Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:48

16
مرداد
شادی، نشاط، زیبایی

شادی، نشاط، زیبایی

راز زیبایی و سلامت ماندن، در افکار مثبت است و بهتر است در این مورد به خود کمک کنیم. علم نشان داده است که احساس ما بطور مستقیم روی ظاهرمان خود را بروز می‌دهد.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده؛ متخصص پوست و مو، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی

 

زیبایی عناصر مختلفی را در خود جای داده است که دقت و عمل کردن به آنها در حفظ زیبایی و سلامت هر انسانی می‌تواند مؤثر باشد، مثلاً نمی‌توانیم تغذیه نامناسب داشته باشیم یا ورزش نکنیم و بعد انتظار سلامت و زیبایی هم داشته باشیم... تغذیه، روش زندگی، ورزش و حتی داشتن افکار مثبت روی زیبایی و سلامت انسان‌ها تأثیر بسزایی دارد.

ضمن اینکه چهره انسان نمایانگر روحیات او است. مثلاً کسی که افسرده است، چهره خندان و شادابی ندارد درحالی که دانشمندان بر این باور هستند که چهره انسان نخستین عاملی است که در مردم تأثیر می‌گذارد و حالت‌های درونی انسان را به دیگران منتقل می‌کند بنابراین اگر می‌خواهید شاد به نظر برسید و چهره شادابی داشته باشید، سعی کنید درون خود را از مسائل غم‌انگیز و تلخ خالی کنید و به جای آنها به مسایلی که شما را شاد می‌کند، فکر کنید.

تأثیر افکار مثبت بر پوست

راز زیبایی و سلامت ماندن، در افکار مثبت است و بهتر است در این مورد به خود کمک کنیم.

علم نشان داده است که احساس ما بطور مستقیم روی ظاهرمان خود را بروز می‌دهد.

شاید قبلاً هم این مطلب را شنیده باشید اما به آن توجه نکرده‌اید، "استرس‌ها ایجاد التهاب می‌کنند که هر دو (استرس و التهاب) باعث از بین رفتن کلاژن‌های پوست و ایجاد چین و چروک می‌گردند".

جزو مسایلی که روی پوست و چهره اثر منفی می‌گذارند، بی‌خوابی یا کم‌خوابی هم هست.

این مشکلات رنگ پوست را خاکستری می‌کنند و برای دچارنشدن به آنها ضمن اینکه باید ساعت خواب خود را تنظیم کنید، به حرکت‌های ورزشی‌ که باعث بهبود جریان خون می‌شود، بپردازید یا با آب سرد صورت خود را بشویید.

شستن صورت با آب گرم به بافت‌های صورت آسیب می‌زند و پوست را خشک خواهد کرد.

تأثیر مخرب استرس بر پوست و زیبایی

افسرده بودن و داشتن اضطراب باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که مهم‌ترین نقش را در بروز چین و چروک برعهده دارد، کورتیزول هورمونی است که در غده آدرنال واقع در بالای کلیه‌ها ترشح می‌شود.

کورتیزول وظایف زیادی در بدن انجام می‌دهد و متاسفانه تقریباً همه آنها بد هستند.

برای مثال کورتیزول باعث بروز تغییرات هورمونی می‌گردد که باعث ریزش موقتی مو می‌شود یعنی موها نازک‌تر و خلوت‌تر می‌شوند.

بالا بودن سطح این هورمون نیز باعث زیاد شدن اشتها، میل به شیرینی و تجمع چربی مخصوصاً در ناحیه شکم می‌شود. 

رابطه استرس و اضطراب با آکنه صورت

استرس تأثیر عمیقی روی پوست می‌گذارد. متخصصین زیبایی دانشگاه استنفورد در بررسی که روی 22 دانشجو انجام داده بودند دریافتند که بیماری آکنه در زمان امتحانات بیشتر از بقیه ترم در بین دانشجویان شایع است.

بعضی از دانشمندان معتقدند که این تنش در اثر زیاد شدن سبوم ایجاد می‌شود؛ سبوم ماده روغنی موجود در پوست است که در واقع محافظت از پوست را بر عهده دارد اما گاهی وقت‌ها با سلول‌های مرده و باکتری‌ها ترکیب شده و باعث می‌شود که فولیکول‌های مو مسدود شود و یا منجر به جوش می‌شود.

سلول‌هایی که سبوم را در بدن تولید می‌کنند معروف به گیرنده‌های استرس هستند، و احتمالاً می‌توان اینگونه معنی کرد که در شرایط بحرانی تولید آنها کاهش می‌یابد.

البته این مکانیزم هنوز در بین محققان درحال بررسی است. این چرخه به این صورت است: استرس باعث جوش می‌شود و جوش از بین نمی‌رود چون شما استرس دارید و این مساله هم در شما ایجاد استرس می‌کند.

تأثیر تنش‌ها روی کلاژن‌سازی

تنش‌های مزمن نیز موجب ایجاد وقفه در تولید کلاژن‌های جدید می‌شود، کلاژن‌ها گروهی از پروتئین‌های حفاظتی ساختاریافته در بدن می‌باشند.

بدون کلاژن جدید پوست ضعیف‌تر و نازک‌تر می‌شود. داشتن شرایط روحی نامناسب نیز باعث می‌شود که پوست آب خود را از دست بدهد.

بعلاوه احساس ناراحتی کردن نیز روی توانایی سلول‌ها برای ترمیم جراحات تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان چه می‌گویند

آنچه که بیشتر دانشمندان درباره احساس زیبا داشتن می‌دانند تمرکز روی چیزهای منفی زندگی است مثلاً داشتن استرس، افسردگی، بد اخلاقی روی بدنتان تأثیر مستقیم می‌گذارد.

اما عکس این مساله نیزدرست است: استرس و افسردگی کمتر برابر است با آکنه کمتر، ریزش موی کمتر، خشکی پوست کمتر و تجمع چربی کمتر.

بخش عمده‌ای از تحقیقات مربوط است به داشتن احساس خوب تا از نظر رفتاری درست تصمیم‌گیری کنیم که منجر به زیبایی بیشتر می‌شود.

بهبود روحیه باعث بهبود عادات غذایی نیز می‌شود.

مطالعه‌ای که در سال 2007 توسط متخصصین انجام گرفت نشان داد که مردم وقتی که یک فیلم خوب می‌بینند، نسبت به زمانی که یک فیلم ناراحت کننده تماشا می‌کنند، سالم‌تر غذا می‌خورند، در این مطالعه دیده شد که افراد خوردن انگور را به خوردن تنقلات شور، ذرت بوداده کره‌ای ترجیح می‌دهند.

غذاهای سالم، قند و چربی اشباع شده کمتری دارند. قند و چربی باعث می‌شود دچار نفخ شوید، جوش بزنید و یا صورتتان چرب شود.

بنابراین به خاطر حفظ زیبایی‌تان، یک نفس عمیق بکشید، آرام بگیرید و در ذهن خود افکار مثبت بپرورانید.

شما می‌توانید همانگونه که زیبا به نظر می‌رسید، احساس خوبی داشته باشید و یا همانگونه که احساس خوبی می‌کنید، زیبا به نظر برسید.

بیشتر بخوانید:

بخشش به نیازمندان، کلید شادی و سلامت

 

برچسب ها: شادی، زندگی آنلاین، تأثیر افکار مثبت بر پوست، افکار مثبت و زیبایی، استرس و زیبایی، استرس و آکنه صورت، تنش و کلاژن سازی تعداد بازديد: 461 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز