Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 8 خرداد 1403 - 10:55

12
خرداد
دلایل تغذیه‌ای سفید شدن مو (2)

دلایل تغذیه‌ای سفید شدن مو (2)

اگر رژیم غذایی فرد دچار كمبود روی باشد، فولیكول‌های موی او به تدریج از بین می‌روند و تعداد موهای در حال رشد كاهش می‌یابد.

 

برخی از مواد معدنی هم می‌توانند از سلامت مو حفاظت كنند و كیفیت و كمیت‌ موهای در حال رشد را افزایش دهند.

دریافت مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند از علایم كمبود مواد مغذی پیشگیری كرده و سلامت بدن را تضمین كند.

در زیر به مهم‌ترین مواد معدنی موثر در حفظ موی سالم و شاداب می‌پردازیم:

روی

اگر رژیم غذایی فرد دچار كمبود روی باشد، فولیكول‌های موی او به تدریج از بین می‌روند و تعداد موهای در حال رشد كاهش می‌یابد. در اثر كمبود دریافت روی، سنتز DNA و پروتئین تمام بدن كاهش می‌یابد. در نتیجه بافت‌های فعال بدن از جمله پوست و مو بازسازی نمی‌شوند.

مطالعات جدید نشان داده‌اند كه كمبود روی موجب خشكی و شكنندگی موها می‌شود. آنزیم‌های متعددی در رشد و حفظ مو نقش دارند كه عملكرد آنها وابسته به دریافت كافی روی می‌باشد. منابع غذایی مناسب روی‌ شامل گوشت قرمز، ماهی، ماكیان، شیر و لبنیات، غلات كامل، جگر، لوبیاها و آجیل می‌باشد.

مس

اگر در رژیم غذایی مس كافی دریافت نشود، رنگدانه‌های مو كاهش می‌یابد و مو به تدریج سفید می‌شود. اهمیت مس در تولید و متابولیسم موی در حال رشد نشان داده شده است. قسمت‌هایی از بدن كه بیشترین مس را دارند، عبارتند از: موها، كبد و مغز. مس در آنزیم‌های مهمی مانند سیتوكروم اكسیداز در كنار آهن عملكرد متابولیكی دارد. آنزیم سیتوكروم اكسیداز از مهم‌ترین آنزیم‌های ناقل در مسیر تنفسی فولیكول‌های مو می‌باشد.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند كه میزان سفید شدن مو در افرادی كه دچار كمبود مس، اسیدفولیك و اسیدپانتوتنیك بوده‌اند، بیشتر از افراد با دریافت كافی این ریزمغذی‌ها می‌باشد. ایجاد پیوندهای دی سولفیدی در تشكیل موی سالم و قوی، حائز اهمیت می‌باشد كه برای ایجاد آنها باید مس كافی از طریق رژیم غذایی دریافت شود. منابع مهم غذایی مس عبارتند از: جگر، كلیه‌ها، گوشت عضلات، شكلات، آجیل، حبوبات و میوه‌های خشك.

منگنز و آهن

هر دو در انجام واكنش‌های متابولیك رشد و نمو اهمیت دارند. این دو عنصر فلزی در سنتز و حفظ RNA فعالیت می‌كنند كه در كمبود آنها، ریزش موها افزایش می‌یابد و موها قبل از پایان عمر مفیدشان می‌ریزند. احتمالا افرادی كه دچار كم پشتی موها هستند، از كمبود توام این دو ریز مغذی رنج می‌برند.

وجود آهن و منگنز كافی در رژیم غذایی، رشد فولیكول‌های مو را افزایش می‌دهد و فعالیت اكسیداسیون این سلول‌ها را تنظیم می‌‌كند. منابع خوب آهن شامل: جگر، غذاهای دریایی، گوشت كم چرب، ماكیان، لوبیاها و سبزیجات می‌باشد. منابع مناسب منگنز عبارتند از: غلات كامل، حبوبات، آجیل، چای و قهوه.

ید

در اثر كمبود ید، ریزش موها افزایش می‌یابد و موها شفافیت و سلامت خود را از دست می‌دهند. ید نقش مهمی در تنظیم عملكرد هورمون‌های تیروئیدی دارد، بدین ترتیب در حفظ سلامت موهای در حال رشد مهم می‌باشد. وجود مقادیر كافی ید در رژیم غذایی به استفاده مناسب از مواد مغذی در فولیكول‌های مو كمك شایانی می‌كند.

منابع مناسب آن شامل: نمك یددار، غذاهای دریایی به ویژه ماهی‌های آب شور، لبنیات پاستوریزه و برخی از سبزیجات می‌باشد.

كلسیم

دریافت كافی كلسیم در رشد و تغذیه مناسب فولیكول‌های مو نقش بسزایی دارد. كلسیم در رنگدانه‌دار شدن مو و حفظ استحكام آن حائز اهمیت می‌باشد. كمبود توام كلسیم، ویتامین B2 و ویتامین B5 موجب سفید شدن مو می‌شود. البته با كمبود دریافت رژیمی مس نیز عوارض وخیم‌تر می‌شود، به طوری كه فولیكول‌های مو دچار سوء تغذیه می‌شوند.

نتیجه‌گیری

در مجموع، داشتن رژیم غذایی متعادل و حاوی مواد غذایی متنوع می‌تواند در حفظ سلامت مو نقش مهمی داشته باشد و كفایت رژیم غذایی در سلامت و شادابی مو منعكس می‌شود.

دریافت مكمل‌های رژیمی به تنهایی، نمی‌تواند تضمینی بر پیشگیری از سفید شدن موها باشد، بلكه با تشخیص به موقع كمبود مواد مغذی موثر در رشد و نمو موها و دریافت متناسب آنها در محیطی به دور از استرس‌ها و آلودگی‌های شیمیایی، می‌توان از صدمات آینده موها و پیری زودرس آنها پیشگیری كرد.

 

برچسب ها: سفید شدن موها، پوست و مو، كلسیم، فولیكول‌های موی، منگنز و آهن، متابولیك، رنگدانه‌دار شدن مو، حفظ استحكام مو تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز