 1، 2 و 3 نام دارند كه واكنش استرس را در مغز خاموش می‌كنند. شدت یافتن استرس یا مزمن شدن آن می‌تواند به تدریج منجر به بروز بیماری‌های روان تنی شود و میزان ابتلا به بیماری‌های جسمی را نیز افزایش دهد.

این فشارهای روانی یا استرس‌ها که به فرد تحمیل می‌شوند و از سوی دیگر می‌تواند در روان فرد اختلالاتی ایجاد کند. در بسیاری از موارد تغییرات ایمونولوژیک می‌تواند شاخصی از چگونگی تحمل فرد در مقابل استرس و معیاری برای پیش بینی وضعیت جسمی و یا روانی وی باشد. لذا با بالا بردن روحیه و توان تحمل افراد می‌توان علاوه بر بیماری‌های روانی از بیماری‌های جسمی نیز جلوگیری كرده یا به تسریع در درمان آنها کمک کرد.

تولید تركیب قندی جدید برای درمان وبا

متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه فلوریدای مركزی اعلام كردند كه موفق به ساخت ابزار جدیدی برای درمان وبا شده‌اند. این متخصصان به كمك وسیله جدید توانستند با استفاده از تركیب قندی این بیماری را درمان كنند. وسیله جدید یك تركیب نانوذراتی قندی است كه به گفته پزشكان در آینده می‌توان از آن برای درمان مبتلایان به عفونت وبا بهره جست.

به گزارش فاكس نیوز، از این تركیب همچنین می‌توان برای تعیین میزان آلودگی آب به میكروب این بیماری استفاده كرد. پزشكان آمریكایی در دانشگاه فلوریدا با این تكنیك جدید به روشی سریع و ساده برای شناسایی ماده مسموم عامل بیماری وبا دست یافته‌اند. دكتر جی مانوئل پرز و دستیاران وی در این دانشگاه از نانوذرات اكسید آهنی كه قطر آن یك پنجاهم قطر موی انسان است در تركیب با قندی به نام دكستران استفاده كردند و ذراتی را تولید كردند كه قادر به شناسایی اختصاصی گیرنده سم وبا هستند.

 

برچسب ها: درمان بيماري لوپوس، تاثير امگا 3 بر سلامت چشم‌ها، پروتئین سركوب‌كننده استرس در مغز، تركيب قندي براي درمان وبا، واكنش استرس بر مغز تعداد بازديد: 758 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز