Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:08

8
اردیبهشت
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

براساس تحقيق انجام شده توسط محققان بيمارستان عمومي ماساچوست و ...

خواندنی های پزشكی

 

 

MRI در خدمت تشخیص و درمان دیابت

براساس تحقیق انجام شده توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد در بوستون، مشخص شد MRI  می‌تواند در تشخیص اولیه و درمان دیابت مفید واقع شود.

به گفته دانشمندان،بوسیله تصویر برداری با MRI می‌توان توده سلول‌های بتا را ارزیابی كرد این سلولها كه فاكتور اصلی ارزیابی میزان ترشح انسولین است در دیابت نوع 2 به طور مشخصی كاهش می‌یابد و در دیابت نوع یك تقریبا از بین می‌رود. همچنین ارزیابی میزان التهاب پانكراس و تغییرات عروقی كه همراه با دیابت رخ می‌دهند با استفاده از این تكنیك امكان پذیر است. این یافته جدید دریچه تازه‌ای را به روی پزشكان می‌گشاید به گفته دانشمندان آگاهی از تعداد سلول‌های بتای فعال باقی‌مانده، به پزشكان اجازه می‌دهند بهترین روش درمانی را اتخاذ كنند و می‌توانند هر زمان كه لازم باشد تغییرات لازم را در استراتژی درمان، اعمال كنند. بدون تردید روش تشخیص غیر تهاجمی MRI می‌تواند بیماران را به عدم وابستگی به انسولین برساند. خلاصه نتایج این تحقیق در ژورنال رادیولوژی آمریكا به چاپ رسیده است.این تحقیق اولین پژوهش در نوع خود بوده است كه در آن از روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای پژوهش در زمینه دیابت استفاده شده است.

 

كشف ارتباط بین بیماری قلبی و بروز مشكلات شناختی پس از عمل بای پس قلب

 

محققان بیماری‌های مغز و اعصاب و جراحان قلب در دانشگاه جانز هاپكینز پس از مطالعه  بیمارانی كه تحت عمل جراحی بای پس قلب قرار گرفته بودند، دریافتند ضعف طولانی مدت حافظه و مشكلات شناختی این بیماران پس از عمل جراحی به خاطر خود بیماری قلبی است و به قرار گرفتن تحت دستگاه قلب و ریه ارتباطی ندارد. به گفته دانشمندان دستگاه قلب و ریه مصنوعی مسؤول بروز مشكلات حافظه و شناخت طولانی مدت پس از عمل نیست و این خود قلب است كه باعث بروز چنین حالاتی می‌شود‌. متخصصان مغز و اعصاب شركت كننده در این پژوهش خاطر نشان می‌كنند كه باید تحقیقات بیشتری درباره اثرات طولانی مدت بیماری‌های قلبی عروقی بر مغز و شبكه پیچیده رگ‌های خونی مغز انجام گیرند. این تحقیق نشان داد كه بین صدمات مغزی گروهی  75 نفره از بیماران بای پس شده و گروه 99 نفره‌ای كه رگ‌های قلبی‌شان با دارو و استنت باز نگه داشته شده بود تفاوتی وجود نداشت. یك گروه نیز گروه كنترل بودند كه به بیماری قلبی مبتلا نبودند. در طی 6 سال پیگیری این تحقیق همه بیماران قلبی در مقایسه با گروه كنترل به طور مشخص دچار افت توان شناختی شدند و میزان این صدمات در بیماران بای پس شده و بیمارانی كه از دارو استفاده می‌كردند و جراحی نشده بودند تفاوتی وجود نداشت. نتایج این تحقیق در شماره ماه آگوست نشریه سالانه جراحی توراكس به چاپ رسیده است.

 

ارتباط بین شكستگی استخوان در مردان و هورمون‌های جنسی

سطوح پایین استرادیول یا سطوح بالای  گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی(SHBG) با افزایش خطر شكستگی‌های استخوان حاصل از پوكی استخوان در مردان مسن در ارتباط است. همچنین دانشمندان دریافته‌اند مردانی كه سطح هورمون تستوسترون SHBG در خون آنها بالاست در معرض خطر شكستگی استخوان قرار دارند. در این مطالعه هزار و 436 مرد 65 ساله یا بالاتر به مدت تقریبا 5 سال تحت بررسی قرار گرفتند. محققان میزان استروئید جنسی را در خون این مردان اندازه گرفتند. مشخص شد سطوح استرادیول وSHBG در خون می‌تواند احتمال بروز شكستگی استخوان را در مردان پیش‌بینی كند. مردانی كه سطوح استرادیول و تستوسترون در خون آنها پایین و میزان SHBG آنها بالاست سه برابر بیش از آنهایی كه سطوح این هورمون‌ها در خون آنها نرمال است در معرض خطر بروز شكستگی استخوان قرار دارند. به گفته محققان در حال حاضر برای ‌ینی میزان خطر بروز شكستگی استخوان در مردان سطوح این هورمون‌ها اندازه گیری نمی‌شود ولی بنا به این پژوهش سطوح هورمون‌های جنسی، استرادیول و  SHBG می‌تواند میزان این ریسك را پیش گویی كند.تستوسترون هورمون جنسی اصلی در مردان است و استرادیول یك هورمون جنسی است كه باعث بروز اثرات آندروژن در بدن مردان و زنان می‌شود. خلاصه این تحقیق در ژورنال بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم به چاپ رسیده است.

 

نور آفتاب عامل تشدید كننده برخی بیماری‌های خود ایمنی در زنان

 بنا به نتایج تحقیق انجام گرفته توسط محققان انستیتوی علم سلامت زیست محیطی، اشعه ماورای بنفش خورشید می‌تواند علایم برخی بیماری‌های خود ایمنی را به ویژه در زنان تشدید كند. به گفته محققان، زنانی در مناطقی كه بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند زندگی می‌كنند وقتی به بیماری خود ایمنی عضلات به نام میوزیت مبتلا می‌شوند احتمال این كه به درماتومیوزیت مبتلا شوند بیشتر از احتمال مبتلا شدن آنها به پولی میوزیت است. درماتومیوزیت عضلات را ضعیف می‌كند و باعث بروز راش‌های پوستی می‌شود. علت اصلی این رابطه هنوز مشخص نیست . زنان بیش از مردان به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا می‌شوند و این بررسی تنها رابطه قرار گرفتن در نور آفتاب و بروز درماتومیوزیت را در زنان ثابت كرده است. بیمارانی كه دارای درماتومیوزیت و پولی میوسیتیس هستند بدن‌شان دارای آنتی بادی‌های خاصی است كه یكی از آنها anti-Mi-2

نام دارد و محققان از تحقیقات پیشین می‌دانستند كه نور خورشید مقادیر پروتئینی كه این آنتی بادی به آن وصل می‌شود را افزایش می‌دهد. در این مطالعه محققان 380 بیمار مبتلا به این دو بیماری را بررسی كردند و میزان anti-Mi-2‌ را در آنها اندازه‌گیری كردند. به گفته محققان علی رغم مشخص نبودن علت اصلی پدید آمدن بیماری‌های خود ایمنی ولی به احتمال زیاد یك یا چند عامل محیطی در افرادی كه از لحاظ ژنتیكی مستعد هستند در بروز بیماری‌های خود ایمنی در زنان نقش دارد.

 

تاثیر كاهش وزن در بهبود علایم افسردگی

محققان دانشگاه پنسیلوانیا طی پژوهشی دریافته‌اند كه پس از انجام یك برنامه شش ماه كاهش وزن برای بیماران افسرده نه تنها 8 درصد از وزن آنها كاهش یافت بلكه آنها به طور مشخصی از كاهش علایم افسردگی خود نیز خبر دادند. به علاوه میزان تری گلیسرید آنها نیز رو به كاهش گذاشت كه با كاهش میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی و سكته مغزی همراه است. محققان تاكید دارند كه باید پژوهش‌های مفصل‌تری درباره اثرات كاهش وزن بر درمان علایم افسردگی انجام گیرند. به گفته پژوهش گران این تحقیق كاملا جدید است چرا كه معمولا بیماران افسرده را در برنامه كاهش وزن شركت نمی‌دهند چرا كه این نگرانی وجود دارد كه كاهش وزن علایم آنها را بدتر كند.

در این بررسی 51 فرد افسرده و غیرافسرده در یك برنامه كاهش وزن كه شامل تغییر سبك زندگی و رژیم غذایی بود شركت كردند. بیماران افسرده 8 درصد وزن بدن‌‌شان را از دست دادند و این میزان برای افراد سالم 11 درصد بود. پس از 6 ماه علایم بیماران افسرده توسط یك پرسش‌ نامه بررسی شد و‌ آنها از بهبودی قابل توجهی خبر دادند. بهبودی‌های مشخص در سطوح گلوكز، انسولین و HDL در هردو گروه مشاهده شد. در بیماران افسرده سطوح تری‌گلیسرید را نیز نیز كاهش یافت كه همه اینها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وسكته مغزی را نیز كاهش می‌دهد.افسردگی و چاقی به طور مستقل از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند .

 

روش‌های نوین در خدمت تشخیص و درمان سرطان ریه

 محققان و اساتید برجسته سرطان ریه در سیزدهمین كنفرانس جهانی سرطان ریه كه در سان‌فرانسیسكو و توسط انجمن بین المللی پژوهش درباره سرطان ریه برگزار شد، بر ضرورت پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان ریه تاكید كردند و افزودند كه این كار پیش آگهی بیماران را بهتر می‌كند و بر سال‌های زندگی آنها می‌افزاید. سرطان ریه نوعی از سرطان است كه تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است. بنا به نتایج پژوهشی كه خلاصه آن در سیزدهمین كنفرانس بین المللی سرطان ریه در سان‌فرانسیسكو ارائه شد، روش‌های نوین پیشگیری و درمانی كه در آن از تركیب‌های طبیعی یا سنتزی انسانی استفاده شده باشد می‌توانند در تشخیص زود هنگام این بیماری و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی مفید واقع شوند.

رئیس این كنفرانس جهانی درباره این نتایج می‌گوید:«شناسایی و درمان افرادی كه در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند- سیگاری‌ها، كسانی كه در گذشته سیگاری بوده‌اند و غیر سیگاری‌هایی كه در معرض عوامل بیماری زای محیطی قرار دارند - می‌تواند از وقوع این سرطان كه یكی از علل عمده مرگ و میر در جهان است جلوگیری كند. زمانی كه دانشمندان بیشترین توان خود را بر پیشگیری متمركز كنند، روش‌های تشخیصی برای تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه می‌تواند شانس زنده ماندن بیماران را افزایش دهد.

 

تاثیر داروی متفورمین بر كاهش ریسك ابتلا به سرطان پانكراس

مصرف متفورمین، شایع‌ترین داروی ضد دیابت ریسك ابتلا به سرطان پانكراس را تا 62 درصد كاهش می‌دهد.به گفته محققان دانشگاه تگزاس این پژوهش می‌تواند راهی برای درمان و پیشگیری از سرطان پانكراس، پیش روی دانشمندان قرار دهد. داروی متفورمین شایع‌ترین دارو برای درمان دیابت نوع 2 می‌باشد كه بیشتر برای بیماران دیابتیك چاق یا كسانی كه به انسولین مقاومت نشان می‌دهند تجویز می‌شود. در مطالعه‌ای كه انجام شد هزار و 838  بیمار مبتلا به سرطان پانكراس و 863 نفر غیر سرطانی طی سال‌های 2004 تا 2008 بررسی شدند.در این جمعیت 259 بیمار دیابتی بودند و 109نفر نیز غیر دیابتی به عنوان گروه كنترل حضور داشتند.

در این مطالعه سابقه سیگار كشیدن، سابقه فامیلی سرطان، مصرف الكل و BMI افراد دریافت شد. دیابتی‌ها درباره داروهایی كه مصرف می‌كردند و طول مدت مصرف‌شان پرسشنامه‌ای را پر كردند. مشخص شد آن دسته از بیماران دیابتی كه متفورمین را به تنهایی یا دركنار داروهای دیگر مصرف می‌كردند 62 درصد كمتر از آنهایی كه این دارو را مصرف نمی‌كردند در معرض خطر ابتلا به سرطان پانكراس قرار داشتند. وقتی بررسی تنها با كسانی كه هیچ وقت انسولین مصرف نكرده بودند یا بیش از دو سال بود كه دیابت داشتند انجام شد این اثر بسیار مشهودتر بود. در مقابل كسانی كه انسولین مصرف كرده بودند 99/4 درصد بیش از كسانی كه اصلا انسولین مصرف نكرده بودند در معرض ابتلا به این سرطان قرار داشتند. خلاصه این تحقیق در نشریه گاستروانترولوژی به چاپ رسیده است.

 

تاثیر كاهش تناوبی كالری در جلوگیری از رشد تومور‌های پستان

یافته‌های جدیدی كه در ژورنال جامعه تحقیقات سرطان آمریكا به چاپ رسیده نشان می‌دهد روشی كه طی آن میزان كالری‌های دریافتی محدود می‌شود بیش از محدود كردن كلی كالری‌های دریافتی در پیشگیری از بروز سرطان اهمیت دارد. به گفته دانشمندان انستیتوی هورمون دانشگاه ماساچوست، درك این مطلب كه محدود كردن كالری‌های دریافتی چطور در جلوگیری از رشد تومور‌های پستان موثرند به آنها كمك می‌كند راه‌هایی برای پیشگیری و جلوگیری از توسعه این بیماری بیابند. تحقیقات پیشین نشان داده‌اند؛ كه محدود كردن كالری‌های دریافتی به روشی تناوبی بیش از روشی كه در آن همان مقدار كالری به روشی مستمر كاهش می‌یابد در جلوگیری از رشد تومور‌ها موثر است. محققان این فرضیه را در موش‌های ماده ده هفته‌ای كه در معرض خطر رشد تومور‌های پستانی بودند ، آزمایش كردند. میزان كالری دریافتی موش‌های گروه آزمایش 25 درصد از میزان كالری‌های دریافتی گروه كنترل كمتر بود.

در پایان دیده شد تومور‌های پستان در 71 درصد از موش‌های گروه كنترل بروز كرد، 35 درصد از موش‌هایی كه كالری‌های دریافتی‌شان به طور مستمر كاهش یافته بود به تومور مبتلا شدند و این در حالی بود كه این رقم برای موش‌هایی كه به طور متناوب كالری‌های دریافتی‌شان كاهش یافته بود 9 درصد بود. این یافته دانشمندان را متعجب كرد چرا كه پیشتر گمان می‌كردند كاهش تناوبی كالری‌ها به خاطر آزاد شدن فاكتور‌های رشد در اثر دوباره غذا دادن، رشد تومور‌ها را بیشتر كند.

 

تشخیص زودهنگام سرطان ریه با استفاده از گازهای موجود در تنفس بیماران

تحقیقات جدید نشان داده كه برخی تركیبات فرار ارگانیك كه در گازهای حاصل از برخی مواد جامد و مایع مانند رنگ‌ها یافت می‌شوند در تنفس بیماران مبتلا به سرطان ریه وجود دارند و تجزیه و تحلیل این تركیبات می‌تواند به دستیابی به یك ابراز تشخیصی برای این بیماری منجر شود. به درستی نمی‌توان گفت كه خود تومور‌ها این مواد را تولید می‌كنند یا حاصل شرایط محیط‌های میكروسكوپی آنهاست یا این كه بر اثر واكنش بدن به تومور‌ها تولید می‌شوند. پژوهش گران برای پاسخ به این سوال خطوط سلولی در سرطان ریه سلول‌های غیر كوچك(NSCLC) را بررسی كردند و میزان تولید VOCs را در آنها سنجیدند. ماهیت شیمیایی VOCsهای سرطانزا بررسی شد و از یك بینی الكترونیكی هم برای ارزیابی تفاوت بین سلول‌های سرطانی و دیگر نمونه‌ها استفاده شد. بین 350 تا 400 نوع VOC در سلول‌های تومور‌ها و سلول‌های گروه كنترل كشف شد.

مشخص شد كه 120 نوع از این تركیبات در اكثر سلول‌های سرطانی و گروه كنترل یافت. از بین این 120 نوع، 5 نوع در تمام سلول‌های سرطانی وجود داشتند كه در سلول‌های گروه كنترل نبودند و سه نوع از آنها در تنفس بیش از 90 درصد بیماران NSCLC یافت شد. دانشمندان دریافتند كه VOCs از طریق یك گذرگاه متابولیكی حاضر در سلول‌های تومور‌ها به تنفس بیماران راه پیدا می‌كنند. دانشمندان با این یافته می‌توانند تستی ابداع كنند كه با بررسی تنفس بیماران زمینه‌های تشخیص زودهنگام سرطان ریه را فراهم آورد.

عوامل خطر ساز ابتلا به اختلالات خوردن در بین نوجوانان

پژوهشگران پروژه خوردن نوجوانان (EAT) در دانشگاه مینه‌ سوتا دریافته‌اند كه چه عواملی خطر ابتلا به اختلالات خوردن را در نوجوانان دارای اضافه وزن افزایش می‌دهد. این رفتارها عبارتند از وادار كردن خود به استفراغ، خوردن مسهل‌ها وادرار آورها،استفاده از قرص‌های لاغری و دركنار آنها پرخوری. نوجوانان وجوانانی كه یك سری شرایط اجتماعی، روانی و تمایلات رفتاری خاص دارند مثلا مدام مجلات مربوط به كاهش وزن و رژیم گرفتن را مطالعه می‌كنند، با خانواده‌شان رابطه خوبی ندارند، بیش از اندازه به وزن‌شان اهمیت می‌دهند و سابقه انجام رفتارهای افراطی برای كاهش وزن را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در این پژوهش داده‌های مربوط به رفتار‌های مربوط به وزن و خوردن 4 هزار و 746  نوجوان از 31 مدرسه در سال 1999-1998 جمع آوری شد. این داده‌ها در دو مرحله جمع‌آوری شدند؛ یك بار در زمانی كه آنها در دوران متوسطه درس می‌خواندند و یك بار هم 5 سال  بعددانشمندان دریافتند، افزایش ساعات ورزش كردن و اعتماد به نفس پایین، خطر ابتلا به اختلالات خوردن را در دختران افزایش می‌دهد. در بین پسران عادات نامناسب خوردن مثل خوردن فست فود‌ها، نشانه‌های افسردگی و نوشیدن زیاد نوشیدنی‌های شیرین این ریسك را بالا می‌برد. این پژوهش همچنین بر ضرورت وجود رابطه مناسب و قوی والدین با نوجوانان تاكید دارد چرا كه نبود رابطه مناسب با والدین مثلا غذا نخوردن نوجوانان با والدین، خطر ابتلا به اختلالات خوردن را در آنها افزایش می‌دهد.

 

 

برچسب ها: درمان دیابت، شكستگی استخوان، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 681 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد.

فیلم روز
تصویر روز