Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 16:20

18
دی
توصیه‌هایی جهت کاهش عوارض رنگ مو

توصیه‌هایی جهت کاهش عوارض رنگ مو

رنگ کردن مو علاوه بر ظاهر زیبا به جذابیت هر فردی نیز کمک می‌کند. رنگ کردن موها می‌تواند یکی از جالب‌ترین کارها برای تغییر ظاهر باشد و اصولاً اولین چیزی است

دکتر محسن سلیمانی - متخصص پوست و مو

 

تحریریه زندگی آنلاین : رنگ کردن مو علاوه بر ظاهر زیبا به جذابیت هر فردی نیز کمک می‌کند. رنگ کردن موها می‌تواند یکی از جالب‌ترین کارها برای تغییر ظاهر باشد و اصولاً اولین چیزی است که شخص برای تغییر ظاهر خود به سمت آن می‌رود به‌ویژه اینکه کار آسانی است و از تنوع بالایی نیز برخوردار است؛ اما اگر رنگ کردن مو با احتیاط انجام نشود و به صورت مدام تکرار گردد می‌تواند برای سلامتی موی شما مضر باشد و اثرات نامطلوبی بر بدن شما نیز بگذارد. در برخی شرایط بین رنگدانه‌های موهای شما، مواد شیمیایی موجود در رنگ مانند پراکسید و آمونیاک واکنش‌هایی رخ می‌دهد. این امر گاهی باعث برخی مشکلات می‌شود. عوارض رنگ کردن مو و این آسیب‌ها ممکن است همان اول خود را نشان ندهند و اثرات آن بعد از روزها یا هفته‌ها بروز کند. در ادامه به عوارض رنگ مو که از چند عارضه‌ای که ممکن است در صورت رنگ کردن مو آن به صورت مکرر ایجاد شود، می‌پردازیم.

 بیشتربخوانید:

همه چیز درباره مراقبت های دوران بارداری ؛ از رنگ کردن مو تا تغذیه

آیا رنگ کردن مو در بارداری خطرناک است؟

 

 

انواع رنگ مو

 رنگ موی دائمی: این رنگ موها را حداقل باید یک‌بار در سال استفاده کرد تا بتواند به‌طور دائمی روی موهای شما باشد. این رنگ‌ها سطح ph بالایی دارند.

  رنگ موی نیمه دائمی: این رنگ‌ها روی کوتیکول را می‌گیرند و روی پوست سر نفوذ خواهند کرد.

 رنگ موهای موقتی: این رنگ‌ها روی پوست سر نفوذ نمی‌کنند و باید چند هفته یک‌بار استفاده شود.

 دکلره کردن: دکلره به معنای روشن کردن مو برای از بین بردن تیرگی موهای قهوه‌ای و مشکی می‌باشد.

رنگ موی فاقد آمونیاک: این رنگ‌ها آمونیاک ندارند؛ اما حاوی هیدروژن پراکسید می‌باشند و موها را نرم خواهند کرد.

 

 عوارض رنگ مو

 شکنندگی موها

اگر به‌طور مکرر از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، موهای شما خشک خواهد شد؛ زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ باعث از دست رفتن رطوبت مو شده و در نتیجه موها را خشک و شکننده خواهد کرد. موهای شما به‌مرور زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهد و از زیبایی آن کاسته می‌شود. در برخی مواقع شاید نیاز به کوتاه کردن موهای خود داشته باشید؛ زیرا آسیب رسیده به آن بسیار جدی خواهد بود.

 بیشتربخوانید:

فرمول انواع رنگساژ مو در خانه

 

 

 

 سرطان

پارا-فنیلین دی آمین (PPD) و رزورسینول مواد شیمیایی هستند که در رنگ‌های شیمیایی مو وجود دارند. PPD می‌تواند به سلول‌های DNA انسان آسیب برساند و باعث ایجاد سرطان شود. رزورسینول نیز ماده‌ای است که با ایجاد اختلال در غدد درون‌ریز می‌تواند باعث مختل کردن تعادل طبیعی هورمون‌ها شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

تحقیقات در سطح جهان نشان می‌دهد افرادی که موی خود را در دفعات زیاد رنگ می‌کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به‌نوعی سرطان سیستم لنفاوی، ان اچ آل قرار دارند.

نتایج به دست آمده نشان داده است که افرادی که 20 سال است شروع به رنگ کردن موهای خود کرده‌اند، یک سوم بیشتر از کسانی که موهای خود را رنگ نکرده‌اند، مستعد ابتلا به بیماری سرطان سیستم لنفاوی مبتلا هستند.

 

 حساسیت

چه بخواهید از رنگ مو برای پنهان کردن رنگ خاکستری موهای خود استفاده کنید یا تنها برای تجربه کردن از آن استفاده می‌کنید، ممکن است در خطر واکنش‌های آلرژیک باشید. مقصر اصلی بیشتر واکنش‌های آلرژی‌زا ماده‌ای به نام پارافنیلین دی آمین یا همان PPD است. رایج‌ترین نشانه‌های آلرژی شامل خارش و سوزش پوست سر، قرمز شدن و تورم پوست، ایجاد شوره و تورم در اطراف چشم مژه‌ها، بینی و صورت است.

 بیشتر بخوانید:

رنگ کردن مو با قهوه به کمک روش‌های مختلف

آیا رنگ ابرو باید با رنگ مو هماهنگ باشد؟

 

 

 

توصیه‌هایی جهت کاهش عوارض رنگ مو

رنگ مو می‌تواند سبب حساسیت پوستی شود، بنابراین قبل از هر بار رنگ کردن مو سطح کوچکی از پشت گوش و یا سطح داخلی بازو را با استفاده از آب و صابون تمیز کنید. مقداری از رنگ موی آماده شده مورد نظر را در محل بمالید و بگذارید خشک شود. پس از 48 ساعت محل را با آب و صابون بشویید، در صورتی که هیچ‌گونه التهاب یا حساسیتی دیده نشد می‌توانید موهای خود را رنگ کنید. این آزمون هر بار قبل از رنگ کردن موها باید انجام شود. ضمناً اگر هیچ‌گونه التهاب یا حساسیتی نیز روی پوست ایجاد نشده باشد، به هیچ وجه نباید برای رنگ کردن ابرو و مژه‌ها از رنگ مو استفاده کرد؛ زیرا موارد بسیاری از آسیب شدید و حتی کوری متعاقب رنگ کردن ابرو و مژه گزارش شده است.

 از قرار دادن رنگ مو روی موها بیش از زمان توصیه شده توسط شرکت سازنده خودداری کنید.

 پوست سر خود را پس از رنگ کردن موها کاملاً با آب بشویید تا باقی‌مانده رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده، کاملاً از روی پوست پاک شود.

 در زمان رنگ کردن موها حتماً از دستکش استفاده کنید.

 هرگز رنگ موهای مختلف را با هم مخلوط نکنید؛ زیرا احتمال بروز عوارض صدمه به پوست سر و موها افزایش می‌یابد.

 احتمال بروز آسیب به موها در صورت استفاده همزمان از صاف کننده‌ها با رنگ مو بیشتر است. در صورت تمایل به رنگ کردن موهایی که به‌تازگی آنها را صاف کرده‌اید، می‌توانید از رنگ موهای نیمه دائمی استفاده کنید.

 مکان مورد استفاده برای رنگ کردن موها حتماً باید دارای تهویه مناسب باشد.

 در صورت سابقه آسم و آلرژی احتمال بروز عوارض آلرژیک افزایش می‌یابد، بنابراین استفاده از رنگ موهای دائمی توصیه نمی‌شود.

 هرچند که جهش‌زا بودن ترکیبات به کار رفته در رنگ موهای مجاز اثبات نشده؛ اما بهتر است از رنگ کردن موها در دوره بارداری اجتناب نمایید.

 رنگ موهای مجاز، آن‌هایی هستند که در صورت تولید شدن در داخل کشور دارای شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و در صورت تولید شدن در خارج از کشور دارای برچسب مجوز ورود کالا از وزارت بهداشت باشند. توجه به تاریخ تولید و انقضای کالا ضروری است.

 برای رنگ کردن موها توصیه می‌شود که به متخصصان امر مراجعه کنید و هرگز خودتان اقدام به این کار نکنید.

 هرگز رنگ مو را بیشتر از زمان تعیین شده، روی موهای خود نگه ندارید.

 رنگ موهای مختلف را باهم مخلوط نکنید؛ زیرا ممکن است مواد مضری ایجاد شود.

 بیشتر بخوانید:

به چه دلیل نباید از رنگ مو زیاد استفاده کنیم؟

با رنگ موی نارنجی شیک و متفاوت باشید!

 

 

 

 هنگام استفاده از رنگ مو، از دستکش استفاده کنید.

 قبل از رنگ کردن مو با یک شامپوی مناسب، موها را شستشو دهید.

 هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف کننده یا فرکننده استفاده نکنید.

 پس از رنگ کردن، از مواد تقویت کننده مو استفاده کنید.

 از تعویض مکرر رنگ مو اجتناب کنید.

 رنگ مو را در فاصله‌های زمانی طولانی‌تری استفاده کنید؛ زیرا هر چند عوارض رنگ مو در درازمدت پدید می‌آید؛ اما هر چه فاصله زمانی رنگ کردن موها طولانی‌تر شود، بهتر است.

 سعی کنید رنگ کردن موها را تا حد امکان و تا زمانی که بالا رفتن سن، آن‌ها را خاکستری کرده است، به تعویق بیندازید و برای رنگ کردن موهای سفید بیشتر از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید.

برچسب ها: رنگ مو، رنگ کردن مو، رنگ مو گیاهی تعداد بازديد: 182 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز