Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:53

12
اسفند
تو مو می بینی و من ریـزش مو

تو مو می بینی و من ریـزش مو

در حالت عادی هر فرد سالم روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ تار مو از دست می‌دهد، اما اگر ریزش مو افزایش یابد و با کاهش رویش همراه شود، به‌اصطلاح می‌گویند فرد دچار ریزش مو شده است. ریزش مو می‌تواند روی پوست سر یا تمام بدن شما تأثیر بگذارد.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده - متخصص پوست و مو

 

تحریریه ز ندگی آنلاین : در حالت عادی هر فرد سالم روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ تار مو از دست می‌دهد، اما اگر ریزش مو افزایش یابد و با کاهش رویش همراه شود، به‌اصطلاح می‌گویند فرد دچار ریزش مو شده است. ریزش مو می‌تواند روی پوست سر یا تمام بدن شما تأثیر بگذارد. این موضوع احتمالا نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا کمبودهای تغذیه‌ای نیز است. تقریبا همه افراد یک‌بار در طول عمر خود ریزش مو را تجربه کرده‌اند، اما به‌طورکلی ریزش مو در مردان شایع‌تر است. کم شدن موی سر و یا طاسی به دلیل اهمیت مو در زیبایی چهره، می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشد و این موضوع اهمیت درمان به‌موقع ریزش مو را نشان می‌دهد.پزشک شما می‌تواند بر اساس معاینه جسمی و سابقه سلامتی شما علت ریزش مو را مشخص کند. همچنین در برخی موارد، تغییرات ساده در رژیم غذایی و یا استفاده از یک مکمل نیز زیر نظر پزشک مانند مولتی‌ویتامین مینرال برای ریزش مو می‌تواند به‌راحتی ریزش مو را از بین ببرد، اما بدانید که قبل از آغاز هرگونه درمانی باید از دلیل اصلی ریزش مو مطلع شد.

 بیشتربخوانید:

پرپشت شدن مو با طب سنتی

 

 

 

مولتی‌ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین مینرال به ویتامین‌ها و مواد معدنی گفته می‌شود که با یک رژیم غذایی اصولی می‌توانید تمام آن‌ها را دریافت کنید. در واقع مولتی ویتامین مینرال جزء مکمل‌های دارویی هستند. عمدتا آن‌ها به شکل قرص، کپسول، پودر، مایعات یا فرمولاسیون تزریقی در دسترس هستند.

 

کپسول مولتی ویتامین حاوی چیست؟

به‌طورکلی بسیاری از فرمول‌های مولتی‌ویتامین حاوی ویتامینC ، B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9، B12،A ،E ،D2 (یاD3)، K، پتاسیم، ید، سلنیوم، بورات، روی ، کلسیم، منیزیم و منگنز هستند. مولتی‌ویتامین‌ها به‌طور معمول در فرمول‌های متنوعی با توجه به سن و جنس، یا (مانند ویتامین‌های قبل از تولد) بر اساس نیازهای غذایی خاص‌تر در دسترس هستند. مولتی‌ویتامین برای آقایان ممکن است آهن کمتری داشته باشد، درحالی‌که یک مولتی‌ویتامین برای افراد سالخورده ممکن است حاوی ویتامین D اضافی باشد.

  بیشتر بخوانید:

بهترین روش‌های خانگی برای افزایش رشد مو

 

 

 

علائم ریزش مو

بهتر است بدانید که بسته به علت ایجاد آن، ریزش مو به طرق مختلف ممکن است ظاهر شود. این بیماری می‌تواند به‌طور ناگهانی یا به‌تدریج روی دهد و روی پوست سر یا بدن شما تأثیر بگذارد. برخی از انواع ریزش مو موقتی هستند و برخی دیگر دائمی. برخی از علائم و نشانه‌های ریزش مو عبارت‌اند از:

 

نازک شدن تدریجی تارهای مو:

 این موضوع رایج‌ترین نوع ریزش مو محسوب می‌شود، هم در آقایان و هم در خانم‌ها دیده می‌شود. در مردان، خالی شدن تدریجی موها معمولا از خط پیشانی در خطی شبیه به حرف M. شروع می‌شود.

طاسی سکه‌ای: این نوع ریزش مو معمولا فقط روی پوست سر تأثیر می‌گذارد، اما گاهی اوقات در ریش یا ابرو نیز رخ می‌دهد.

کم شدن ناگهانی مو: شوک جسمی یا عاطفی می‌تواند باعث ریزش ناگهانی موها شود.

ریزش کامل موی بدن: برخی شرایط و درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌درمانی در درمان سرطان می‌تواند منجر به ریزش مو در بدن شود.

  بیشتر بخوانید:

با این مکمل های گیاهی ریزش مو را برای همیشه فراموش کنید

 

 

 

دلایل ایجاد ریزش مو

افراد معمولا روزانه حدود ۱۰۰ مو از دست می‌دهند. این معمولا باعث کم شدن قابل‌توجه موهای پوست سر نمی‌شود، زیرا موهای جدید در همان زمان در حال رشد هستند. ریزش مو هنگامی اتفاق می‌افتد که این چرخه رشد و ریختن مو مختل شود یا هنگامی‌که فولیکول مو از بین برود و با جای زخم جایگزین شود. ریزش مو معمولا مربوط به یک یا چند عامل زیر است:

 

وراثت: شایع‌ترین علت ریزش مو یک بیماری ارثی است به نام طاسی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه.

تغییرات هورمونی: انواع شرایط می‌تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید شود.

داروها و مکمل‌ها: ریزش مو می‌تواند یک عارضه جانبی ناشی از استفاده برخی از داروها باشد، مانند داروهایی که برای سرطان، آرتروز، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشارخون بالا استفاده می‌شود.

یک اتفاق بسیار استرس‌زا: بسیاری از افراد چند ماه پس از یک شوک جسمی یا عاطفی دچار ریزش عمومی مو می‌شوند، البته این نوع ریزش مو در بیشتر مواقع موقتی است.

مدل نگهداری از مو: در بیشتر مواقع بستن محکم موی سر، رنگ کردن‌های مکرر، استفاده از دستگاه‌های حرارتی برای زیبایی و حالت‌دهی و همچنین صاف کردن مو با مواد شیمیایی، می‌توانند باعث ایجاد ریزش مو شوند.

کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری در بدن: در بسیاری از مواقع فرد به دلیل کاهش وزن شدید و یا فقر مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رنج می‌برد. باید بدانید که رژیم غذایی فاقد پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی می‌تواند باعث ایجاد ریزش مو در فرد شود.

 

فواید مولتی ویتامین مینرال برای ریزش مو

با توجه به مواد تشکیل‌دهنده کپسول مولتی ویتامین مینرال، در اینجا به‌اختصار فواید مولتی ویتامین مینرال برای ریزش مو را آورده‌ایم:ویتامین A به غدد پوست کمک می‌کند تا ماده‌ای روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب می‌کند و سلامت مو را به دنبال دارد. همچنین مو برای رشد نیاز قابل‌توجهی به این ویتامین دارد. رژیم‌های غذایی دارای کمبود ویتامین A ، مشکلات متعددی از جمله ریزش مو را به همراه خواهند داشت.یکی دیگر از فواید مولتی ویتامین مینرال برای ریزش مو ویتامین‌های موجود در آن است. یکی از ویتامین‌های مناسب رشد مو ویتامین B یا بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان پیوند می‌دهد. ویتامین‌های دیگر خانواده ویتامین‌های B نیز به ایجاد گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو منتقل می‌کنند. این فرایندها برای رشد مو اهمیت بالایی دارند.

 بیشتربخوانید:

درمان ریزش و تقویت مو به سبک هندی‌ها

 

آسیب رادیکال آزاد می‌تواند رشد را مسدود کرده و باعث پیری موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، بدن به ویتامین C برای ایجاد پروتئین معروف به کلاژن، که بخش مهمی از ساختار مو است، نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن شما در جذب آهن کمک می‌کند.

 

تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که ویتامین D به ایجاد فولیکول‌های جدید مو کمک می‌کند. به همین دلیل هم مولتی ویتامین مینرال برای ریزش مو مفید خواهد بود.مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مکمل ویتامین E به مدت ۸ ماه، ۳۴.۵ درصد رشد مو را تجربه کردند.روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به سالم نگه‌داشتن غدد سباسه در اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند. ریزش مو یکی از علائم کمبود روی است.

 

 راه‌های جلوگیری از ریزش مو

متأسفانه ریزش مو ژنتیکی قابل پیشگیری نبوده و یا حفظ موها در این حالت بسیار مشکل است، اما به‌طورکلی باید بدانید که محکم بستن موها ریشه مو را ضعیف می‌کند و در طولانی‌مدت باعث ریزش مو می‌شود. جالب است بدانید که همانند پوست، موی سرتان را نیز باید در مقابل نور خورشید و منابع دیگر نور ماوراءبنفش محافظت کنید. سیگار نکشید. برخی از مطالعات ارتباط بین استعمال سیگار و طاسی در مردان و ریزش مو در زنان را ثابت کرده است. مطمئن شوید که یک رژیم متعادل دارید که شامل مقدار کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن و پروتئین است.    اگر ریزش موی سرتان ارثی نباشد، در صورت شروع سریع درمان به‌راحتی می‌توانید این مشکل را کنترل کنید، البته خوشبختانه جراحی‌های زیبایی مانند کاشت مو به‌راحتی این مشکل را حل کرده است. علاوه بر این مصرف مولتی ویتامین مینرال برای ریزش مو با مشورت پزشک نیز یکی از راه‌های مفید است.

 

 تاثیر آنتی‌اکسیدان‌ها در رویش مو

رادیكال‌های آزاد اتم‌ها با یک الكترون منفرد می‌باشد و زمانی كه اكسیژن با مولكول‌های مشخصی واكنش می‌دهد، تشكیل می‌شوند .رادیكال‌های آزاد باعث تخریب پشتیبان‌های ساختاری پوست شده و قابلیت ارتجاعی، برگشت‌پذیری و نرمی پوست را كاهش می‌دهند. برای جلوگیری از آسیب رادیكال‌های آزاد بدن یك سیستم دفاعی از آنتی‌اكسیدان‌ها دارد. آنتی‌اكسیدان‌ها مولكول‌هایی هستند كه می‌توانند با رادیكال‌های آزاد واكنش ایمنی دهتد و واكنش زنجیره‌ای آنها را قبل از اینكه مولكول‌های حیاتی آسیب ببینند، خاتمه دهند .

 

دلایل ریزش مو

مو سریع‌ترین بافت رویشی در بدن می‌باشد. در یك پوست سرسالم 90 تا 95 درصد فولیكول‌های مو در حال رشد، كمتر از 1 درصد در حال ریزش و 5 تا 10 درصد در حال استراحت می‌باشد. ریزش مو می‌تواند به علت عوامل ژنتیكی، پیر شدن، استرس، صدمات فیزیكی پوست سر یا مو، عفونت پوست، بیماری‌هایی كه بر عموم بدن تاثیر می‌گذارند (برای مثال تیروئید و استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ضد سرطان) باشد.

 

به وسیله یك رژیم حاوی ویتامین و مواد معدنی می‌توان از ریزش مو جلوگیری كرد و حتی سبب تحریك رشد مو شد. در اینجا به معرفی آنتی‌اكسیدان‌های مفید بر ریزش مو می‌پردازیم:

 

ویتامین A: آنتی‌اكسیدانی است كه به نگهداری چربی‌های طبیعی پوست سر كمك می‌كند. این ویتامین فولیكول‌های سلول مو را از آسیب ناشی از رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند. این ویتامین به جلوگیری از  sebumزیاد كه احتمالا باعث seborrhea hair loss می‌شود هم كمك می‌كند. این ویتامین در شیر، تخم‌مرغ، پنیر، گوشت، اسفناج، بروكلی و گل‌كلم یافت می‌شود.

ویتامین C:  ویتامین C مهم‌ترین آنتی‌اكسیدان می‌باشد. گردش خون پوست سر را بهبود بخشیده، بنابراین پتانسیل بالایی برای جلوگیری از ریزش مو دارد. یكی از عملكرد‌های مهم ویتامین C كمك به تولید و نگهداری كلاژن سالم (نوعی بافت رابط درون فولیكول‌های مو) است. همچنین این ویتامین یك آنتی‌اكسیدان قوی است كه از هر دو سلول‌های درون فولیكول و سلول‌های جدار رگ‌های خونی محافظت می‌كند. ویتامین C را می‌توان در میوه‌ها مخصوصا مركبات، سیب‌زمینی و سبزیجات سبز یافت.

ویتامینE: ویتامین E در درمان مو بسیار مثمرثمر می‌باشد؛ به عنوان آنتی‌اكسیدانی كه محرك گردش خون در ناحیه پوست سراست عمل می‌كند. این فرایند به معنی اكسیژن‌رسانی بیشتراست كه می‌تواند به تغذیه سلول‌های مو منجر شود. افزایش در سطح اكسیژن باعث افزایش عمر سلول‌ها می‌شود. فقدان ویتامین E همچنین ممكن است باعث ریزش مو شود.این ویتامین در زیتون، روغن‌های گیاهی، ماگارین، ذرت، جوانه گندم، مغزها، اسفناج و دیگر سبزیجات سبز برگ‌دار یافت می‌شود.

 

برچسب ها: ریزش مو، طاسی، درمان ریزش مو، ریزش مو ارثی، تقویت ریشه مو تعداد بازديد: 263 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز