Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:33

27
آذر
راهکارهای درمانی برای آسیب‌های کرونایی مو

راهکارهای درمانی برای  آسیب‌های کرونایی مو

مو یکی از مهم‌ترین عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در زیبایی ظاهری در نظر گرفته می‌شود و ریزش مو بعد از بهبود کرونا می‌تواند زیبایی و طراوت چهره افراد را تحت تأثیر قرار دهد. کرونا با علائم مشابه سرماخوردگی آغازشده

دکتر محسن سلیمانی  - متخصص پوست و مو

 

تحریریه زندگی آنلاین : مو یکی از مهم‌ترین عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در زیبایی ظاهری در نظر گرفته می‌شود و ریزش مو بعد از بهبود کرونا می‌تواند زیبایی و طراوت چهره افراد را تحت تأثیر قرار دهد. کرونا با علائم مشابه سرماخوردگی آغازشده و این علائم کم‌کم شدت می‌گیرند. مطالعات بر روی بهبودیافتگان کرونا نشان داده است که اثرات این بیماری حتی پس از بهبود کامل نیز باقی خواهد ماند. اثراتی نظیر تأثیر بر ریه‌ها و تنفس و اختلالات بویایی از آن جمله است؛ اما یکی از شایع‌ترین عوارض ابتلا به ویروس COVID-19 ریزش موها است. موارد متعددی به‌عنوان علت ریزش مو بعد از بهبود کرونا توسط متخصصان پوست و مو مطرح می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها افزایش استرس و اضطراب افراد پس از ابتلا به این بیماری است. ریزش مو در اثر استرس و اضطراب در پزشکی با اصطلاح Telogen Effluvium معرفی می‌شود و در آن، فشارهای روحی و روانی محرک اصلی ریزش موها می‌باشند.

 بیشتربخوانید:

بهبودیافتگان کرونا مراقب ریزش شدید مو باشند

 

 

تأثیر کرونا بر ریزش مو

پس از بیماری‌هایی مثل کرونا و بیماری‌هایی که موجب تب می‌شوند، موها شروع به ریزش می‌کنند و این ریزش حدود 5 تا 6 ماه طول می‌کشد و با مصرف مکمل‌ها بهبود می‌یابد. گزارش‌های افراد بهبودیافته از کرونا نشان داده است که ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا به‌صورت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم TE است. در افرادی که به ریزش موی TE مبتلا هستند، ریزش موها به‌صورت ناگهانی و دسته‌ای اتفاق می‌افتد. درواقع در زمان شانه زدن موها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از موها می‌ریزند. اکثر افرادی که دچار ریزش موی TE می‌شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک‌کننده، ریزش موی محسوسی را تجربه خواهند کرد. این ریزش مو باعث از دست دادن کمتر از نیمی از موهای سر می‌شود و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد؛ اما پس‌ازاین دوره افراد رویش مجدد موهای ازدست‌رفته را مشاهده خواهند کرد.

ریزش موی متعاقب COVID-19 از نوع تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium; TE) است.

تلوژن افلوویوم یا TE ریزش موقت موی سر است که به‌طور ناگهانی بروز می‌کند. معمولاً پس از استرس‌های شدید، شوک‌های شدید جسمی، کاهش وزن در مدت کوتاه، تغییرات هورمونی ناگهانی مانند زایمان، یائسگی و …. رخ می‌دهد. این ریزش موی موقت بیشتر در نواحی بالای پوست سر افراد اتفاق می‌افتد. استرس و اضطراب پیامی را به بدن صادر می‌کند که در آن انرژی بدن به‌جای مصرف شدن برای پشتیبانی از فولیکول‌های مو، صرف اهداف مهم‌تری همچون مبارزه با ویروس کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و این شرایط درنهایت باعث ضعیف‌تر شدن فولیکول‌های مو و ریزش موها خواهد شد.

تب یکی از علائم رایج COVID-19 است، می‌تواند موهای بیشتری را وارد مرحله ریزش کند.

 

مدت ریزش مو پس از کرونا

ریزش مو ناشی از بیماری کرونا معمولاً در طول ۶۰ روز متوقف می‌شود؛ اما در برخی نیز ممکن است بیش از این و حتی چند ماه طول بکشد.

 بیشتربخوانید:

کچلی بعد از کرونا موقتی است، نترسید

 

 

 

 

علائم ریزش مو بعد از کرونا

افراد به‌طورمعمول، روزانه تا تعداد ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند؛ اما اثرات ناشی از این بیماری می‌تواند باعث شود که به مدت حدود ۶ ماه تا ۳۰۰ تار مو در روز را از دست بدهند، بنابراین نحوه فهمیدن علائم ریزش مو از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به تراکم و حجم کلی موهای او دارد. برای مثال اگر تراکم اولیه موهای شما کم باشد، بسیار زودتر از فردی با تراکم موی بالاتر، متوجه ریزش موهای خود خواهید شد.

 

درمان ریزش موی ناشی از کرونا

مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی

ابتلا به ویروس کرونا باعث تخلیه شدن بدن از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌شود و می‌توان با مصرف مواد غذایی غنی و سالم رشد مجدد موها را تحریک کرد. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D، آهن و پروتئین‌های گیاهی روش مناسبی برای تقویت فولیکول‌های مو است و برای این منظور بهتر است که مصرف ماهی‌ها، غذاهای دریایی و سبزی‌ها تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل به آن اشاره گردید، استرس و اضطراب یکی از اصلی‌ترین محرک‌های ریزش مو است و به همین دلیل، اولین اقدام شما پس از درمان کامل بیماری کرونا باید مدیریت استرس و استراحت کافی باشد؛ زیرا استرس و اضطراب ضمن جلوگیری از تقسیم شدن و رشد فولیکول‌های مو، باعث به هم خوردن تناسب میان هورمون‌های بدن می‌شود و ریزش موهای شمارا تشدید خواهد کرد.

 بیشتربخوانید:

آیا می دانستید مردان طاس بیشتر در خطر ابتلا به کرونا هستند؟

نشانه جدید ابتلا به کرونا: استشمام بوهای عجیب!

 

 

 

با موهای خود با ملایمت رفتار کنید.

به‌منظور کاهش ریزش مو بعد از بهبود کرونا رفتار خود را با موهای خود تغییر دهید و با آن‌ها با ملایمت رفتار نمایید. بهتر است که پس از اتمام دوره بیماری خود برای مدتی از سشوار و حالت‌دهنده‌های مو همچون تافت استفاده نکنید و از شامپو بچه برای شستشوی موها استفاده نمایید. همچنین بهتر است که موهای شما آزاد باشند و از بستن و یا کشیدن آن‌ها پرهیز نمایید تا شدت این عارضه کاهش یابد.تزریق ویتامین‌های A، D و E می‌تواند از ریزش مو در اثر کرونا جلوگیری کند.

 

تزریق سرم و آمپول ویتامین برای درمان ریزش مو

ویتامین‌ها دارای نقش‌های مختلفی در بدن هستند و مصرف برخی از ویتامین‌ها می‌تواند از ریز موهای شما پس از بهبود کرونا جلوگیری کند. ویتامین‌های A، D و E مهم‌ترین ویتامین‌های تأثیرگذار در رشد و سلامت مو در نظر گرفته می‌شوند و تزریق این ویتامین‌ها از طریق سرم و آمپول می‌تواند نقش بسیار پررنگی را در جلوگیری از ریزش موهای شما ایفا کند. بنابراین، شما می‌توانید ضمن مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها از سرم و یا آمپول نیز برای تأمین منابع ویتامین‌های بدن استفاده نمایید و از مزایای متعدد آن‌ها بهره‌مند شوید.

برچسب ها: مو، ریزش مو، طاسی، کرونا تعداد بازديد: 245 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز