Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 10:05

16
تیر
تکنیک‌های کاشت ابرو

تکنیک‌های کاشت ابرو

ابرو قوسی است از پوست مودار بالای چشم که شکل و شخصیت به فرد می‌دهد و علاوه بر آن چشم‌ها را از عرق محافظت می‌کند. فیبرهای چندین ماهیچه مخصوص بیان حالات چهره درون پوست زیرین ابرو اجازه تغییرات رفلکس‌ها را در بیان حالات احساسی مختلف را می‌دهد.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده : فوق تخصص پوست ، مو  و جراحی زیبایی ؛ دبیر انجمن پوست ؛ استاد  پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 تحریریه زندگی آنلاین : ابرو قوسی است از پوست مودار بالای چشم که شکل و شخصیت به فرد می‌دهد و علاوه بر آن چشم‌ها را از عرق محافظت می‌کند. فیبرهای چندین ماهیچه مخصوص بیان حالات چهره درون پوست زیرین ابرو اجازه تغییرات رفلکس‌ها را در بیان حالات احساسی مختلف را می‌دهد. ابرو نقش مهمی در شاداب یا خسته به نظر رسیدن صورت دارند. در افرادی که صورت کشیده دارند ابروها هلالی و گرد بهترین حالت را دارد و در افراد با صورت گرد ابروهای کشیده و کمانی مناسب‌تر هستند. ابروهای مرتب چهره را شاداب‌تر و ابروهای نامرتب چهره را کسل نشان می‌دهند.

 بیشتربخوانید:

کاشت ابرو و مژه درست است یا غلط ؟

 

 

علت از دست رفتن ابروها

به‌طورمعمول دانسیته موها در قسمت داخلی نسبت به قسمت جانبی کمتر است بنابراین ریزش مو به هر علتی در قسمت جانبی بیشتر واضح است.

 ریزش مژه و ریزش ابروها که به‌طورکلی به آنها "madarosis" گفته می‌شود، در واقع نشانه ایست که می‌تواند در اثر طیف وسیعی از بیماری‌ها ایجاد گردد. بیماری‌های چشم نظیر بلفاریت می‌توانند در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند.

همچنین طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی نظیر Atopic dermatitis, Seborrhoeic dermatitis, psoriasis, Telogen effluvium و دیگر بیماری‌های پوستی می‌توانند در ایجاد ریزش ابرو و مژه نقش داشته باشند. اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز و به‌خصوص غده‌ی تیروئید و پاراتیروئید در ایجاد این روند نقش مهمی دارند. وضعیت تغذیه‌ای بیماران بر روی رویش و ریزش موهای آنها و ابروها و مژه‌ها نقش دارد. برای مثال کاهش پروتئین تام بدن که می‌تواند به دنبال سوءتغذیه ایجاد شود، از علل ریزش مو محسوب می‌گردد. عفونت‌های باکتریال, ویروسی و قارچی نیز می‌توانند منجر به ریزش ابروها گردند. از مهم‌ترین علل باکتریال می‌توان به جذام و سفلیس اشاره کرد.

 از دیگر علل ایجاد آن می‌توان به تروما, سوءمصرف مواد مخدر نظیر کوکایین، رادیوتراپی، داروهایی نظیر رتینوییدها، هپارین، داروهای ضد تشنج وآندروژن‌ها، داروهای شیمی‌درمانی، مسمومیت با ویتامین D و تالیوم و تومورها اشاره کرد.

درمان ریزش ابروها بیشتر وابسته به درمان علل زمینه‌ای ایجادکننده‌ی آن وابسته است. علل ایجادکننده‌ی ریزش ابرو به دو دسته تقسیم می‌گردند؛ دسته‌ای که پس از رفع علت زمینه‌ای مجدداً به حالت اول باز می‌گردد و دسته‌ای که از خود اسکار به‌جا می‌گذارد.

در موردی که پس از رفع علت زمینه‌ای ابروها بهبود میابند نیاز به اقدامی غیر از درمان بیماری اصلی نیست ولی در مواردی که اسکار بیماری بر روی ابروها باقی می‌ماند نیاز به اقدامات درمانی بیشتر می‌باشد.

 بیشتربخوانید:

نکات مهم درباره کاشت ابرو با موی طبیعی

کاشت ابرو در چه افرادی قابل انجام است

شایع‌ترین اندیکاسیون کاشت ابرو عدم وجود ابرو به‌صورت مادرزادی یا پوشش نامناسب یا افرادی که ثلت خارجی یا داخلی ابرو را ندارند. سایر دلایل ریزش ابرو مثل تریکو تیلومانیا، اسکار ناشی از ضربات، سوختگی یا تومورها، ریزش سکه‌ای ثابت یا ریزش ابرو ناشی از هیپوتیروئیدی، جذام و.. است. فردی مناسب کاشت ابرو است که توقعات به‌جا، آگاهی از میزان پرشدن ابرو و واقعی در نظر گرفتن نتیجه کار خصوصاً در مورد عوارض ناشی از بیماری‌هایی که ابرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا صرفاً نتایج زیبایی کار. بیماران باید در مورد محدودیت کاشت ابرو در جلسه اول و احتمال تکرار کاشت در جلسات بعدی مشاوره شوند و شاید لازم باشه از لوازم‌آرایشی استفاده کنند. در بیشتر موارد 10 تا 15% فولیکول‌ها در جهات اشتباه قرار بگیرند و مرتب کردن به‌صورت منظم هر هفته یا دو هفته لازم و ضروری است.

 

چه افرادی نمی‌توانند کاشت ابرو انجام دهند

کاشت ابرو در افرادی که از نظر سلامت عمومی شرایط مناسبی ندارند، همچنین در افرادی که دچار اختلال انعقاد هستند و داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند ممنوع است. درصورتی‌که کاشت ابرو توسط فرد ناآگاه انجام شود امکان وجود عفونت وجود دارد.

 

تکنیک‌های کاشت ابرو و مقایسه روش‌های مختلف کاشت ابرو

در تکنیک FUT مدت‌زمان زیادی با استفاده از فولیکول‌های تک مویی برای کاشت ابرو استفاده می‌شد. اگرچه امروزه با تکنیک FUE کاشت ابرو به‌صورت آسان‌تر و بدون ایجاد بخیه با مدت بهبودی کمتر استفاده می‌شود. درگذشته از موی مصنوعی در مواردی که بانک مو وجود نداشت مثل ریزش موی یونیورسال که کل بدن را درگیر می‌کند، جهت کاشت ابرو استفاده می‌شد ولی به دلیل واکنش جسم خارجی منسوخ شده است. اسکارها تأثیر روانی روی فرد ایجاد می‌کنند و در مواردی که بانک موی کافی وجود ندارد باید از پوشاننده‌های آرایشی استفاده کرد.

معمولاً بیمار در مورد مدل ابروی دلخواه خود با پزشک صحبت می‌کند ولی باید با بیمار در مورد واقعیتی که امکان‌پذیر است و توقعی که او دارد صحبت شود تا بیمار از نتایج نهایی راضی باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاشت ابرو دقت به قرینگی ابروهاست. پس از نهایی شدن شکل ابرو یک مدل از ابرو بر روی تلفا رسم می‌شود و منطبق بر ابروی طرف مقابل شده و شکل ابرو مشخص می‌شود. جهت رویش ابروها از مهم‌ترین نکات در زیبایی نتیجه نهایی است. جهت و خواب ابرو و همچنین سایز سوراخ‌ها بسیار مهم و اساسی است.

 بیشتر بخوانید:

به سلامت ابرو و مژه توجه کنید

روش کاشت مو برای پر کردن ابرو

 

 

مراقبت پس از کاشت ابرو

پانسمان برای دو روز کافی است و اسپری نرمال سالین و لیپوزومال ATP هر 2-3 ساعت پس از عمل لازم است. روزهای اول کاشت ابرو نباید به ابروها دست زد و پس از کاشت ابرو باید از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. استفاده از لوازم‌آرایشی در هفته‌های اول کاشت ابرو باید اجتناب شود. ورم و کبودی مختصر پس از عمل ظرف چند روز اتفاق می‌افتد. ریزش موقت از دو هفته پس از عمل رخ خواهد داد و رویش از ماه 3-4 شروع شده و ظرف 4-6 ماه به دانسیته بیشتر می‌رسد. و قبل از 9 ماه امکان کاشت مجدد وجود ندارد.

 

مراحل کاشت ابرو

ابرو توسط اعصاب اینفرا تروکلئار، سوپرا تروکلئار، سوپرا اوربیتال، لاکریمال و زایگوتمپورال عصب دهی می‌شود. بنابراین بلوک عصب می‌تواند مؤثر واقع شده و درد را حذف کند. به‌صورت ایده آل فولیکول‌های تک مویی از محل برداشت جدا می‌شود. و از لحاظ دانسیته نباید بیشتر از 30-35 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع باشد. موی ایده آل از محل برداشت موی خوب از نظر قطر مو است و جهت فرم دهی طبیعی از مناطق مختلف پشت سر برداشت انجام می‌شود. موی ناحیه اکسیپیتال معمولاً ضخیم و بلندتر است و واحدهای فولیکولی تک مویی ندارد. ولی موی ناحیه نزدیک به گردن و بالای گوش واحدهای تک مویی بیشتر دارند و ظریف‌تر هستند.

موی برداشته شده در تکنیک FUT چون مدل قرار گرفتنش در پوست سر مشخص است راحت‌تر امکان کاشت با جهت مناسب را دارد درحالی‌که در کاشت FUE فولیکول باید با جهت مناسب کاشت شوند. تعداد گرافت برداشت شده با توجه به ضخامت و طول موها متفاوت است.

در تکنیک FUE نیازی به تریم کردن و برداشتن چربی اطراف وجود ندارد. و در بخش‌های مختلف ابرو جهت‌گیری موها نیز متفاوت است. و همچنین دقت در فاکتورهای عروقی در بقای فولیکول‌های مو نقش بسیار مهمی دارد. عمل کاشت ابرو 5-6 ساعت به طول می‌انجامد. برای کاشت ابرو از موهای پشت سر که بیشترین همخوانی را با موی ابرو دارند استفاده می‌شود و عمل به‌صورت سرپایی انجام می‌گیرد. طی 3-7 روز پس از عمل تغذیه گرافت‌ها از طریق انتشار Passive است و پس از 7 روز ساخت عروق جدید اتفاق می‌افتد.

برچسب ها: ابرو، کاشت مژه، کاشت ابرو تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز