Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:39

3
آبان
آیا می توان رنگ را به طور طبیعی به موی سفید شده بازگرداند؟

آیا می توان رنگ را به طور طبیعی به موی سفید شده بازگرداند؟

در این گزارش درباره‌ بازگشت طبیعی رنگ به مو‌های سفید صورت گرفته است.

به گزارش روزیاتو حتماً درباره‌ی کسانی که یک شبه موهایشان سفید شده شنیده اید. گرچه این موضوع خیلی برای دانشمندان پذیرفته نیست، اما باز هم چیز‌های زیادی درباره‌ی سفید شدن مو‌ها وجود دارد که آن‌ها بی خبریم.

در ادامه از پژوهشی خواهیم گفت که درباره‌ بازگشت طبیعی رنگ به مو‌های سفید صورت گرفته است.

۱- چرا مو‌های بعضی‌ها زودتر از بقیه سفید می‌شود؟

درست مانند رنگ پوست، به مواد شیمیایی‌ای که رنگ مو‌ها را تعیین می‌کنند، ملانین گفته می‌شود. عمر سلول‌های رنگدانه ساز درون مو‌ها به مرور به سر می‌رسد و همین امر باعث سفید شدن مو‌ها می‌شود. بر اساس یک پژوهش، این فرآیند برای مردم منطقه‌ی قفقاز از اواسط دهه‌ی ۳۰ زندگی شان آغاز می‌شود. برای آسیایی‌ها این امر معمولاً در اواخر دهه‌ی ۳۰ رخ می‌دهد و مو‌های آفریقایی‌ها هم احتمالاً در اواسط دهه‌ی ۴۰ زندگی شان شروع به سفید شدن می‌کند.

با این حال، این فرآیند می‌تواند در شما زودتر یا دیرتر آغاز شود. این امر بستگی زیادی به ژن‌های شما دارد، به خصوص ژن IRF۴ که کار تولید ملانین و همینطور ذخیره‌ی آن را تنظیم می‌کند.

بیشتربخوانید:

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی و راهکار درمان آن

 

 

۲- جدیدترین یافته‌های دانشمندان

تحقیق جدیدی بالاخره چیزی را ثابت کرد که بیشتر ما به طور شهودی آن را می‌دانستیم: فشار روانی باعث سفید شدن زودرس مو‌ها می‌شود. دانشمندان سطح پروتئین را در مو‌های داوطلبین پژوهش اندازه گیری کردند و متوجه شدند فشار روانی بر میتوکندری‌های آن‌ها اثر گذاشته بود (میتوکندری‌ها درون سلول‌ها انرژی تولید می‌کنند). عوامل دیگری هم هست که همین اثر را داشته باشد، مثل گیاهخواری، کمبود ویتامین B۱۲ و ابتلا به دیگر مشکلات جسمی (مانند بیماری پوستی ویتیلیگو).

۳- خبر خوب آنکه فرآیند سفیدی را می‌توان معکوس کرد

پژوهش مذکور علاوه بر مرتبط بودن سفید شدن مو‌ها با فشار روانی، نشان داد با کاهش فشار روانی می‌توان رنگ را به موی سفید برگرداند. مثلاً یکی از شرکت کنندگان این تحقیق موفق شد با صرف مرخصی گرفتن، رنگ را به بخشی از مو‌های سفید شده اش بازگرداند. با این حال، این شیوه با کاستی‌هایی هم همراه است. این روش برای کسانی که سال‌ها از سفید شدن موهایشان می‌گذرد کارساز نیست.

۴- چند درمان خانگی که می‌توانید امتحان شان کنید

اگر می‌خواهید رنگ موهایتان را بدون رنگ کردن حفظ کنید، توصیه می‌شود به اندازه‌ی کافی ویتامین (علاوه بر B۱۲، ویتامین‌های E، D و از همه مهم‌تر A) و مواد معدنی (زینک، آهن و غیره) مصرف کنید و با موهایتان خوش رفتار باشید (از قرار دادن آن در معرض آفتاب خودداری کنید، از شامپو‌های قوی استفاده نکنید و غیره.)

چند درمان خانگی:

شب به ریشه و ساق مو‌ها روغن نارگیل بزنید و روز بعد موهایتان را بشویید.
یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و آن را هر روز بخورید.
هر روز ۲۴۰ میلی لیتر آب هویج بنوشید.

بیشتربخوانید:

روش های طبیعی برای رفع سفیدی مو

 

 

۵- سفید شدن مو‌ها اصلاً چیز بدی نیست

همه‌ی ما می‌دانیم که پذیرفتن بدن خود با همه‌ی نقص‌ها و کاستی هایش امری سالم به شمار می‌رود، پس باید یاد بگیریم که مو‌های سید خود را با هر دلیلی که داشته اند بپذیریم. موی سفید نه تنها نشانه‌ی پختگی و خرد است، بلکه می‌تواند شیک هم باشد. بسیاری از چهره‌های مشهور هم هستند که ابایی از نشان دادن مو‌های سفید خود ندارند.

 

برچسب ها: مو، سفید شدن مو تعداد بازديد: 211 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز