Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:53

27
خرداد
تأثیر امواج تلفن همراه بر پوست

تأثیر امواج تلفن همراه بر پوست

تلفن همراه در کنار فوایدی که دارد، می‌تواند بر روی کل بدن اثرات نامطلوبی هم بگذارد، از جمله اینکه تلفن همراه ممکن است باعث بروز برخی عوارض شایع پوستی شود.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو

 

هم اکنون در جهان حدود 5/2 میلیارد نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و این آمار در آمریکا فقط به ۲۲۰ میلیون نفر می‌رسد. حال تصور کنید که ما در چه دنیایی از امواج تلفن‌های همراه زندگی می‌کنیم.

میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج متفاوت است ولی به طور معمول بیش از ۷۰ درصد امواج به‌وسیله بافت جمجمه و مغز جذب می‌شود و به شکل انرژی حرارتی درمی‌آید.

اگرچه عوامل گوناگونی از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و میزان فرکانس در جذب امواج موثرند اما اثر زیانبار صحبت بی‌وقفه با تلفن‌های همراه آشکار و بدیهی است.

در مواردی که ارتباط اجتماعی بدلیل شغل و فرزند محدود شده است، تلفن همراه به اصلی‌ترین دوست شما تبدیل می‌شود.

با توجه به پیشرفت‌های روزانه تکنولوژی و مکالمه‌های تصویری و شبکه‌های گوناگون اجتماعی  نمی‌توان تلفن همراه را کنار گذاشت و از شبکه‌های اجتماعی گوناگون که امروزه رواج یافته دور بود اما می‌توان به شکل معقول از آنها استفاده کرد.

 مطالعات نشان داده است که نور حاصل از صفحات الکترونیکی در شب، خواب را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بهم ریختگی سطح Melatonin می‌شود.

این مطالعه نشان دهنده تفاوت فوق العاده زیاد بین مطالعه از روی کاغذ و مطالعه از روی تجهیزات الکترونیکی و عواقب آنها بر خواب شبانه است.

تحقیقات خواب ناکافی را موجب بروز مشکلات قلبی عروقی، اضافه وزن، دیابت و امثال اینها نیز می‌داند.

همچنین گفته می‌شود که نور مصنوعی یکی از عوامل بهم ریختگی ملاتونین است و شایان ذکر است که بهم ریختگی طولانی مدت ملاتونین می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان سینه، سرطان روده و پروستات شود.

علاوه بر تاثیرات تلفن همراه بر روی کل بدن اثرات پوستی آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بطور خلاصه شایع‌ترین عوارض پوستی تلفن همراه عبارتند از:

تلفن همراه و درماتیت

در صورتی که احساس وجود ضایعاتی خشک و خارش دار بر روی پوستتان شدید، این حالت ممکن است در اثر امواج تلفن همراه بر روی پوست دست یا صورت شما در اثر مکالمات طولانی و روزانه ایجاد شده باشد.

امواج موبایل سطح آنتی ژن‌های آلرژن را در افرادی که سابقه آلرژی دارند افزایش می‌دهد علت دیگر استفاده از نیکل و کوبالت در ساخت گوشی تلفن همراه است این فلزات به همراه امواج تلفن موجب قرمزی و خارش پوستتان می‌شود.

به تازگی انجمن متخصصان پوست انگلستان هشدار داده است که استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه موجب بروز نوعی حساسیت پوستی می‌شود.

اغلب افراد عادت دارند که تلفن همراه را ساعت‌ها در تماس با گوش و صورت خودشان نگه دارند و همین عادت باعث بروز جوش‌هایی در ناحیه تماس پوست با تلفن همراه می‌شود.

عامل اصل در بروز این گروه از جوش‌ها، نیکل موجود در سطح صفحه شماره‌گیر تلفن‌های همراه است که برخی از افراد به آن حساسیت نشان می‌دهند و دچار جوش‌های پوستی خارش‌ داری به نام «درماتیت تماسی» می‌شوند.

جالب است بدانید که محققان «مایوکلینیک‌» با بررسی 22 نوع گوشی مشهور و پرطرفدار در دنیا به این نتیجه رسیدند که 10 نوع از این گوشی‌ها، دارای نیکل در صفحه نمایش خود بوده‌اند.

تلفن همراه و چین پنجه غازی اطراف چشم

تمرکز زیاد برای خواندن صفحه اجتماعی مورد علاقه‌تان در هنگام شب شروعی است برای ایجاد چین پنجه غازی اطراف چشمانتان.

کوچک بودن فونت نوشته‌ها و روشنایی صفحه موبایل موجب جمع کردن چشمان و در نتیجه ایجاد چروک در اطراف آن‌ها می‌شود بنابراین بهتر است نوشته‌ها را درشت و نور صفحه را زیاد کنید.

تلفن همراه و گرما

آیا تاکنون توجه کرده‌اید در اثر مکالمات طولانی در شب با بهترین دوست‌تان به چه میزان گوشی همراهتان داغ می‌شود گرم شدن بیش از حد تلفن همراه باعث افزایش سطح ملانین در پوست شما می‌شود و در نتیجه موجب تغیر رنگ پوست با نقاط تیره و پراکنده بر روی پوستتان می‌شود

بنابراین بهترین حالت استفاده از هندزفری است  تا مواجهه با این امواج به حداقل برسد.

از طرفی با توجه به اینکه گوشی‌های همراه به عنوان یک حامل جرم و میکروب محسوب می‌شود و بسیار آلوده است شما این منبع جرم و باکتری را هر روز با خود حمل کرده و بارها آن را بر روی پوستتان قرار می‌دهید که خود می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود.

بنابر این بایستی مرتباً گوشی تلفن همراه خود را با یک پاک کننده آنتی باکتریال تمیز کرده و در داخل کاور قرار دهید و با دستانی تمیز از آن استفاده کنید.

سطح تلفن همراهتان را با ترکیبات آنتی باکتریال پاک کنید از هندزفری استفاده کنید استفاده از تلفن همراه را در شب محدود نموده و آن را از خود دور کنید از وسایلی که امواج مضر تلفن همراه شما را به حداقل می‌رسانند استفاده  کنید با رعایت این نکات می‌توانید استفاده سالمی از تلفن همراهتان داشته باشید.

تلفن همراه و چروک‌های گردن

شما دائماً برای خواندن ایمیل‌ها و یا خواندن پیام‌های جدیدتان سرتان را خم می‌کنید این حالت موجب شکستن پروتئینی در پوست به نام کلاژن در پوست گردن می‌شود.

شما می‌توانید با قرار دادن تلفن همراه در سطحی بالاتر در راستای دیدتان از این حالت پیشگیری کنید.

می‌توانید امواج مضر تلفن همراه را با ترک عادات اشتباهتان ترک نمایید.

 بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه‌تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تأثیر امواج تلفن همراه قرار می‌گیرد.

بعلاوه این به‌هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند چون مغز کودکان در حال رشد است و اثر امواج تلفن همراه بر آن بیشتر است.

بهتر است کودکان جز در موارد ضروری با تلفن‌همراه خود صحبت نکنند.

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می‌کند بهتر است در موارد ضروری از اینترنت آن استفاده شده و بعد از استفاده در حالت خاموش قرارگرفته و یا بهتر است در مواقع لزوم از وای‌فای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده گردد.

 

برچسب ها: عوارض موبایل، عوارض تلفن همراه، اثرات تلفن همراه بر پوست، اثرات موبایل بر پوست، تلفن همراه و چین پنجه غازی اطراف چشم، تلفن همراه و درماتیت، تلفن همراه و چروک گردن تعداد بازديد: 1109 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز