Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 07:09

1
اسفند
پیامد‌های زیانبار آلودگی هوا (1)

پیامد‌های زیانبار آلودگی هوا (1)

آلودگی هوا مخلوطی از ذرات جامد و گاز موجود در هواست كه موجب می‌شود كیفیت هوا به شدت كاهش یابد و برای موجودات زنده بسیار مضر است و تنفس آنها را با مشكل مواجه می‌كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

جهان بطور فزاینده‌ای در حال صنعتی شدن است و روز به روز به تعداد ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و هواپیماها اضافه و تمامی این ساخت‌و‌سازها باعث آلودگی‌ هوا می‌شود.

هر روز هوایی را وارد ریه‌های‌مان می‌كنیم كه مملو از گازهای سمی و ذرات شیمیایی است به گفته سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا بزرگ‌ترین خطر زیست محیطی است كه سلامتی را تهدید می‌كند و تخمین زده می‌شود كه در سراسر جهان سالانه حدود دو میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا به مرگ زودرس دچار می‌شوند.

آلودگی هوا چیست

آلودگی هوا مخلوطی از ذرات جامد و گاز موجود در هواست كه موجب می‌شود كیفیت هوا به شدت كاهش یابد و برای موجودات زنده بسیار مضر است و تنفس آنها را با مشكل مواجه می‌كند.

این گازها شامل نیتروژن، اكسیژن، دی‌اكسید‌كربن، نئون آرگون، متان، هلیوم، كریپتون، اكسید نیتروژن، هیدروژن، زنون و بخارات آلی است. ذرات نیز شامل طیف وسیعی از آلاینده‌ها مانند دوده دیزل،‌ خاكستر، دود چوب، نیترات، ذرات معلق سولفات، سرب، آرسنیك، فلزات، گردوغبار و مواد حساسیت‌زا هستند آلودگی هوا اثرات منفی زیادی بر سلامتی انسان‌ها دارد.

ایمنی در برابر آلودگی‌ها

در منزل بمانید؛ به خصوص در ساعات اوج آلودگی هوا در صورت امكان فعالیت‌های خود را به صبح زود و یا آخر شب موكول كنید زیرا مقدار ازن در ظهر بیشتر است و اگر مجبورید ظهر از خانه خارج شوید، حتماً از ماسك‌های فیلتر هوا استفاده كنید.  از افراد سیگاری دوری كنید، چرا كه دود سیگار آنها ابتلا به آترواسكلروز را موجب می‌شود. 

مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه مثل بتاكاروتن بخورید كه آنها از ریه و  قلب شما در برابر اثرات منفی آلودگی‌ها حفاظت می‌كنند.  در روزهایی كه آلودگی هوا زیاد است از رانندگی و افزایش تولید آلودگی‌ها خودداری كنید.

 در روزهایی كه هوا آلوده است، از ورزش كردن در خارج از منزل بپرهیزید تا مقادیر بیشتری هوای‌ آلوده وارد ریه‌های‌تان نشود.  برخی از گیاهان خانگی مانند پیچك انگلیسی و نخل‌ها را در خانه نگهداری كنید. آنها همانند فیلترهای هوا عمل می‌كنند و كیفیت هوا را بهبود می‌بخشند.  

اساسی‌ترین راه مقابله با آلودگی هوا، جلوگیری از تولید آن است؛ بنابراین تا آنجا كه امكان دارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده و سعی كنید در محل‌هایی سكونت داشته باشید كه از كارخانجات صنعتی دور باشد.  استفاده از ماسك یكی از روش‌های مقابله با آلودگی‌هاست. البته باید از ماسك‌های فیلترداری استفاده كنید كه دهان و بینی را به طور كامل بپوشاند. ماسك‌های كاغذی بی‌اثرند.

تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی انسانها

آلودگی هوا به دلیل ایجاد مشكلات زیر به‌طور بالقوه مرگبار در نظر گرفته می‌شود:

تاثیر بر ریه‌ها: در مطالعه تأثیر آلودگی هوا بر كودكان، پژوهشگران گزارش كردند كه كودكان و نوجوانان در شهر‌هایی كه آلودگی هوا در آنجا بسیار شدید است بیش از تمامی كودكان به مشكلات ریوی دچار هستند.

دیابت: پژوهشگران معتقدند كه ارتباط زیادی میان دیابت، رژیم غذایی و آلودگی هوا وجود دارد. برای انجام این آزمایش موش‌ها در معرض هوای آلوده‌ای كه روزانه تنفس می‌كنیم، قرار گرفتند. نتایج نشان داد كه آلودگی هوا، چربی بدن آنها را افزایش داده و باعث التهاب و تداخل در پردازش انسولین و در نتیجه دیابت شده است و تأثیر منفی آن زمانی بیشتر خواهد بود كه با یك رژیم ناسالم غذایی نیز همراه شود. خطر مرگ ناشی از دیابت در شهرهای بزرگ دوبرابر روستاهاست.

برونشیت: قرار گرفتن در معرض ذرات خطر ابتلا به برونشیت را در افراد مستعد افزایش می‌دهد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- پیامد‌های زیانبار آلودگی هوا- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آترواسكلروز، برونشیت، آلودگی‌ هوا، عوامل آلودگی‌ هوا، گازهای سمی، كریپتون، آلاینده‌ها، ایمنی در برابر آلودگی‌ها تعداد بازديد: 763 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز