Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 00:28

24
اسفند
برای دست‌هایی كه در پی زیبایی‌اند(2)

برای  دست‌هایی  كه در پی زیبایی‌اند(2)

دست‌ها را با آب روان خیس كنید. صابون مایع، جامد یا پودری را به دست‌ها بمالید تا كف كند. دست‌كم به مدت 20 ثانیه دست‌ها را خوب به هم بمالید تا ضدعفونی شوند.

 

همیشه دستان خود را قبل این كارها بشویید

‌ تهیه و پخت غذا، غذا خوردن،  تماس با زخم و جراحات و یا دارو دادن به یك بیمار،  تماس با فرد بیمار و آسیب‌دیده،  گذاشتن و برداشتن لنزهای چشم.

همواره بعد از انجام كارهای زیر نیز دست‌های خود را بشویید

 رفتن به دستشویی، عوض كردن پوشك بچه، دست زدن به یك حیوان یا وسایل مربوط به او،  پاك كردن بینی، سرفه و عطسه كردن،  دست زدن به برخی زخم‌ها و جوش‌های پوستی،  تماس با فرد بیمار و آسیب‌دیده،  دست زدن به آشغال‌ها و یا هر چیزی كه می‌تواند آلوده باشد؛ مثل لباس‌های چرك و كفش‌های كثیف. البته همیشه به محض اینكه احساس كردید دستان‌تان كثیف شده‌اند، باید فورا آنها را بشویید.

چگونه دست‌های خود را بشوییم

به طور كلی بهتر است كه دست‌ها را با آب و صابون و به صورت زیر شست:

دست‌ها را با آب روان خیس كنید. صابون مایع، جامد یا پودری را به دست‌ها بمالید تا كف كند. دست‌كم به مدت 20 ثانیه دست‌ها را خوب به هم بمالید تا ضدعفونی شوند و نه تنها كف دست بلكه پشت دست، مچ و ناخن‌های خود را نیز صابون بزنید. بعد با آب دست‌های خود را به خوبی بشویید.

دست‌ها را با یك حوله تمیز و یا خشك‌كن خشك كنید. در صورت امكان با حوله شیر آب را ببندید. به یاد داشته باشید كه صابون‌های ضد‌باكتری، برای از بین بردن جرم‌ها و آلودگی‌ها به اندازه صابون‌های معمولی مناسب نیستند و حتی گاهی اوقات این صابون‌ها موجب رشد باكتری‌ها نیز می‌شوند؛ زیرا باكتری‌ها در برابر مواد موجود در این صابون‌ها مقاوم می‌شوند و دیگر به راحتی از بین نمی‌روند.

كودكان به دست‌های تمیز نیاز دارند

شما می‌توانید با تشویق كودك‌تان به شستن دست‌ها به سلامت او كمك زیادی كنید. وقتی كه دست‌‌های‌تان را می‌شویید، از آنها نیز بخواهید شما را همراهی كنند و مرتب شستن دست‌ها را به یادشان بیندازید (البته در این كار زیاده‌روی نكنید). در مواقعی كه آب و صابون در دسترس نیست، می‌توانید از پاك‌كننده‌های الكلی مخصوص دست استفاده كنید. شستن دست كودكان مسأله پراهمیتی است.

بچه‌های بزرگ‌تر كه در خارج از خانه با دوستان‌شان بازی می‌كنند، بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی معده، روده و تنفسی هستند و ویروس‌ها و میكروب‌های این بیماری را به سایر افراد خانواده‌شان نیز منتقل می‌كنند. باید به كودكان خود آموزش دهید نه فقط قبل از خوردن غذا، بلكه به محض كثیف شدن دست‌هایشان آنها را خوب بشویند.

شستن دست‌ها كار زمانبر و وقت‌گیری نیست، ولی از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌كند. این عادت كوچك و ساده می‌تواند قدم بزرگی در جهت سلامت شما باشد. ما در اینجا به برخی مشكلات عمومی مربوط به دست‌ها  و پاها از طریق سوال و جواب می‌پردازیم:

س: من 19ساله هستم. پوست خوبی دارم، ولی پوست دست‌ها و پاهایم تیره‌تر از قسمت‌های دیگر بدنم است. دلیل آن چیست و چه‌كار كنم تا این مسأله برطرف شود؟

ج: این مشكل می‌تواند برای بسیاری از افراد پیش آید. البته همه ما به پوست صورت خود بیشتر از پوست دست‌ها و پاها اهمیت می‌دهیم و گاهی اوقات از آنها غافل می‌شویم.

برای برطرف كردن این مشكل هر روز به پوست دست و پای خود روغن نارگیل بمالید. می‌توانید از لایه‌بردار پوست نیز استفاده كنید. این كار باعث روشن‌تر شدن پوست‌تان می‌شود.

س: من همیشه از ترك پاشنه پاهایم عذاب می‌كشم. اوایل این مشكل فقط در زمستان‌ها برایم پیش می‌آمد، اما حالا تابستان‌ها هم این اتفاق می‌افتد؛ چه كار باید بكنم؟

ج: برای حل این مشكل هر ده روز یكبار باید پدیكور كنید. به هنگام استحمام نیز از سنگ پا استفاده كنید تا پوست‌های مرده از بین بروند. یك راه دیگر این است كه با آرد جوی دوسر، بادام، لیمو، آرد نخودچی و مقداری خامه تازه یك ماسك تهیه كنید و آن را به پاشنه‌های‌تان بمالید. بهتر است این ماسك را شب‌ها روی قسمت‌های مورد نظر بمالید.

س: دست‌های من معمولا خشك و زبر هستند و نمی‌دانم چگونه باید از آنها مراقبت كنم؟

ج: یك قاشق چایخوری خامه تازه را با یك قاشق چایخوری شكر و نصف لیمو تركیب كرده و خوب هم بزنید تا شكر به‌طور كامل درون آن حل شود و هر روز آن را به دست‌تان بمالید. پس از دو- سه هفته، نتیجه آن را خواهید دید. از آنجائی كه بیشتر خانم‌ها از دستان خود برای شست‌وشو استفاده می‌كنند، این كار باعث خشك شدن پوست دست‌شان می‌شود.

یك ظرف عسل را در آشپزخانه جلوی چشم‌تان بگذارید و در طول روز چندین مرتبه از آن به دست‌های خود بمالید و بعد آنها را بشویید. این كار سبب نرم شدن پوست دست‌تان می‌شود. استفاده از روغن بادام گرم قبل از خواب نیز به نرمی آنها كمك می‌كند. با همین كارهای ساده و كوچك می‌توانید دست‌های نرم و لطیفی داشته باشید.

س: مدتی است روی پاهایم میخچه‌های دردناكی به‌وجود آمده است. این میخچه‌ها در حین راه رفتن باعث آزار و اذیت من می‌شوند. چه كنم؟

ج: میخچه‌ها معمولا در اثر راه رفتن با كفش‌های نامناسب ایجاد می‌شوند؛ بنابراین بهتر است آنها را عوض كنید. استفاده از پد مخصوص میخچه نیز موثر است. این پدها به نرم شدن میخچه‌ها كمك می‌كنند و غالبا باعث از بین رفتن آنها نیز می‌شوند.

 

برچسب ها: شستن دست‌ها، چگونه دست‌های خود را بشوییم، دستان كودكان، پاك‌كننده‌های الكلی دست، مشكلات مربوط به دست‌ها و پاها، پوست صورت، پوست دست، ترك پاشنه پاها تعداد بازديد: 569 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز