Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:36

20
دی
ملاحظات پزشکی در برداشتن خال صورت

ملاحظات پزشکی در برداشتن خال صورت

هنگام ایجاد تغییر رنگ روی سطح پوست و تشکیل ضایعه‌ای به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی، ضایعه‌ای به نام خال به وجود می‌آید. معمولاً برداشتن خال عوارض چندانی را با خود به همراه ندارد

مترجم : دکتر جمال‌الدین حسن‌زاده - متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : هنگام ایجاد تغییر رنگ روی سطح پوست و تشکیل ضایعه‌ای به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی، ضایعه‌ای به نام خال به وجود می‌آید. معمولاً برداشتن خال عوارض چندانی را با خود به همراه ندارد، البته باید خاطرنشان کرد که همانند هر عمل جراحی، این روش نیز بدون عوارض نخواهد نبود و در مواردی هر چند نادر ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. برداشتن خال ممکن است با عوارضی همراه باشد که شدت آنها به نوع و اندازه خال، روش خال‌برداری و میزان مهارت پزشک بستگی دارد. البته این احتمال وجود دارد که پزشکان برای کنترل بروز عفونت، داروهای آنتی‌بیوتیکی تجویز نمایند. چنانچه این عوارض در ناحیه صورت ایجاد شوند، زیبایی فرد به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین عوارض برداشتن خال صورت می‌توان به التهاب، قرمزی، تیرگی و ایجاد جای زخم در محل خال‌برداری اشاره کرد. روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط فرد بهترین آنها را پیشنهاد می‌دهد.

بیشتربخوانید:

کدام نوع خال ها خطرناک هستند؟

 

 

علت ایجاد خال‌

محققان معتقدند که تعداد خال‌ها در بدن افراد توسط ژنتیک تعیین می‌شود. با این‌حال مشخص نیست که چه عاملی باعث بروز و ظهور آنها می‌شود. علاوه بر این هیچ روش شناخته ‌شده‌ای برای جلوگیری از ظهور خال‌ وجود ندارد. با این‌حال بسیاری بر این باور هستند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث گسترش خال‌ها می‌شود.

خال‌ها به‌ندرت سرطانی هستند؛ اما اگر خالی دارید که به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند و یا ظاهری غیر معمول دارد، توصیه می‌شود برای معاینه آن برداشتن خال نزد پزشک بروید.

 

انواع خال

خال سطحی: این نوع خال‌ها معمولاً سطحی و قهوه‌ای‌رنگ هستند. خال‌های سطحی معمولاً زیر ۵ میلی‌متر است و معمولاً به دلیل وراثت یا قرار گرفتن در معرض خورشید شکل می‌گیرند.

خال درمال: این نوع خال‌ها معمولاً برآمده و رنگ پوست هستند. البته گاهی اوقات به رنگ قهوه‌ای نیز دیده می‌شوند.

خال ترکیبی: خال ترکیبی مانند خال درمال برآمده است. این خال‌ها معمولاً به رنگ تیره یا قهوه‌ای هستند و دارای مو نیز می‌باشند.

 

روش‌های برداشتن خال

لیزر

برداشتن خال گوشتی با لیزر روشی آسان‌تر است که کوچک‌ترین جای زخمی را نیز باقی نمی‌گذارد. ابتدا ناحیه موردنظر به‌صورت موضعی بیحس می‌شود، سپس رنگدانه موجود در خال گوشتی با لیزر بریده می‌شود که در مرحله بعد طی فرایندهای التیام ‌بخشی طبیعی خود بدن محو می‌شود. روی خال پوسته می‌بندد که در نهایت می‌افتد. برداشتن خال صورت با لیزر معمولاً ایمن است و احتمال باقی ماندن جای زخم بسیار پایین، حدود یک درصد است.

بیشتربخوانید:

آنچه باید درباره خال‌های قرمز بدانید

 

 

 

 

 رادیوفرکوئنسی (RF)

بافت در عمل رادیوفرکوئنسی یا جراحی با امواج رادیویی با بهره‌گیری از فرکانس بالا با جریان متغیر بریده می‌شود. بافت در این روش بدون اعمال هیچگونه فشار فیزیکی به‌طور همزمان بریده و خون آن منعقد می‌شود. روش رادیوفرکانسی (RF) بر استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا به‌منظور کاهش دما از طریق الکترودهای میکروفیبری رادیوفرکانسی استوار است. از مزایای برداشتن خال با آر اف فرکشنال این است که خون در این روش بدون آسیب دیدن بافت، بند می‌آید و کوچک‌ترین خطر یا احتمال بروز شوک در اثر سوختگی وجود ندارد.

 

 کوتر

یکی از روش‌های بسیار قدیمی و منسوخ شده برای خال برداری، روش حرارتی یا کوتریزاسیون می‌باشد. به دلیل عدم تعیین دقیق عمق آسیب بافتی و احتمال زیاد در ایجاد اسکار، به‌خصوص برای برداشتن خال‌های صورت امروزه استفاده از این روش به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

 

 شیو کردن

برداشتن خال با تراشیدن آن تقریباً شبیه روش برش دادن است. در این روش با استفاده از چاقوی جراحی، پزشک، لایه‌های خال را تا زمانی که خال از بین برود می‌تراشد. قبل از شروع پروسه، بی‌حسی موضعی برای شما انجام می‌گیرد و در اغلب موارد پس از انجام این روش نیاز به بخیه زدن نیست؛ اما ممکن است در محل خال برداشته شده، یک لکه کوچک صورتی‌رنگ روی پوست باقی بماند که به کمک کرم‌های ترمیم کننده قبل محو شدن است.

بیشتربخوانید:

خال خوش‌خیم با خال بدخیم چه تفاوتی دارد؟

 

 

 

 

کرایو

روش کرایوتراپی ، روشی نوین در برداشتن ضایعات پوستی می‌باشد که ممکن است یک یا چند جلسه زمان نیاز داشته باشد تا خال‌ها به صورت کامل از بین بروند. در این روش از نیتروژن مایع استفاده می‌شود که دمایی حدود ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد دارد. نیتروژن مایع، در مخزن مخصوصی نگهداری می‌شود و توسط لوله‌ی واسط و فلاکس، به سری خاص Liquid Nitrogen Spray مرتبط شده و در زمان انجام عمل، از آن خارج می‌شود. برای برداشتن زگیل و برداشتن خال، این گاز توسط دستگاه مذکور، به محل شلیک می‌شود و باعث انجماد فوق‌العاده سریع آن می‌شود.

 

جراحی

بعضی خال‌ها نیاز به برش و بخیه دارند؛ زیرا سلول‌های آن ناحیه با گذر زمان رشد می‌کنند و مجدد خال دیگری را تشکیل می‌دهند. به همین علت خال با بخشی از پوست بریده شده و در نهایت بخیه زده می‌شود. جای بخیه بسیار کوچک بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد. این کار پس از بی‌حسی ناحیه به وسیله چاقوی جراحی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

برداشت خال با جراحی بهتر است یا لیزر؟

 

 

 

 

 

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال

بعد از برداشتن خال در ناحیه مورد نظر به مقدار کافی از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و یا بالاتر استفاده نمایید.

در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

هر 6 ماه برای چکاپ به پزشک خود مراجعه کنید تا از احتمال برگشت خال و رشد مجدد آنها جلوگیری شود.

به‌طور مرتب از پمادهای تجویز شده استفاده نمایید تا تغییر رنگ پوست بهبود یابد.

بلافاصله پس از خال‌برداری می‌توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید.

ترمیم پوست صورت تقریباً دو هفته زمان می‌برد بهتر است در این مدت از لوازم آرایشی در ناحیه مورد نظر استفاده نشود.

اگر بعد از برداشتن خال با لیزر پوست تغییر رنگ بدهد طی دو هفته بهبود می‌یابد.

بیشتربخوانید:

از بین بردن خال‌های پوست به روش خانگی

 

 

 

 

عوارض برداشتن خال

بعد از برداشتن خال ممكن است عوارضي ايجاد شود كه بسته به نوع و روش برداشت متفاوت است؛ ولي اغلب بعد از گذشت چند هفته بهبود مي‌يابد.

تيرگي جاي خال: در بعضي پوست‌ها، به‌خصوص نوع تيره‌تر امكان دارد جاي خال كمي تيره شود كه آن‌هم طي چند هفته تا چند ماه از بين مي‌رود.

قرمزي جاي خال: معمولاً بعد از ليزر ايجاد مي‌شود و به‌مرور زمان از بين مي‌رود.

اسكار (جوشگاه يا رد): احتمال باقي ماندن اسكار بعد از عمل خال، بستگي به مهارت پزشك و نوع ترميم پوست بيمار دارد. البته خال‌هاي بزرگ‌تر امكان بيشتري براي ايجاد رد دارند و نيز خال‌هايي كه روي نواحي برجسته‌ي گونه‌ها وجود دارند. همچنين در خال‌هاي گردن، قفسه‌ی سينه و اندام احتمال ايجاد گوشت اضافه در محل برداشت خال وجود دارد.

 

 

برچسب ها: پوست، جراحی، عفونت، لیزر، کرایوتراپی، مراقبت پوست، ترمیم پوست، خال، خال گوشتی، برداشت خال، خال سرطانی تعداد بازديد: 107 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز