Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:35

23
فروردین
ملاحظات استفاده از نرم کننده‌های مو

ملاحظات استفاده از نرم کننده‌های مو

هنگام شستن موها، شامپو چربی طبیعی موها، مواد باقی‌مانده محصولات آرایشی، سلول‌های مرده و آلودگی را که می‌تواند باعث متورم شدن لایه کوتیکول شود، از بین می‌برد. لایه کوتیکول به‌طورمعمول ساقه مو

به قلم : دکتر محسن سلیمانی - پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : هنگام شستن موها، شامپو چربی طبیعی موها، مواد باقی‌مانده محصولات آرایشی، سلول‌های مرده و آلودگی را که می‌تواند باعث متورم شدن لایه کوتیکول شود، از بین می‌برد. لایه کوتیکول به‌طورمعمول ساقه مو را به‌صورت یکنواخت می‌پوشاند؛ اما کمی بعد از شستشو از ساقه مو جدا می‌شود. در این حالت، مو در برابر صدمات ناشی از تأثیرات محیطی و گرما آسیب‌پذیرتر خواهد بود. نرم‌کننده همان‌طور که از اسم آن مشخص است، برای نرم کردن و حفظ رطوبت مو استفاده می‌شود. نرم‌کننده، تورم کوتیکول‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آنها یک‌بار دیگر یک‌لایه محکم را روی ساقه مو تشکیل دهند. اکنون موها برای حالت‌دهی و آراستن آماده هستند و احتمالاً در اثر فعالیت‌های روزانه آسیب چندانی به آنها نمی‌رسد. درواقع، نرم‌کننده ماده‌ای است که برای تأمین رطوبت موها و نرم کردن آنها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

نرم‌کننده از ترکیباتی مانند سیلیکون‌ها، روغن‌ها و نرم‌کننده‌ها و همچنین سورفاکتانت‌های کاتیونی (اصطلاح علمی صابون‌ها یا مواد شوینده که به شستشوی عناصر روغنی کمک می‌کند) تشکیل‌شده است. این ترکیبات هنگام ترکیب، رطوبت مو را بعدازاینکه مقداری از آن توسط شامپو از بین رفت، جبران می‌کنند. مواد فعال موجود در نرم‌کننده فقط بر سطح مو تأثیر دارند، به بخش داخلی مو نمی‌رسند و تأثیری هم‌روی فولیکول مو ندارند.

موهایی که در حمام می‌ریزند معمولاً موهایی هستند که ریشه سستی دارند و در فاز استراحت قرارگرفته‌اند و به‌هرحال قرار است به‌زودی از روی سرتان بریزید؛ ولی به دلیل شستشوی سر در حمام سریع‌تر و به‌یک‌باره از پوست سر جدا می‌شوند، به همین علت به‌اشتباه حس می‌کنید که شستشوی موها یا استفاده از نرم‌کننده باعث ریزش مو شده‌اند.

بیشتربخوانید:

تقویت کننده های طبیعی مو را بشناسید

 

 

عوامل آسیب‌زای مو

زیاد شستن مو (البته اگر مو کوتاه و شامپو ملایم باشد، صدمه به حداقل می‌رسد). • شانه زدن و برس کردن مکرر مو • استفاده زیاد از خشک‌کننده‌های مو (سشوار) • فر کردن مو • رنگ کردن مو با رنگ‌های دائمی و بی‌رنگ کردن مو • قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی به‌خصوص مثل اشعه خورشید، باد و آب استخر • تمام عوامل فوق با صدمه به کوتیکول مو باعث زبر و کدر شدن مو، سفت و شکننده شدن آن و اشکال در شانه زدن و حالت گرفتن آن می‌شود.

 

 فواید نرم‌کننده مو

حفظ نرمی و خوش‌حالتی موها با ماندگاری طولانی

دارای پروتئین‌های‌ هیدرولیز شده جهت لطافت و تقویت موها

خنثی‌کننده الکتریسیته ساکن موها • حفظ رطوبت موها و ایجاد درخشش • جذب بهتر محصولات درمانی مو • تحریک رشد مو • موهایی نرم‌تر و براق‌تر • مناسب برای موی فر • حالت گرفتن راحت • افزودن مواد مغذی به مو • توقف شکستن موها • رفع گره خوردن‌های مو

 بیشتربخوانید:

نکات تغذیه ای برای پیشگیری از ریزش مو

 

 

 

انواع نرم‌کننده مو

نرم‌کننده مو که بعد از شامپو استفاده می‌شود و سپس کامل از روی موها شسته می‌شود، رایج‌ترین نوع نرم‌کننده برای افرادی است که موهای خشک و آسیب‌دیده دارند. هدف این نوع نرم‌کننده، نرم کردن موها با حفظ رطوبت مو است و صاف‌کردن کوتیکول فولیکول‌های مو است. اغلب نرم‌کننده‌ها ترکیبات مصنوعی و طبیعی دارند و استفاده از مرطوب‌کننده‌های طبیعی مثل روغن درخت چای و آلوئه‌ورا بسیار رایج است.

نوع دیگر نرم‌کننده‌ها، آن‌هایی هستند که باید روی مو اسپری کنید یا ماساژ دهید و دیگر نیازی به شستن این نرم‌کننده‌ها از روی مو نیست. این روش نرم‌کردن مو بسیار مؤثر است. اسپری‌کردن نرم‌کننده روی موها برای شناگران و ورزشکارانی مناسب است که به نرم‌کننده قوی‌تری نیاز دارند.

نرم‌کننده‌های غلیظ و سنگین کرمی نوع دیگر نرم‌کننده‌های مو هستند. بسیاری از آرایشگران برای درمان مو، از این نوع نرم‌کننده استفاده می‌کنند، بعضی از آرایشگران موها را به نرم‌کننده آغشته می‌کنند و پیش از آب‌کشیدن مو خشک می‌کنند تا تأثیر طولانی‌تری داشته باشد.

 

عملکرد نرم‌کننده مو

نرم‌کننده‌ها برای جلوگیری از صدمه به لایه خارجی مو طراحی شده‌اند و سازوکار عمل همه آنها یکسان است:

ایجاد لایه محافظی که لایه خارجی مو را بپوشاند و به مو حالتی نرم و یکنواخت دهد.

خنثی کردن بارهای الکتریکی سطح مو. با این کار مو حالت پریشان و ژولیده نخواهد داشت و در ضمن بسیار آسان‌تر شانه می‌شود و حالت می‌گیرد، ضخیم‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد و گره نمی‌خورد.

بیشتربخوانید:

دلایل ریزش مو‌ها در حمام

20 خوراکی برای جلوگیری از ریزش مو

 

 

 

 

 

 روش و مدت‌زمان استفاده از نرم‌کننده

ابتدا موها را با شامپو شستشو دهید. پیش از استفاده از نرم‌کننده ابتدا باید با فشار دادن مو، آب اضافی را از انتهای آن خارج کنید تا نرم‌کننده تأثیر مورد انتظار را روی موها بگذارد. آب اضافی، ترکیب نرم‌کننده را رقیق کرده و از جذب مواد مرطوب‌کننده توسط موها جلوگیری می‌کند. مدت‌زمان لازم برای نگهداری نرم‌کننده روی موها، بسته به نوع نرم‌کننده، یک تا پنج دقیقه است.

 

 ملاحظات مصرف نرم‌کننده مو

برای پخش نرم‌کننده بر روی مو می‌توانید از انگشتان خود به‌عنوان شانه یا از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید. به‌صورت افراطی و با خشونت این کار را انجام ندهید، این شانه زدن به دلیل خیس بودن مو و سستی ریشه‌ها باید به‌آرامی صورت پذیرد.

مهم‌ترین نکته در استفاده از نرم‌کننده موی سر، هشدار جهت نرسیدن این ماده به ریشه مو باشد. بسیار هوشیار باشید که نرم‌کننده تنها ساقه مو را در برگیرد و به ریشه مو برخوردی نکند.

در تمام مراحل شستشوی مو و مخصوصاً پس از استفاده از نرم‌کننده‌ها یا انواع ماسک‌های تقویتی، از آب داغ برای شستن و آبکشی استفاده نکنید. آب ولرمی که رو به سرما باشد برای آبکشی نهایی بسیار مفید هست.

سعی کنید مطابق با جنس موی خود شامپو و نرم‌کننده مناسب را برگزیده و از آن بهره ببرید.

 بیشتربخوانید:

شستن بیشتر موهای چرب ؛ خوب یا بد؟

 

 

 

 عوارض نرم‌کننده مو

در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوارض نرم‌کننده‌های مو می‌پردازیم:

 

 عدم محافظت از مو

اگر حتی بعد از استفاده از نرم‌کننده، موهایتان احساس خشکی می‌کند یا به‌راحتی وز می‌شود، نرم‌کننده خود را تعویض کنید. مطالعات نشان داده است که برخی از نرم‌کننده‌ها هیچ فایده‌ای برای مو ندارد. درصورتی‌که ترکیبات مواد شیمیایی بود خوب نباشد، موهای شما رطوبت موردنیاز را دریافت نخواهد کرد.

 

  مواد شیمیایی مضر

برخی از نرم‌کننده‌ها حاوی سولفات سدیم لوریت هستند که یک ماده کف کننده در بسیاری از محصولات پوستی مو و مو است. سولفات سدیم لورات می‌تواند باعث خشکی انواع خاصی از موها شود. همچنین می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شود.  اگر پوست سر شما پس از استفاده از نرم‌کننده و شستشو احساس تحریک کرد، برچسب نرم‌کننده را ازنظر وجود مواد تشکیل‌دهنده بررسی کنید و نرم‌کننده‌ها و شامپوهایی را که فاقد سولفات هستند امتحان کنید.

 

 موهای بدحالت

از دیگر عوارض نرم‌کننده مو بدحالت شدن موها است. موهای بیش‌ازحد نرم شده معمولاً خیلی بدحالت و بی‌روح می‌شوند. اگر موهای شما بیش‌ازحد حالت گرفته است، باید از یک نرم‌کننده سبک‌تر استفاده کنید.

 

 

برچسب ها: مو، ریزش مو، مراقبت از مو، مواد شوینده، نرم کننده مو، موخوره، شامپو، خشکی مو، رشدمو، دکتر محسن سلیمانی تعداد بازديد: 110 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز