Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:17

15
آبان
اتفاقی عجیب در آشفته بازار تبلیغات پزشکی

اتفاقی عجیب در آشفته بازار تبلیغات پزشکی

بر اساس آمار بیماری های قلب و عروق همچنان در ردیف برترین علل مرگ و میر در کشور است؛ هر روز بر تعداد این بیماران و فهرست انتظار نیازمندان به جراحی قلب و عروق افزوده میشود.

رضا حسینمردی - خبرنگار حوزه سلامت

 

تحریریه زندگی آنلاین : بر اساس آمار بیماری های قلب و عروق همچنان در ردیف برترین علل مرگ و میر در کشور است؛ هر روز بر تعداد  این بیماران و فهرست انتظار نیازمندان به جراحی قلب و عروق افزوده میشود. بیماران مبتلا به آترواسکلروزیس، امراض دریچه ای قلب، نارسایی قلبی و سکته ها، همچنان چشم انتظار درمان سریع و رسیدگی هستند. ولی در این میان دیدن نوعی آگهی تعجب برانگیز، صدها پرسش در ذهن ایجاد میکند.

 

آیا وضعیت اقتصادی بد شده یا راه های کسب درآمد تغییر پیدا کرده و بیشمار شده است؟

وضع پزشکی و درمان آنقدر نابسامان شده است که انگار  برخی متخصصین از مسیر طی شده و سالهایی که جهت کسب علم صرف کرده اند، پشیمان شده اند.به کجا میرویم؟

رتبه اول پره بورد تخصصی جراحی دانشگاه تهران، رتبه ممتاز  بورد فوق تخصصی جراحی قلب و عروق، کارش به پذیرش و انجام انواع مداخلات و تزریقات  زیبایی کشیده است.

بر اساس آمار نیاز به جراح قلب و عروق در سراسر کشور بویژه مناطق کم برخوردار بسیار زیاد است ولی انگیزه ای در این دانش اموختگان نیست! چرا؟؟؟

درآمد کم است یا نیاز به متخصص نیست؟ کار سخت است یا درامد ان با زحمات و حاشیه های آن انطباق ندارد؟

مگر در سراسر کشور با کمبود جراح قلب، مواجه نیستیم؟ پس چرا در مراکز درمانی قلب و عروق اینقدر تجمع و ازدحام بیمار داریم؟

آیا یک پزشک که سالهای عمر خود را برای تعالی و کسب دانش صرف کرده است، باید به سادگی به فعالیت های حاشیه ای کشیده شود؟

جراحی زیبایی سینه، شکم، صورت و تزریق ژل و بوتاکس  و لیزر موی زائد چه ارتباطی با فوق تخصص جراحی قلب دارد؟

چرا یک جراح ارزشمند قلب و عروق که سرمایه علمی کشور محسوب شده و هزاران ریال از بودجه کشور صرف بالندگی وی شده است، بدین شکل برای کسب درآمد از هر دری وارد میشود؟

جراحی قلب باز، چه ربطی به اخذ مدرک بین المللی تزریقات زیبایی پوست و لیزر دارد.

تزریق چربی،  ژل و بوتاکس چه دردی از بیماران نیازمند  قلب و عروق دوا می کند؟

چه کسی در این آشفته بازار پزشکی مسئولیت نظارت لازم بر امور درمان را دارد؟

اهمیت حفظ شان و منزلت جایگاه حرفه ای پزشکی منطبق با مدرک تحصیلی و بر اساس کوریکولوم آموزشی هر رشته، اینجا نمود پیدا میکند.

آیا یک جراح قلب و عروق از روی احتیاج و بی مریضی، دست به مداخله در امور تخصصی سایر رشته ها بخصوص جراحی زیبایی و پوست میزند؟

ورود پزشکان عمومی در امور تخصصی پوست و زیبایی کم بود، مداخله افراد فوق تخصص در امور غیر مرتبط تخصصی نیز به آن اضافه شد. آیا این مایه شرم نیست که یکی از نخبگان و دانش آموختگان برتر دانشگاه، بدین شکل تبلیغ کند؟

چه کسی این قطار را باید به ریل بازگرداند؟

سالهاست که چنین آگهی هایی در گوشه و کنار کشور به چشم می خورد‌.

دخالت پزشک در امور سایر همکاران کنار، دخالت آرایشگران، سالن های آرایش و زیبایی نیز به کنار، دخالت جراح قلب و عروق در زیبایی چهره و پوست را کجای ذهنمان حلاجی و هضم کنیم؟

صرفا تاکید بر عضویت رسمی و دائم در آکادمی جراحان پلاستیک اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲تاکنون برای تبیین توانمندی تخصصی یک فرد در امور زیبایی کافیست؟

گویا هر کسی هر چه در چنته دارد میتواند در یک برگه تبلیغاتی، رونمایی عمومی کرده و در هر زمینه ای خارج از زمینه رشته تخصصی خود مطب دائر کند و به فعالیت بپردازد .

برخی متخصصین زنان و زایمان هم چنین وضعیت و روندی مشابه را پیش گرفته اند.کسب درآمد از چه مسیر و به چه قیمت؟

اینها نمونه ای از چندین پرسش در ذهن من بود که موجبات تعجب، تاسف و تاثر ام را برانگیخت!

آیا تصمیم گیر، ناظر یا سکانداری در عرصه پزشکی و درمان کشور وجود ندارد؟

آشفته بازار تبلیغات پزشکی تا چه زمان باید در انتظار برخورد جدی و اثر بخش باشد؟ مگر بارها گروه های پزشکی و وزارت بهداشت در خصوص اجرا و رعایت کوریکولوم آموزشی هر رشته تاکید نداشته اند؟

این آگهی  بخوبی نشان میدهد که چطور عمل کردن خارج از کوریکولوم آموزشی میتواند سلامت جامعه را به خطر اندازد.و نظام بهداشت و درمان کشور را دچار مخاطره کند

شاید این فوق تخصص قلب، بتواند تمام این پروسیژرها را بخوبی انجام دهد و هیچ آسیبی نیز به مریض نرساند ولی هزینه صرف شده کشور برای آموزش و تربیت یک فوق تخصص قلب تا این مرحله و نیاز به خدمات وی جهت سلامت جامعه چه خواهد شد؟ اکنون توانایی های این سرمایه انسانی جهت برآوردن یک نیاز غیرضروری مثل زیبایی افراد جامعه به هدر میرود.  بدین ترتیب سلامت جامعه نیز در مخاطره قرار می گیرد و کشور دچار کمبود نیروی متخصص در جایی که به این خدمات نیاز هست ، می شود.

آیا وقت آن نرسیده که نظام بهداشت و درمان کشور ، بستر لازم  برای خدمت اینگونه دانش آموختگان  در  رشته تخصصی خود منطبق بر اهداف آموزشی کوریکولوم تخصصی  به بیماران نیازمند نقاط دور افتاده و شهرستانها فراهم سازد؟

پاسخ با شماست... .

 

برچسب ها: عمل زیبایی، جراحی زیبایی، نارسایی قلبی، بوتاکس، تزریق ژل، رضا حسینمردی تعداد بازديد: 332 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز