Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:54

9
آبان
بهترين روش‌های پاكسازی صورت

بهترين روش‌های پاكسازی صورت

پاكسازی هفتگی كه معمولا بعد از حمام باید انجام شود. شامل استفاده از لایه‌بردارهای مكانیكی (اسكراب) و استفاده از ماسك صورت می‌باشد.

دكتر ندا قائم‌مقامی؛ متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تمیز كردن دائمی و صحیح پوست كلید داشتن پوستی سالم، درخشان و زیبا می‌‌باشد. اشتباه رایجی كه در جامعه وجود دارد بدینگونه است كه پاكسازی پوست زمانی لازم است كه فرد از كرم و مواد آزایشی روی پوست صورت استفاده كرده و یا اینكه پاكسازی فقط برای پوست‌های چرب و جوش‌دار باید انجام شود. اینها باورهای اشتباه می‌باشند. پاكسازی در هر حال حتی اگر هیچگونه كرم یا مواد آرایشی استفاده نشده باشد و یا حتی اگر فرد تمام روز در منزل بوده و از خانه خارج نشده باید انجام شود.

موادی كه برای پاكسازی پوست استفاده می‌شوند از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. زیرا این مواد باید با توجه به جنس پوست انتخاب شوند و انتخاب نادرست ممكن است باعث آزار و اذیت پوست و ایجاد عارضه برای پوست كند. فرضاً اگر كسی پوست چرب و جوش‌داری دارد و به اشتباه از مواد پاك‌كننده روغنی و چرب  استفاده كند و یا ژل شستشو یا صابون صورت او به اشتباه برای پوست خشك باشد، فرد دچار عارضه شده و پوستش چرب‌تر و در نتیجه جوش‌دار‌تر  می‌شود. نكته مهم دیگر مراحل انجام پاكسازی می‌باشد.

مراحل پاكسازی پوست

پاكسازی در 3 مرحله انجام می‌شود. 1) پاكسازی روزانه 2) پاكسازی هفتگی 3) پاكسازی ماهیانه
پاكسازی روزانه كه بسته به پوست فرد می‌تواند در پوست‌های چرب 2 بار در روز صبح و شب و در پوست‌های خشك و مختلط یكبار شب به شب انجام شود. برای پاكسازی روزانه مواد لازم بسته به نوع پوست می‌توان از شیر‌پاك كن محلول‌های با پایه آب (تونر) و شوینده‌های غیر صابونی مانند ژل‌های شستشو و پن‌های شستشو استفاده كرد. فراموش نكنید كه استفاده از مرطوب كننده بعد از پاكسازی همیشه لازم است این مرطوب كننده در افراد جوان باید صرفاً جهت آبرسانی به پوست در افراد مسن حاوی مواد تغذیه كننده و ضد چروك نیز باشد. توجه كنید كه همواره از شوینده پاك كننده و مرطوب كننده‌های مناسب پوست خود استفاده كنید.

پاكسازی هفتگی كه معمولا بعد از حمام باید انجام شود. شامل استفاده از لایه‌بردارهای مكانیكی (اسكراب) و استفاده از ماسك صورت می‌باشد. اسكراب با توجه به نوع پوست می‌تواند حاوی مواد لایه‌بردار قوی یا دانه‌های ریز و نسبتاً زبر مانند جهت پاكسازی بهتر و یا برای پوست‌های خشك صرفاً‌ ژل‌‌های ملایم باشد. اسكراب كردن یا لایه برداری پوست بعد از حمام می‌تواند پوست‌های پیر و مرده را از سطح پوست برداشته و ظاهر تمیز و جوان به پوست بدهد. آلودگی‌های عمقی پوست پاك شده و چروك‌های ریز و سطحی برطرف می‌شوند.

اسكراب حتما مناسب با جنس پوست باشد
بعد از لایه‌برداری و اسكراب برای تغذیه كردن پوست و آبرسانی عمیق و ویتامینه كردن پوست می‌توان از یك ماسك صورت استفاده كرد. ماسك‌های صورت را می‌توان به صورت آماده تهیه كرد و یا در منزل با میوه و سبزیجات در دسترس به همراه سفیده تخم‌مرغ و یا روغن زیتون ماسك را تهیه كرد. توجه كنید كه با توجه به نوع پوست خود ماسك را تهیه كنید مثلا روغن زیتون برای پوست چرب اصلا مناسب نمی‌باشد و باعث چرب‌تر شدن پوست می‌شود و یا استفاده از مركبات مثل پرتقال و لیموترش برای پوست‌های خشك مناسب نمی‌باشد و آن را خشك‌تر می‌كند.

هویج، خیار  و كدوی رنده شده می‌تواند ماسك‌های خوبی برای آبرسانی و ویتامینه كردن پوست باشند. قراردادن چای كیسه‌ای سرد شده خصوصا چای سبز كیسه‌ای زیر چشم‌ها برای رفع تیرگی و پف زیر چشم بسیار مفید می‌باشد. در نظر داشته باشید پاكسازی ماهیانه باید به صورت تخصصی و در مراكز تخصصی پوست و زیبایی توسط افراد آموزش‌دیده با مواد استاندارد انجام شود. پاكسازی ماهیانه شامل پاكسازی عمیقی،  لایه‌برداری عمقی و آبرسانی عمیق پوست می‌باشد. در افرادی كه مشكلات خاص مانند جوش یا لك یا تیرگی پوست دارند پاكسازی با مواد خاص ممكن است در چندین جلسه تكرار شود. توجه داشته باشید رمز داشتن پوستی زیبا و شاداب رسیدگی دائمی به پوست می‌باشد البته نقش مواد غذایی نیز در داشتن پوست سالم بسیار پررنگ می‌باشد.

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم شامل رژیم متعادلی از غذایی حاوی كربوهیدرات‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین می‌باشد خوردن میوه و سبزیجات خصوصاً میوه‌های رنگی مانند توت‌فرنگی، انار، پرتقال و سبزیجات رنگی مانند اسفناج، سبزی خوردن، چغندر قرمز، برای تامین آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری برای بدن لازم می‌باشد. در انتها به یاد داشته باشید كه لازمه داشتن پوستی زیبا و سالم داشتن اعصاب و روحیه‌ای آرام و سالم می‌باشد. استرس، خشم، غم عواملی هستند كه روح ما را آزرده كرده و پوست و دیگر اعضای بدن ما را پیر و بیمار می‌كنند. از استرس‌های اضافی دوری كنید و سعی كنید همیشه آرام باشید و لبخند بزنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، رژیم غذایی مناسب، پوست و مو و زیبایی، مراقبت های پوستی، پاکسازی پوست تعداد بازديد: 4587 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز