Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 05:57

16
آبان
تغذیه مناسب؛ پوستی سالم، مويی زيبا

تغذیه مناسب؛ پوستی سالم، مويی زيبا

چای سبز نوشیدنی فوق‌العاده مهربان با پوست و موی شما بوده و بدلیل آنتی اکسیدان‌های سرشار از آسیب به پوست و موی شما جلوگیری خواهد کرد.

مینا عبدالهی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

پوست و موی سالم و شاداب جز زیبایی‌‌هایی هستند که تمامی افراد خواهان آن هستند و برخی از افراد جهت تحقق این هدف حاضرند هزینه‌‌های گزافی را  بپردازند و راه‌‌های مختلفی را امتحان می‌‌کنند غافل از این که با کمترین هزینه و تنها با رعایت یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل می‌‌توانند به این هدف دست یابند.

بطور کلی جهت داشتن پوست و مویی سالم رژیم غذایی متنوع و متشکل از همه گروههای غذایی نظیر لبنیات، انواع گوشت‌‌ها، نان و غلات، مغزها، حبوبات و  میوه و سبزی توصیه می‌‌شود که این رژیم متعادل و متنوع می‌‌تواند تمامی مواد مورد نیاز برای سلامت پوست و مو را فراهم کند. جهت جلوگیری از خشکی پوست و موها و داشتن پوست و موی زیبا و درخشان باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع ویتامین‌‌ها و مواد معدنی پیروی کرد. از جمله ترکیبات غذایی که می‌‌تواند در سلامت و زیبایی پوست و مو تاثیرگذار باشد می‌‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

اسیدهای چرب امگا3
اسیدهای چرب امگا3 که سبب حفظ رطوبت در پوست می‌‌شوند و در برابر خشکی‌‌های پوست و مو اثرات حفاظت کننده دارند. از جمله منابع امگا3 علاوه بر ماهی که بایستی در یک رژیم نرمال حداقل هفته‌ای 2 بار مصرف گردد،  گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز تیره می‌‌باشند.

میوه‌‌ها و سبزیجات
میوه‌‌ها و سبزیجات خصوصا انواع رنگی نظیر انار، هویج، انواع توت‌‌ها و... حاوی مواد شیمیایی به نام فیتوکمیکال‌‌ها هستند که در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی سلول‌‌های پوست و مو نقش داشته و مانع از آسیب پوست می‌‌شوند. همچنین منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌‌ها نیز محسوب می‌‌شوند که نقش موثری در جلوگیری از آسیب عوامل مضر محیطی داشته و در برابر سرطان نیز مقاومت ایجاد می‌‌کنند.
از جمله مواد مغذی که نقش مهمی در زیبایی و شادابی پوست و موهای شما دارند می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتامین A، ویتامین‌‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C، آهن، روی، سلنیم، منیزیوم و کلسیم که با مصرف رژیمی متنوع و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تامین مقادیر کافی از آنها به‌ راحتی امکان‌پذیر می‌‌باشد.

آووکادو
آووکادو منبع خوبی از ویتامین‌‌های گروه B خصوصا بیوتین می‌‌باشد که به جلوگیری از شکنندگی و خشکی پوست و موها کمک می‌‌کند و سبب آبرسانی و شادابی پوست شما می‌‌شود. البته شما می‌‌توانید تکه‌‌های میوه را بصورت ماسک روی صورت خود قرار داده و شادابی و زیبایی را تجربه کنید.

چای سبز
چای سبز نوشیدنی فوق‌العاده مهربان با پوست و موی شما بوده و بدلیل آنتی اکسیدان‌های سرشار از آسیب به پوست و موی شما جلوگیری خواهد کرد. سعی کنید روزانه 4 لیوان چای سبز بنوشید. گوجه‌فرنگی نیز یکی از ترکیبات فوق‌العاده‌ای بوده که بدلیل سرشار بودن از ترکیباتی نظیر لیکوپن و کارتنوئیدها پوست و مو را حتی در برابر اثرات نامطلوب اشعه ماورای بنفش نیز محافظت می‌‌کند. ترکیبات پروتئینی نیز سرشار از مواد مغذی هستند که برای سلامت پوست و مو مفید می‌‌باشند. به عنوان مثال تخم‌مرغ نیز یک منبع خوبی از پروتئین بوده که سرشار از بیوتین می‌‌باشد.

بیوتین همانطور که قبل تر نیز ذکر شد از جمله مواد مغذی ضروری جهت جلوگیری از خشکی و داشتن پوست و مویی سالم و زیبا می‌‌باشد. انواع لوبیاها نیز برای شدابی پوست شما توصیه می‌‌شوند و از طرفی منابع خوب پروتئین نیز می‌‌باشند.علاوه بر این موارد به افرادی که ذاتا پوست و موی خشک دارند توصیه می‌‌شود علاوه بر رعایت موارد فوق‌الذکر، روزانه پوست و موی خود را با روغن‌‌هایی نظیر روغن زیتون که به حفظ رطوبت در پوست و مو کمک می‌‌کنند به مقدار کمی چرب کنند و یا از ماسک‌‌های میوه‌‌هایی نظیر آووکادو استفاده کنند.

 

برچسب ها: مراقبت های پوست و مو، پوست و مو و زیبایی، خواص چای سبز برای پوست، خواص آواکادو برای پوست، اسید چرب امگا3 تعداد بازديد: 744 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز