Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:31

4
آذر
تاثیر اسـترس بر زیبایی

تاثیر اسـترس بر زیبایی

استرس برای برخی از ما یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی شده است. اما خوشبختانه راه‌‌های زیادی برای کاهش تاثیر فشارهای روزانه بر پوست وجود دارند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

مشغله زیاد کاری، امتحانات پایان ترم، جدایی و طلاق، یک عمل جراحی غیر منتظره و... همه این وقایع یک نقطه مشترک دارند: استرس! استرس علاوه بر اینکه یکی از وقایع غیر قابل انکار زندگی‌‌های امروزی است، برای سلامت بدن نیز بسیار مضر است.هورمون استرس، که کورتیزول نام دارد، موجب خشکی و سایر علائم پیری پوست می‌‌شوند.

کمبود خواب، تغذیه نامناسب و کم آبی بدن نیز از جمله آثار جانبی استرس هستند که می‌‌توانند تاثیر آن را بر بدن، خصوصا بر پوست، چند برابر کنند. شاید باورتان نشود، اما استرس علت اصلی مشکلات پوستی است که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

خشکی

استرس مزمن موجب افزایش هورمون کورتیزول می‌‌شود. کورتیزول نیز توانایی پوست برای نگهداشتن آب را از بین می‌‌برد. این کاهش رطوبت، علاوه بر خشکی، موجب کاهش درخشندگی پوست نیز می‌‌شود. برای افزایش رطوبت پوست، بهتر است در کنار استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوست‌تان، استفاده از شوینده‌‌های معطر و اسیدی را كاهش دهید.

همچنین پوست صورت خود را با آب ولرم بشویید زیرا آب داغ روغن پوست را از بین می‌‌برد و خشکی آن را افزایش می‌‌دهد. همچنین مرطوب کننده را زمانی بر پوست‌تان بزنید که هنوز کاملا خشک نشده است زیرا بدین ترتیب، رطوبت کمتری از بین می‌‌رود.

افزایش چین و چروک‌ها

کورتیزول موجب افزایش قندخون می‌‌شود. این افزایش، طی فرایندی به نام گلایسیشن، به کلاژن‌‌ها و الاستین‌‌های پوست آسیب می‌‌رساند. الاستین‌‌ها نوعی فیبر‌‌های پروتئینی هستند که پوست را نرم و جوان نگه می‌‌دارند. همچنین تنش زیاد ماهیچه‌‌های صورت موجب افزایش چین و چروک‌‌ها می‌‌شود.

برای جلوگیری از بیشتر و عمیق تر شدن چین و چروک‌‌های صورت، استفاده از کرم‌‌های OTC که دارای رتینول و آنتی اکسیدان هستند مفید است. این کرم‌‌ها به تولید کلاژن و در نتیجه سفت ماندن پوست کمک می‌‌کنند. برخی برای نتایج کوتاه مدت و آنی، از گزینه‌‌هایی نظیر بوتاکس استفاده می‌‌کنند.

قرمزی پوست

افزایش جریان خون در مواقع فشار و استرس ممکن است موجب انبساط مویرگ‌ها شود. همچنین از آنجا که استرس در تضعیف سیستم ایمنی بدن موثر است، حتی یک قرمزی معمولی بر روی پوست ممکن است طولانی تر شود. اگر به دنبال کاهش قرمزی پوستتان هستید، بهتر است از کرم‌‌های ضد التهاب که معمولا دارای عصاره شیرین بیان هستند استفاده کنید. همچنین می‌‌توانید برای کوچک کردن و انقباض مویرگ‌‌ها، از روش‌‌های لیزری استفاده کنید. اگر قرمزی پوستتان شدید است، شاید لازم باشد برای درمان به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

آکنه

استرس موجب افزایش التهابات پوستی و آکنه می‌‌شود. برای کاهش آکنه بهتر است از کرم‌‌های دارای اسید سالیسیلیک یا بنزویل پروکسید که در از بین بردن باکتری‌‌ها تاثیر دارند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در کنار این محصولات، باید برای جلوگیری از خشکی شدید پوست، از یک مرطوب کننده مناسب نیز استفاده کنید. اگر پس از چند هفته، آکنه‌‌ها کمتر نشدند، به متخصص پوست مراجعه کنید.

سیاهی و پف زیر چشم

استرس و فشار روانی در اغلب موارد در خواب آرام در طول شب اختلال شدید ایجاد می‌‌کند. نتیجه این امر چیزی جز افزایش پف و سیاهی دور چشم نیست. هر چند برای پف و کبودی دور چشم، کرم‌‌های شیمیایی مختلفی در بازار موجود هستند، اما قرار دادن برش‌‌های خیار خنک که رگ‌‌ها را منقبض می‌‌کنند نیز روش موثری است. همچنین بهتر است هنگام خواب سرتان را کمی بالاتر از بدنتان قرار دهید تا از جمع شدن مایعات اطراف چشمتان و در نتیجه پف کردن آن جلوگیری کنید.

پوست‌تان را در برابر استرس مقاوم کنید

استرس برای برخی از ما یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی شده است. اما خوشبختانه راه‌‌های زیادی برای کاهش تاثیر فشارهای روزانه بر پوست وجود دارند. برای مثال، با ورزش کردن 3 الی 4 روز در هفته، شما می‌‌توانید استرس خود را کاهش دهید، گردش خون را بهبود بخشید و از التهابات پوستتان جلوگیری کنید.

حتی یک پیاده روی طولانی و آرام نیز می‌‌تواند موجب ترشح اندورفین در خون شما شود. همچنین حتما به ساعات خواب خود توجه داشته باشید. خواب کمتر از 7 الی 8 ساعت نه تنها بر خلق و خوی شما تاثیر منفی دارد، بلکه خشکی و التهابات پوست را نیز افزایش می‌‌دهد. در ک نار تمام این اقدامات، بهتر است یادداشتی روزانه از شرایط زندگی خود وضعیت پوست‌تان داشته باشید.

بدین ترتیب متوجه خواهید شد که چه عاملی، از جمله تغذیه نامناسب، استرس، خواب کم و... ، بر پوست شما تاثیر منفی بیشتری دارد. بدین ترتیب، شما بهتر می‌‌توانید از بروز اختلالات پوستی پیشگیری کنید. نهایتا، اگر هیچ یك از تلاش‌‌های شما نتیجه بخش نبود، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرده و از داروهای تخصصی برای درمان استفاده کنید.

 

برچسب ها: پوست مو زیبایی، استرس و اضطراب، استرس و اثر منفی برای پوست، استرس و پوست، اضطراب و پوست تعداد بازديد: 771 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز