BECKER’S NAEVUS) یک لکه پوستی مادرزادی غیر سرطانی بزرگ و قهوه‌ای است که بیشتر در مردان مشاهده می‌شود. خال بکر معمولاً در زمان بلوغ بروز پیدا می‌کند ولی در برخی موارد می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد." /> BECKER’S NAEVUS) یک لکه پوستی مادرزادی غیر سرطانی بزرگ و قهوه‌ای است که بیشتر در مردان مشاهده می‌شود. خال بکر معمولاً در زمان بلوغ بروز پیدا می‌کند ولی در برخی موارد می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد." /> BECKER’S NAEVUS) یک لکه پوستی مادرزادی غیر سرطانی بزرگ و قهوه‌ای است که بیشتر در مردان مشاهده می‌شود. خال بکر معمولاً در زمان بلوغ بروز پیدا می‌کند ولی در برخی موارد می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد." />
Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 09:51

31
تیر
علت، تشخیص و درمان خال بکر

علت، تشخیص و درمان خال بکر

خال بکر به انگلیسی:( BECKER’S NAEVUS) یک لکه پوستی مادرزادی غیر سرطانی بزرگ و قهوه‌ای است که بیشتر در مردان مشاهده می‌شود. خال بکر معمولاً در زمان بلوغ بروز پیدا می‌کند ولی در برخی موارد می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : خال بکر به انگلیسی:( BECKER’S NAEVUS) یک لکه پوستی مادرزادی غیر سرطانی بزرگ و قهوه‌ای است که بیشتر در مردان مشاهده می‌شود. خال بکر معمولاً در زمان بلوغ بروز پیدا می‌کند ولی در برخی موارد می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد.  در سال 1949 دکتر ساموئل بکر دو مرد را که دارای عارضه لکه پوستی قهوه‌ای‌رنگ با موهای زیاد در بالاتنه خود بودند را به‌عنوان نمونه‌هایی از یک بیماری خاص معرفی کرد. از این‌رو این عارضه به نام دکتر بکر نامگذاری شد. خال بکر صورت معمولاً بیشترین نگرانی را از نظر زیبایی برای بیماران ایجاد می‌کند. این عارضه معمولاً فقط پوست را درگیر می‌کند ولی در مواردی ممکن است بافت‌های زیر پوست مثل پستان و عضلات را درگیر کند که در این صورت به نام سندرم خال بکر شناخته می‌شود. معمولاً مردان 5 برابر زنان به این عارضه دچار می‌شود. افراد در اغلب موارد فقط یک خال بکر دارند ولی در موارد نادر احتمال بروز تعداد بیشتر هم وجود دارد.

 

 علت ایجاد خال بکر

خال بکر معمولاً در یک شانه و قسمت بالاتنه ظاهر می‌شود.ولی احتمال مشاهده آن در سایر قسمت‌های بدن نیز وجود دارد.  اغلب تیره است و احتمال رشد بیش از حد مو و آکنه روی آن وجود درد. خال بکر در اثر رشد بیش از حد سلول‌های رنگی یا ملانوسیت‌ها در لایه فوقانی پوست ایجاد می‌شود که تاکنون علت مشخصی برای آن پیدا نکرده‌اند.

 از آنجایی‌که این عارضه بیشتر در مردان و سن بلوغ ایجاد می‌شود ممکن است افزایش میزان هورمون آندروژن عامل گسترش این لک باشد. خال بکر هیچ‌گونه عارضه‌ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند و تنها مشکل برای بیماران زیبایی ظاهری است.

سابقه خانوادگی ارتباطی با خاک بکر ندارد بنابراین نمی‌توان گفت این بیماری وراثتی است.

 

راههای تشخیص خال بکر

خال بکر ابتدا به‌صورت یک لکه نامنظم قهوه‌ای روشن روی پوست ایجاد می‌شود که هنگام بلوغ شروع به بزرگ‌تر، ضخیم‌تر و تیره‌تر شدن می‌کند. با این‌که اغلب در بالاتنه دیده می‌شود ولی ممکن است در صورت، دست‌وپا هم ایجاد شود.

خال بکر معمولاً با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه ایجاد ضایعه توسط متخصص پوست تشخیص داده می‌شود و پزشک برای اطمینان بیشتر می‌تواند از نمونه‌برداری یا بیوپسی و ارسال آن به آزمایشگاه کمک بگیرد.

 

راههای درمان خال بکر 

هر چه گستردگی خال بکر بیشتر باشد درمان آن چالش‌برانگیزتر است. به همین دلیل روش صد در صد مؤثر برای از بین بردن کامل عارضه وجود ندارد.

 درمان خال بکر با کرم: از آنجا که در  خال بکر سلول‌های رنگدانه و فولیکول‌ها مو در عمق زیادی از پوست قرار گرفته‌اند درمان خال بکر با کرم نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. کرم درمان بکر نتیجه‌ای جز صرف هزینه برای بیمار ندارد چون کرم نمی‌تواند به عمقی که فولیکول‌های مو یا سلول‌های رنگدانه قرار گرفته‌اند نفوذ کند.

 

خال بکر و لیزر: برای درمان خال بکر باید مراقب باشید که در معرض آفتاب قرار نگیرید. درمان خال بکر با لیزر تقریباً تنها گزینه قابل بررسی است. درمان خال بکر با لیزر می‌توانید علائم و رنگ تیره عارضه را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. درمان خال بکر و لیزر کیوسوئیچ (به انگلیسی :(Q-switched) می‌تواند تا حدود زیادی نگرانی‌های شما را کاهش دهد.اغلب مراجعین برای درمان خال بکر صورت به دنبال کاهش هر چه بیشتر این عارضه و کم رنگ شدن آن هستند. لیزر کیوسوئیچ بهترین روش شناخته شده برای کمرنگ کردن خال بکر است.موهای ناحیه بکر را هم می‌توانید با کمک لیزر و الکترولیز از بین ببرید معمولاً به دلیل عمق فولیکول‌های مو، الکترولیز می‌تواند پاسخ بهتری برای درمان به شما بدهد.

 

 جراحی خال بکر: به دلیل وسعت زیاد این عارضه نمی‌توان از روش جراحی برای برداشتن خال بکر استفاده کرد.

 

 تتو روی خال بکر

اگر روی خال‌هایتان طرح خالکوبی بیندازید، مشاهده اولین نشانه‌های سرطان پوست را مشکل می‌کند. درحالی‌که تشخیص زودهنگام سرطان پوست باعث می‌شود این سرطان مرگبار به‌سادگی درمان شود. خال بکر جزو خال‌های مادرزادی دسته‌بندی می‌شود، احتمال ایجاد سرطان ملانوما که یکی از بدترین انواع سرطان به‌حساب می‌آید روی خال‌های مادرزادی بسیار زیاد است که برای تشخیص در مرحله اول نیاز به معاینه ظاهری و فیزیکی دارد. تاتو می‌تواند  ظاهر خال را تغییر دهد و امکانه معاینه و ارزیابی اولیه برای تشخیص زودهنگام را از بین مبرد به همین دلیل انجام تاتو روی خال بکر توصیه نمی‌شود.

تعداد بازديد: 344 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز