Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:19

25
اسفند
چگونه زمستان با پوست شما مهربان می شود؟!

چگونه زمستان با پوست شما مهربان می شود؟!

اگر پوستتان خشک، قرمز و ملتهب و دچار خارش شود ....

چگونه زمستان با پوست شما مهربان می شود؟!

 

 

 اگر پوستتان خشک، قرمز و ملتهب و دچار خارش شود مسلما احساس خوبی نخواهید داشت. زمانی پوست ما خشک می‌شود که چربی‌‌های طبیعی محافظ پوستمان بر اثر عواملی همچون سرمای هوا، باد سرد و خشک، صابون‌ها و یا عوامل بر هم زننده سلامت بدن کم شوند. در طول فصل زمستان، خشکی پوست دست‌‌ها، لب‌‌ها، سخت شدن پوست آرنج‌‌ها و ترک پاشنه پا  بیشتر دیده می‌شود.در ادامه مطلب به ارائه راهکارهایی جهت رفع خشکی پوست در زمستان می‌‌پردازیم.

 

خشک شدن لب‌‌ها

 خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌‌ها یکی از تاثیرات آب و هوای فصل زمستان است. لب یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است که در طی فصل زمستان زود خشک می‌شود. زیرا معمولا کمتر عرق می‌‌کنیم و غدد چربی هم کمتر ترشح می‌کنند. پس سعی کنید:

با نوشیدن مقادیر زیادی آب و نوشیدنی و مواد آبکی، رطوبت بدن خود را حفظ کنید.

زمانی که خارج از منزل و در معرض آفتاب و باد قرار دارید، از  محصولات چرب کننده لب که حاوی ضد آفتاب هم هستند استفاده نمایید.

تا جایی که امکان دارد در معرض وزش باد قرار نگیرید.

لب  خود را نجوید. این کار مشکل را بدتر می‌‌کند.3.

به ترک‌‌های پای‌تان کمک کنید

 

پاهای شما هم در زمستان از آب و هوای سرد و خشک در امان نیستند. پاشنه پاهایتان بر اثر خشکی هوا دچار ترک و حتی گاهی درد‌‌های شدید ناشی از آن و یا حتی عفونت  می‌‌شوند. 

با شستن و خوب خشک کردن  پاها و استفاده مرتب از کرم‌‌های مرطوب کننده پا از مشکلات جلوگیری کنید.

پوسته‌‌های خشک را با ملایمت با یک سنگ پا از پای خود بزدایید.

هرشب به پاشنه‌‌های ترک خورده وازلین بزنید و با یک پوشش پلاستیکی آن را ببندید و روی آن  جوراب بپوشید.

 

 از دستان خشک مراقبت بیشتری کنید

 دستان شما در معرض محرک‌‌های محیطی بسیاری هستند. آب و هوای سرد وخشک زمستان و شستشوی زیاد با صابون‌ها به خاطر جلوگیری از انتقال میکروب‌های بیماری‌زا در این فصل بر عوامل دیگر خشکی دست‌ها در این ماه‌‌ها می‌‌افزاید. سعی کنید برای حل این مشکل:

آب زیادی بنوشید تا پوست خود را مرطوب نگه دارید.

دستان خود را با آب زیاد گرم یا زیاد سرد نشویید.

برای جلوگیری از خشکی دست‌ها در این فصل یا در اثر کار با مواد شوینده و ضد عفونی کننده از دستکش‌‌های مخصوص استفاده نمایید.

از مرطوب کننده‌‌های قوی‌تر استفاده نمایید.

 

مرطوب کننده‌‌های فصل زمستان

همه مرطوب کننده‌‌ها شبیه هم نیستند، استفاده از مرطوب کننده‌‌های قوی‌تر در فصل زمستان به دلیل خشکی و وزش باد می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد. برخی از محصولات،  مثل وازلین نسبت به کرم‌‌ها و لوسیون‌‌ها روغن بیشتری دارند و چرب‌تر هم هستند بنابراین بخصوص اگر پوست خشکی هم دارید ممکن است تمایل بیشتری به استفاده از این نوع محصولات روی بدن خود در زمستان داشته باشید.

 

مرطوب کننده صورت خود را بشناسید

اینکه چه نوع کرمی برای صورت خود استفاده می‌‌کنید، بسیار مهم است. محصولاتی  حاوی اوره، گلیسیرین، هیالورونیک اسید و پروپیلن گلیکول به عنوان هیومکتانت‌‌هایی (موادی که رطوبت را به خود جذب می‌‌کنند) عاری از روغن هستند که رطوبت موجود در هوا را جذب می‌‌کنند و پوست را مرطوب نگه می‌‌دارند.

محصولاتی همچون روغن بچه، روغن‌‌های گیاهی (روغن جوجوبا) وازلین، لانولین و استئاریک اسید که با نام امولینت (نرم کننده ) شناخته شده‌اند، روغن‌‌هایی را روی پوست می‌‌نشانند و جانشین روغن‌‌های از دست رفته می‌‌کنند.برخی مرطوب کننده‌‌ها حاوی هر دو ترکیب، یعنی هم هیومکتانت‌‌ها  و هم امولینت‌‌ها هستند. محصولات ضد پیری ممکن است حاوی رتینوئید باشند و می‌‌توانند باعث التهاب پوست شوند بنابراین بهتر است در طول فصل زمستان که پوست شما حساس و خشک می‌‌شود از مصرف این کرم‌‌ها اجتناب ورزید.

 

حمام در زمستان

حمام کردن چه دوش گرفتن و چه شستشو در وان، باعث زدودن چربی‌ها از پوستمان می‌‌شود. بنابراین در این فصل :

به جای حمام با آب داغ یا سرد از آب ولرم استفاده نمایید.

حداکثر یکبار در روز حمام کنید.

جهت جلوگیری از خشکی پوست از روغن‌‌های گیاهی، روغن بچه و نمک دریایی استفاده کنید.

مرطوب نمودن پوست پس از حمام کردن، وقتی که هنوز مرطوب است یک روش بسیار مفید است. انتخاب یک مرطوب کننده بر پایه گلیسیرین یا هیالورونیک اسید می‌‌تواند حس خوب مرطوب بودن پوست را به ما هدیه دهد. روغن‌‌های معدنی و روغن بچه هم از تبخیر آب از پوست ما جلوگیری می‌‌کنند.

مراقب موهایتان باشید

پوست تنها عضوی نیست که در زمستان ممکن است صدمه ببیند، موهای شما هم بسیار حساس هستند. سعی کنید در زمستان موهایتان را حداکثر یک روز در میان بشویید و از نرم کننده‌‌های بیشتری استفاده کنید تا موهایی نرم‌تر و مرطوب‌تر داشته باشید. از اتو‌‌های مو و خشک کن‌‌های قوی هم کمتر برای حالت دادن مو استفاده نمایید.

 

ضد آفتاب

آسمان زمستان ممکن است خاکستری رنگ شود اما این به آن معنا نیست که استفاده از ضد آفتاب را پشت گوش بیندازید بخصوص اگر اهل ورزش‌‌های زمستانی هستید و مثلا به اسکی می‌‌روید. بهتر است بدانید که برف 80 درصد اشعه‌‌های مضر خورشید را انعکاس می‌‌دهد. بنابراین حتی در این فصل نیز باید کرم‌‌های مخصوص ضد آفتاب بزنید.کرم‌‌هایی با اس پی اف 30 یا بیشتر در اوایل صبح و تکرار آن هر 2 ساعت یکبار، هنگامی که در خارج از منزل هستید توصیه می‌‌گردد.

حتی می‌‌توانید با استفاده از برخی ضد آفتاب‌‌های حاوی مخلوطی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌‌های A,B,C,E    کوانزیم کیو و عصاره‌‌های گیاهی به بازسازی سلول‌‌های آسیب‌دیده پوست صورت خود در این فصل کمک کنید.

 

خارش پوست

خارش یکی از متداولترین حالات آزار دهنده پوست در زمستان می‌‌باشد. برای رفع چنین مشکلی موارد زیر پیشنهاد می‌‌گردد:

حمام آب گرم با جو دوسر یا جوش شیرین

استفاده از مرطوب کننده‌‌ها و تمدید مرتب آن در طول روز

استفاده از محصولات خواب از جنس کتان یا ابریشم به جای پشمی  یا کاموایی

و اگر این روش‌‌ها موثر واقع نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

برچسب ها: خارش پوست، زندگی آنلاین، مرطوب کننده ها، ترک‌‌های پای‌ تعداد بازديد: 496 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز