Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:01

18
اردیبهشت
چند جرعه سلامتی !

چند جرعه سلامتی !

آبریزش دهانی طولانی‌مدت در كودكان باید مورد بررسی قرار گیرد

تحريريه پزشك امروز

 

 

آبریزش دهانی طولانی‌مدت در كودكان باید مورد بررسی قرار گیرد

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: اگر آب‌ریزش دهانی در كودك پس از رویش دندان برطرف نشد، باید او را نزد پزشك متخصص برد تا از نظر مغزی، رشد فكری، اندازه دور سر و بیماری‌های مادرزادی مورد معاینه قرار گیرد.

محمدحسین سلطانزاده با بیان اینكه در 2 ماه نخست تولد آب‌ریزش دهانی در كودك زیاد است، اظهار داشت: در این دوران هنوز عضلات دهانی طفل قوی نشده و به همین دلیل قادر نیست آب دهان خود را ببلعد.

وی گفت: گاهی اوقات كودكانی كه دچار عقب‌ماندگی‌ ذهنی و جسمی هستند، آب‌ریزش دهانی در آنها به طول می‌انجامد تا جایی كه ممكن است همیشه طفل با این مشكل روبرو باشد.

سلطانزاده ادامه داد: رژیم غذایی مادر در آب‌ریزش دهانی كودك شیرخوار بی‌‌تأثیر نیست؛ زمانی كه مادر در دوران شیردهی كالری كمتری دریافت ‌كند، این مسئله بر شیر وی تأثیر می‌گذارد و وقتی طفل از شیر مادر تغذیه می‌كند، تأثیر كالری كم بر شیر مادر به صورت آب‌ریزش دهانی در شیرخوار ظاهر می‌شود.

وی بیان داشت: اگر آب‌ریزش دهانی پس از رویش دندان برطرف نشد، باید كودك را نزد پزشك برد تا از نظر مغزی، رشد فكری، اندازه دور سر و بیماری‌های مادرزادی مورد معاینه قرار گیرد.

این فوق‌تخصص اطفال خاطرنشان كرد: در بعضی از موارد آب‌ریزش دهانی موجب آلرژی در اطراف دهان كودك می‌شود كه همین مسئله زخم شدن اطراف دهان را در پی دارد البته خیس شدن روی سینه كودك نیز می‌تواند آلرژی ایجاد كند؛ از این رو به مادران توصیه می‌شود از پیش‌بند برای كودك استفاده كرده و در صورت خیس شدن لباس او را سریع تعویض كنند. 

ژن اصلی عامل بیماری آسم، هنوز مشخص نشده است

با توجه به اینكه هم اكنون چندین ژن در رابطه با بیماری آسم شناخته شده اما هنوز ژن اصلی عامل بیماری آسم مشخص نیست. مریم محلوجی راد فوق تخصص آلرژی گفت: آلرژی یكی از بیماری های بسیار شایعی است كه حدود 20 درصد از افراد جوامع دچار رینیت آلرژی هستند.

وی افزود: خس خس سینه، به صورت تكرار شونده، سرفه بخصوص هنگام شب، احساس فشار در قفسه سینه و احساس تنگی سینه از جمله شایع ترین علائم بیماری آسم هستند و نیز عفونت های تنفسی، ویروسی، آلرژن ها، دود سیگار، آلودگی های موجود در هوا و استرس های روحی از جمله عوامل تحریك كننده بیماری آسم محسوب می‌شوند.

محلوجی راد با بیان این مطلب كه هنوز نمی‌توان به طور قطعی ژن اصلی عامل بیماری آسم را بیان كرد، اظهار داشت: تاكنون ژن در رابطه بیماری آسم شناخته شده ولی به طور قطع نمی‌توان گفت كه كدام ژن عامل این بیماری است.

برای لاغر شدن، مصرف لبنیات را فراموش نكنید

یك متخصص تغذیه گفت: افراد در رژیم های غذایی خود برای لاغر شدن، هرگز مصرف لبنیات را فراموش نكنند.

مرتضی صفوی افزود: براساس آخرین بررسی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، بدن 90 درصد مردم كشور با كمبود كلسیم مواجه است.

وی اظهار داشت: لبنیات شامل ماست، شیر و پنیر از نیازهای ضروری بدن انسان است و نباید مصرف آن از برنامه غذایی افراد حذف شود.

صفوی با بیان اینكه، سالم غذا خوردن بهتر از گرفتن رژیم غذایی برای لاغر شدن است، گفت: خوردن مواد غذایی متنوع و میان وعده از جمله سه واحد میوه در روز، برای افرادی كه چاق هستند، كمك می كند به راحتی وزن كم كنند.

وی تصریح كرد، بسیاری از افراد چاق، تصور می كنند كه اگر یك وعده غذایی را حذف كنند و یا گرسنه بمانند، زودتر وزن كم می كنند، در حالی كه این اشتباه است و موجب می شود فرد دچار بیماری شود.

به گفته صفوی، مصرف غذاهای آماده همراه با انواع سس‌ها و نوشابه ها، كاهش مصرف سبزیجات، كم شدن فعالیت های بدنی و استفاده از وسایل نقلیه به جای پیاده روی، باعث افزایش چاقی در میان افراد می شود.

این متخصص تغذیه افزود: رژیم های لاغری نادرست، آب موجود در بافت های عضلانی را كاهش داده و انرژی دریافتی بدن را به صفر میی رساند و این موضوع پس از مدتی، باعث تحلیل بافت عضلانی شده و سپس به مسمومیت با آب منجر می شود. 

مغز با چشمان بسته هم شب و روز را می‌فهمد

پژوهشگران دانشگاه شیكاگو بر اساس یك نتیجه‌گیری پژوهشی اعلام كردند: گویا مغز از زمان تولد چنان برنامه‌ریزی شده تا قابلیت تشخیص طلوع و غروب آفتاب را همیشه داشته باشد. 

به گفته برایان پرندرگاست، دانشیار روانشناسی دانشگاه شیكاگو و یكی از نویسندگان این پژوهش كه در مجله علمی PLoS One انتشار یافته است، این پژوهش درك تازه‌ای درباره انعطاف پذیری مغز به دست می‌دهد و ممكن است برخی رفتارهای پایه‌ای مغز انسان را نیز توضیح دهد.

پرندرگاست، یكی از پژوهشگران گروه ریتم‌های زیست شناسانه، افزود: این یافته ممكن است به ما نشان دهد كه چرا نوزادان بسیاری از گونه‌ها در نهایت می‌آموزند كه میان روز و شب فرق بگذارند.

در زنجیره‌ای از آزمایش‌ها، پژوهشگران توانستند نشان دهند اگرچه چشمان در حال رشدی كه در معرض نور قرار نگرفته باشند، قابلیت دیدن محرك‌های دیداری مانند حركت را از دست می‌دهند، اما قابلیت تشخیص چرخه نور و تاریكی تاثیری نمی‌گیرد.

آنها دریافتند كه قابلیت تفاوت گذاری میان شب و روز با بزرگ شدن حیوان رشد می‌كند. پ‍ژوهش دیگری نتیجه گرفته بود كه نخستینیان و نیز انسان‌ها به گونه‌ای طبیعی خود را با ریتم خوابیدن در شب تطابق می‌دهند.

اما، این پژوهش جدید نشان می‌دهد كه مسیری در سامانه شب و روز(24 ساعته) كه امكان همگاهی میان مغز و ریتم روز و شب را در محیط زیست می‌دهد، احتمالا یكی از ویژگی‌های ذاتی رشد است. 

"جینکوبیلوبا" در درمان درد و التهاب موثر است

گروهی از کارشناسان طب گیاهی در بررسی‌های جدید خود متوجه شده‌اند که گیاه جینکوبیلوبا می‌تواند در درمان درد و التهاب موثر باشد.

دکتر شارون دلان متخصص دانشگاه گلاسگو کالیدونیان در انگلیس و دستیاران وی در این مطالعات دریافتند عصاره جینکوبیلوبا با عنوان EGb 761 واکنش‌های غیرعادی به دردهای گرمایی را مثل مسکن‌های معمولی درد، کاهش می‌دهد. به گزارش روزنامه اکسپرس، این متخصصان به این نتیجه رسیدند که این عصاره گیاهی همچنین می‌تواند برای بهبود التهاب‌های مزمن مفید باشد.

براساس این گزارش، این عصاره گیاهی توانایى تغییر انتقال پیام‌هاى عصبى و محافظت از اعصاب را دارد. مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی اثر جینکوبیلوبا را در مهار انسداد و فعالیت بیش از حد راه‌هاى هوایى، بهبود انقباض عضلات قلبى و جریان خون عروق کرونری، خواص آنتى اکسیدانى، مهار تجمع پلاکتى، بهبود اکسیژن رسانى به مغز، خنثى کردن رادیکال‌هاى آزاد که باعث حفاظت اکسیداتیو از لیپوپروتئین‌ها و سلول‌هاى مغزى در آلزایمر مى‌شود، گشادى عروق با تحریک فاکتور شل کننده عضلات، مهار نیتریک اکسید که باعث شلى عضلات شده نشان داده است.

جینکو یک گیاه دارویی است که جریان خون را در دست‌ها و پاها افزایش می‌دهد و باعث بهبود کار مغز و تقویت حافظه کوتاه مدت می‌شود. 

این گیاه دارویی خون رسانی را به مغز افزایش می‌دهد در نتیجه باعث می‌شود قند بیشتری وارد سلول‌های مغزی شود و انتقال پیام‌های عصبی را تقویت می‌کند.

خرما موجب كاهش سردردهای میگرنی می‌شود

یك متخصص تغذیه گفت: خرما موجب كاهش سر دردهای میگرنی می‌شود.

مرتضی صفوی اظهار داشت: ایرانیان سالانه 8 كیلوگرم خرما مصرف می‌كنند كه مصرف خرما در جاهایی از كشور كه تولید می‌شود، بیشتر است.

وی گفت: در كشور عراق، سالانه هر فرد 21 كیلوگرم، مصر 5/10 كیلوگرم، الجزایر 5/8 كیلوگرم و كشورهای در حال توسعه 27/0 كیلوگرم و كشورهای توسعه یافته 3/0 كیلوگرم خرما مصرف می‌كنند.

این متخصص تغذیه افزود: خرما سرشار از ویتامین‌های گروه B است كه موجب كاهش فشار خون و درمان سردردهای میگرنی می‌شود و برای بهبود دستگاه هاضمه بسیار مفید است.

صفوی گفت: مصرف خرما بوی بد دهان را از بین می‌برد و در سلامت روان افراد اثر مثبتی به جای می‌گذارد. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین در خرما نیز بسیار یافت می‌شود كه در پروتئین‌سازی و ادامه حیات سلول‌ دستگاه عصبی نقش موثری را برعهده داشته و قدرت بینایی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه كرد: عصاره شیره خرما محتوی كلسیم و تمام مواد محلول موجود در خرما است؛ از خرما شیره و عصاره گرفته می‌شود كه همه ویتامین‌های موجود در خرما را داراست. 

روغن‌‌های ماساژ بیشتر جنبه تفریحی دارند تا درمان

یك متخصص پوست و مو گفت: روغن‌‌ها، ماساژ تنها حس آرامش را به فرد القا می‌‌كنند و نمی‌توانند در درازمدت مشكل پوستی را بهبود بخشند و بیشتر جنبه تفریحی دارند تا جنبه درمانی داشته باشند.

امیر هوشنگ احسانی اظهار داشت: در گذشته اعتقاد بر این بود كه انجام منظم تكنیك‌‌های ماساژ در مدتی طولانی موجب استحكام بیشتر عضلات می‌شود و افتادگی پوست فرد را از بین می‌برد.

وی گفت: از ماساژ درمانی برای تسكین دردهای مفصلی و موضعی نیز استفاده می‌كردند كهه روغن‌های ماساژ منشأ گیاهی دارد و حاوی انواع ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و E است.

این متخصص پوست افزود: مطالعات جدید نشان داده است كه ماساژ تأثیر چندانی در شل بودن عضلات ندارد؛ روغن‌‌ها و ماساژ تنها حس آرامش را به فرد القا می‌‌كنند و نمی‌توانند در درازمدت مشكل پوستی را بهبود بخشند.

احسانی اضافه كرد: روغن ماساژ یكی از ملزومات تكنیك ماساژ است و نقشی در درمان خشكی و دیگر ناراحتی‌‌های پوستی ندارد؛ استفاده از روغن‌‌های ماساژ بیشتر جنبه تفریحی دارد تا درمانی.

وی اظهار داشت: لوسیون ‌های ماساژ پایه روغنی ندارند بنابراین هنگام ماساژ از روی پوست، سُر نمی‌خورند و در جای خود باقی می‌مانند. 

طالبی برای خون سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است

یك متخصص تغذیه گفت: طالبی به دلیل داشتن ویتامین A برای خون سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

میترا زراتی اظهار داشت: طالبی بسیار كم‌كالری است و سرشار از ویتامین‌های A ، C و پتاسیم است. وی گفت: طالبی اشتهاآور است و به دلیل داشتن پیش‌ساز بتاكاروتن برای خون‌سازی و تقویت سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد و برای استحكام استخوان‌ها نیز ویتامین A بسیار ضروری است كه می‌توان بعد از غذا از طالبی استفاده كرد. 

این كارشناس تغذیه بیان داشت: ویتامین A 

آنتی‌اكسیدان محلول در چربی است. همچنین ویتامین C آنتی اكسیدان محلول در آب است و مصرف این میوه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از این دو ویتامین، ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، سكته و سرطان را كاهش می‌دهد.

زراتی افزود: طالبی‌ كه داخل آنن نارنجی است و به اصطلاح گرمك گفته می‌شود، خواص بیشتری دارد و بتاكاروتن موجود در آن زیاد است همچنین طالبی ادرارآور و ملین است و موجب طراوت و شادابی پوست بدن می‌شود.

وی اظهار داشت: كسانی كه مبتلا به آلرژی‌های فصلی هستند، عطسه، سرفه و خارش زیاد دارند، از مصرف طالبی پرهیز كنند به دلیل اینكه آلرژی آنها را افزایش می‌دهد. 

رزماری، بادرنجبویه و گل ساعتی آرام‌بخش است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: رزماری، بادرنجبویه، سنبل‌الطیب و گل ساعتی آرام‌بخش است.

محمد صالحی سورمقی اظهار داشت: در دهه‌های اخیر و با ماشینی شدن دنیای امروز عدم تحرك، مشكلات روحی روانی و تغذیه غلط، رواج زیاد پیدا كرده است.

 

وی گفت: زندگی ماشینی بسیاری از بیماری‌ها همانند دیابت، چاقی، امراض قلبی عروقی، اختلالات هورمونی و سوء هاضمه را گسترش داده است و یكی از مهمترین این بیماری‌ها اختلالات روحی روانی، عدم و كاهش آرامش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: گرچه تلاش محققان و دانشمندان موجب كشف داروهای شیمیایی متعدد برای رفع این مشكلات شده است ولی عوارض جانبی اینگونه داروها به خصوص در طولانی مدت باعث نگرانی مصرف كنندگان آنها است.

صالحی سورمقی اضافه كرد: به همین دلیل از چند دهه قبل تلاش برای تهیه داروهای با منشاء گیاهی به منظور آرام‌بخش شروع شده و با كمك از تجربیات ارزشمند گذشتگان و علوم پیشرفته امروز، داروهای گیاهی مختلفی با اثر آرام‌بخش و ضدافسردگی و به شكل نوین تهیه شده است.

وی گفت: از بین گیاهانی كه از قدیم به این منظور استفاده می‌كردند و امروز با صنایع داروسازی جدید به فرآورده‌های نوین تبدیل شده‌اند، می‌توان گیاهان سنبل‌الطیب (علف گربه)، رزماری (اكلیل كوهی)، بادرنجبویه (ملیس)، ، نعنا، رازك گل ساعتی و علف چای را نام برد. 

كمبود آهن موجب بروز اختلالات خواب می شود

اختلالات خواب كودكان تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله كمبود آهن و ریز مغذی ها بروز می كند.

دكتر عباس مومن زاده متخصص اطفال گفت: خانواده ها سعی كنند در دادن قطره آهن به كودكان زیر دو سال خود به هیچ عنوان كوتاهی نكنند.

مومن زاده اظهارداشت:علاوه بر مشكلات ذهنی غیر قابل بازگشت، فقر آهن موجب اختلالات شدید خواب در كودكان می شود كه تشخیص آن نیز به سادگی امكان پذیر نیست.

وی با بیان اینكه این كودكان اغلب دچار خستگی، بی حالی و رنگ پریدگی هستند خاطرنشان كرد:دادن روزانه قطره اهن از 4-6 ماهگی به كودكان زیر دو سال الزامی است.

وی افزود:این اختلالات خواب موجب بروز تنش‌های عصبی، اختلالات رشد و تكامل در درازمدت می شود كه به هیچ عنوان در دوره های دیگر رشد جبران نمی گردد.


خلال دندان موجب تخریب جدی لثه می‌شود

استفاده از خلال دندان در هر سایز یا مدلی به علت ایجاد آسیب های جدی به لثه دندان توصیه نمی‌شود.

عبدالحمید ظفر مند، متخصص دندانپزشکی افزود: استفاده از خلال دندان در هر سایز یا مدلی به علت ایجاد آسیب های جدی و مخرب به دهان و دندان از جمله زخم شدن لثه ها و تجمع میکروب ها در نواحی زخم شده به افراد توصیه نمی شود.

وی تاکید کرد: خلال دندان نه تنها هیچ اثری درر تمیزی دندان ها ندارد بلکه به علت جا گذاشتن نیمی از مواد غذایی در انتهای دندان ها، موجب تجمع بیش از پیش باکتری های عفونت زا در لثه ها و فساد دهان و دندان می شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: خلال دندان به ویژه در صورتیکه به طور مداوم نیز استفاده شود منجر به ایجاد فاصله بین دندان‌ها شده که پس از مدتی علاوه بر تاثیر منفی بر روی زیبایی و شکل دندان ها، با جابه جایی و فاصله گیری دندان ها از یکدیگر موجب برو عفونت های مزمن لثه و دندان و انجام جراحی های ترمیمی می شود.

ظفرمند اظهار داشت: متاسفانه استفاده از خلال دندان به جای مسواک کردن و نخ دندان در سراسر جهان بسیار مرسوم است و در تمام رستوران ها نیز در کنار سرویس های ارائه شده در اختیار مشتری قرار می‌گیرد ،در حالی که خلال دندان ها، با تحلیل لثه‌ها حتی موجب خونریزی های پی در پی لثه ها و تضعیف ریشه دندان نیز می‌شود.

عبدالحمید ظفرمند خاطر نشان کرد: به جای خلال دندان، استفاده از نخ دندان‌ها توصیه می شود که البته در استفاده از آنها نیز باید دقت زیادی صورت گیرد تا با ایجاد زخم و خونریزی در لثه ها موجب بروز زخم های دهان و دندان نشود و هنگام استفاده نباید نخ دندان را کاملا به سطح لثه چسباند و کشید تا لثه ها آسیب نبینند.

خریدن غذای سالم كار ساده‌ای نیست

مقامات بهداشتی آمریكا تاكید كردند والدینی كه تلاش می‌كنند غذای سالم را برای كودكان خود خریداری كنند اغلب با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند.

كارشناسان مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا در گزارش جدیدی اعلام كردند: دولت‌ها باید برای بهینه سازی وضعیت دسترسی به مواد غذایی سالم بیشتر تلاش كنند و قوانین و خط مشی‌هایی را تعیین نمایند تا تغذیه سالم را ارتقا بخشیده و با چاقی دوران كودكی مبارزه كنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، چاقی دوران كودكی طی 30 سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

دكتر توماس فریدن، رییس مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا در این باره متذكر شد: این گزارش برضرورت افزایش گزینه‌های غذایی سالم‌تر برای كودكان و امكان دسترسی بیشتر والدین به مواد غذایی سالم و مناسب‌تر تاكید دارد.

برچسب ها: فقر آهن، آب‌ریزش دهانی، 2 ماه نخست تولد، عضلات دهانی، عقب‌ماندگی‌ ذهنی و جسمی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تخریب جدی لثه تعداد بازديد: 910 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز