Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:54

26
اسفند
مراقبت از پوست در برابر شوینده‌ها

مراقبت از پوست در برابر شوینده‌ها

زمان استفاده از این مواد بهتر است از دستکش‌های سالمی که مواد شوینده به آن نفوذ نمی‌کنند، استفاده شود و به افرادی که سابقه اگزما دارند توصیه می‌شود زیر دستکش پلاستیکی از دستکش‌های نخی یک بار مصرف استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بهتر است بعد از استفاده از صابون‌ها یا شوینده‌ها، از کرم‌های مرطوب کننده استفاده شود تا پوست دست‌ها آسیب نبیند.

گیتی صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، با بیان اینکه شوینده‌ها مانند انواع صابون‌ها، پودرها و مایعات شوینده حاوی مواد قلیایی هستند که جهت از بین بردن آلودگی از روی سطوح مختلف و پوست بدن از قابلیت چربی زدایی قوی برخوردارند، اظهار کرد: شوینده‌ها علاوه بر اینکه آلودگی‌ها را از بین می‌برد به چربی پوست نیز آسیب می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه معمولا جهت نظافت، تمیز کاری و به اصطلاح خانه تکانی از مواد شوینده قوی‌تری استفاده می‌کنند، ادامه داد: این شوینده‌ها ضمن سفید کنندگی حاوی اسید نیز هستند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه مایع‌های سفید کننده علاوه بر اینکه تحریک کننده و سوزاننده هستند، خاصیت چربی زدایی قوی دارند، تصریح کرد: استفاده مکرر از این دسته شوینده‌ها لایه محافظ پوست را از بین می‌برد و به لایه‌های شاخی پوست نیز آسیب می‌رسانند.

صادقیان با اشاره به اینکه نخستین آسیب شوینده‌ها در درجه اول خشکی بسیار شدید و در درجه دوم آسیب به لایه حمایتی پوست و ایجاد اگزما است، گفت: علائم ابتلا به اگزما شامل قرمزی، پوسته‌ریزی و دانه‌های خارش‌دار است. گاهی به علت استفاده بیش از حد از این قبیل شوینده‌ها ترک خوردگی نیز مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: زمان استفاده از این مواد بهتر است از دستکش‌های سالمی که مواد شوینده به آن نفوذ نمی‌کنند و جنس آن ترجیحا از نوع کتانی است، استفاده شود و به افرادی که سابقه اگزما و حساسیت‌های پوستی دارند توصیه می‌شود حتی زیر دستکش پلاستیکی از دستکش‌های نخی یک بار مصرف استفاده کنند.

صادقیان با بیان اینکه بهتر است بعد از هر 20 دقیقه دستکش‌ها را درآورده و به پوست دست‌ها رسیدگی کرد، خاطر نشان کرد: مدت زمان پوشیدن دستکش مهم است و نباید در مدت طولانی از آن استفاده کرد. بعد از اتمام کار باید از کرم‌های نرم کننده به دفعات استفاده شود تا چربی از بین رفته پوست بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه بخارسفید کننده‌ها و یا سایر مواد شوینده به ریه آسیب می‌رساند، گفت: بهتر است در زمان شست‌وشو از ماسک نیز استفاده شود.

منبع: ایسنا

برچسب ها: خانه تکانی، آداب نوروز، تمیز کردن منزل، مراقبت از پوست در برابر شوینده ها، انتخاب شوینده، بهترین شوینده، پاک کننده تعداد بازديد: 838 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز