Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 19:55

23
دی
كاربرد لیزر در درمان ضایعات پوست (بخش دوم)

كاربرد لیزر در درمان ضایعات پوست (بخش دوم)

مشخص شده كه كاربرد لیزر day(520nm-500) در درمان ضایعات رنگدانه‌ای عمیق پوستی مثل ملاسما و PIH موثر نیست.

 

دریك مطالعه بر پوست نیمی از صورت شش زن تایلندی مشخص شد كه یك بار كاربرد لیزر CO2 سپس Q-switched alexandrite laser در افراد با پوست تیره‌تر سبب ابتلای این افراد به PIH می‌شود. تاثیر تركیب لیزر CO2 و Q-switched alexandrite laser در ملاسمای مقاوم غیرقابل پیش‌بینی است.

لیزر YAG: erbium نور با طول موج nm 2940 از خود ساطع می‌كند كه به میزان زیادی توسط بافت‌های حاوی آب جذب می‌شود. این خاصیت سبب می‌شود كه لیزر با كمترین آسیب حرارتی ممكن، ضایعات پوستی را برطرف كند و احتمال بروز PIH را به حداقل برساند.

اگرچه برخی ویژگی‌های لیزر به‌طور تئوری به منظور لایه‌برداری پوست عالی است اما واكنش‌های التهابی پوستی فعالیت ملانوسیت را تحریك كرده و سبب بدتر شدن موقت رنگدانه‌ها می‌شود. هیچ‌یك از ضایعات PIH پاسخ خوبی به لایه‌بردارها و سایر درمان‌های موضعی ندارند. لایه‌برداری حاصل از لیزر YAG: erbium به‌طور موثری ملاسما را درمان می‌كند اما بروز PIH گذرا احتیاج به پیگیری مداوم دارد. كاربرد این روش درمانی تنها در موارد ملاسمای راجعه و مقاوم به درمان توصیه می‌شود.

مشخص شده كه كاربرد لیزر day(520nm-500) در درمان ضایعات رنگدانه‌ای عمیق پوستی مثل ملاسما و PIH موثر نیست. در یك مطالعه روی 10 بیمار مبتلا به ملاسما، در 8 بیمار هیچ بهبودی حاصل نشد و تنها ضایعات پوستی دو بیمار كمی بهبود یافت. ملاسما به این نوع لیزر پاسخ خوبی نمی‌دهد و اغلب به دنبال درمان با این لیزر‌هایپرپیگمانتاسیون رخ می‌دهد.

متداول‌ترین شیوه‌های درمان

ملاسما را می‌توان به روش تك‌دارویی یا چنددارویی درمان كرد. HQ یك درمان قابل اعتماد بوده و MKF نیز در این مورد موثر است. این درمان‌ها به همراه استفاده از ضد آفتاب‌های بلوكه‌كننده اشعه UVA و UVB برای پرهیز از عود بیماری، متداول‌ترین درمان‌های ملاسمای اپیدرمال است.

در حال حاضر AZA به‌عنوان یك درمان off-lable به كار رفته و اثرات قابل توجهی از خود نشان داده است. فرآورده‌های بسیار دیگری نیز به منظور بررسی اثرشان بر‌هایپرپیگمانتاسیون مدنظر قرار گرفته‌اند اگرچه برخی از آنها تاثیر مثبت داشته‌اند اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد كه باید در مورد آنها دانست. در كل مطالعات كمی روی این فرآورده صورت گرفته و یا به صورت باز یا پایلوت طراحی شده‌اند و غالبا تعداد بیماران برای تایید اعتبار درمان كافی نیست.

درمان‌های جایگزین فرآورده‌های موضعی عبارتند از لایه‌بردارهای شیمیایی، لیزر و درم‌ابریژن. به‌نظر می‌رسد لایه‌بردارهای GA قابل قبول‌ترین جایگزین برای كرم‌های روشن‌كننده است. به‌نظر می‌رسد لیزر درمانی اثربخشی محدودی داشته باشد اگرچه تعداد افراد تحت مطالعه با این روش درمانی در بیشتر موارد خیلی كم هستند. همچنین IPL تاثیرات بالقوه‌ای نشان داده است.

به هر جهت تركیب فراورده‌های موضعی مثل HQ، ترتینوئین و كورتیكو ستروئید به همراه آموزش بیمار برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از ضد آفتاب نكته اصلی درمان این عارضه است.

 

تعداد بازديد: 586 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز