Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:17

22
دی
چرا بايد دستها را بپوشانيم؟!

چرا بايد دستها  را بپوشانيم؟!

در صورتي‌كه محتواي آب پوست طبيعي باشد....

چرا بايد دستها  را بپوشانيم؟!

 

 

در صورتی‌كه محتوای آب پوست طبیعی باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است. در حالت طبیعی یك حركت مداوم آب از لایه‌‌های عمقی پوست به طرف لایه‌‌های سطحی وجود دارد و در نهایت این آب از سطح پوست تبخیر می‌‌شود.هنگامی كه پوست به عللی اعم از عوامل داخلی یا خارجی نتواند این میزان آب را حفظ كند، پوستی خشك حادث می‌شود. از عوامل خارجی می‌‌توان مواجهه با آب و هوا یا باد گرم را نام برد. از طرف دیگر شستن بیش از حد پوست سبب از بین رفتن لایه‌‌های چربی محافظ پوست شده و پوست را خشك می‌‌كند. مواجهه پوست با بعضی مواد نیز از دسته عوامل خارجی محسوب می‌‌شوند.

 

تماس مداوم با مواد شوینده و پاك كننده

شاغلانی كه در تماس مداوم با مواد شوینده و پاك كننده هستند مانند جراحان و تكنسین‌‌های آزمایشگاه‌‌ها نیز فرد را مستعد پوست خشك می‌‌سازند. همچنین درمان‌‌هایی كه برای آكنه انجام می‌‌شود اگر بی‌رویه و بیش از حد اعمال شود، می‌‌تواند پوست خشك ایجاد كند. عامل دیگر داخلی مربوط به توانایی پوست در نگهداری رطوبت پوست است. یك عامل مهم، بالا رفتن سن است كه سبب كم شدن توانایی پوست در حفظ رطوبت می‌‌شود. همچنین بعضی از بیماریها مانند درماتیت آتوپیك از میزان این توانایی می‌‌كاهد. رژیم‌‌های سخت، سوء تغذیه و كمبود مواد غذایی نیز می‌‌تواند سبب به هم ریختگی این سد حفاظتی شود. پوست خشك ظاهری خشن و مات دارد و گاهی پوسته‌‌های ریزی روی آن دیده می‌‌شود. همچنین خطوط پوست در این موارد واضح تر به نظر می‌‌رسد. ممكن است خشكی پوست به حدی باشد كه سبب ایجاد خارش شود كه خود این امر پوست را مستعد عفونت‌‌های باكتریال و قارچی می‌‌كند.

 

پیشگیری از پیری پوست

اغلب شما خانم‌‌ها همواره دنبال راه ‌حلی هستید تا بتوانید از پیری پوست پیشگیری کنید، اما جالب است که خودتان همه شرایط را به نفع پیر شدن پوست فراهم می‌سازید!  تعجب نکنید چون به عنوان اولین عامل، به دنبال اجرای رژیم‌‌های غلط برای کاهش ناگهانی وزن، با کاهش آب بدن و کم شدن چربی زیر پوست، نمای پیری را به پوست خود هدیه می‌دهید. شما با داشتن تغذیه نامناسب، نداشتن استراحت و خواب کافی به پیری زودرس پوست کمک می‌کنید. اغلب شما تمایل ندارید در هنگام شستشو و انجام کارهای منزل، از دستکش استفاده کنید و با این کار پوست دستتان را در معرض آسیب‌‌های مختلف شیمیایی و فیزیکی قرار می‌دهید. بسیاری از ما چند بار در روز دست‌‌هایمان را با آب می‌شوییم. آب موجب خشکی پوست ما می‌‌شود، چه رسد که در کنار آن از انواع شوینده‌‌ها و مواد قلیایی هم استفاده کنیم!  پوست وقتی خشک شود و آب آن کاسته گردد، نمای چروکیده و پیر پیدا می‌کند. پوست دست‌ چون در معرض انواع آسیب‌‌های محیطی و فیزیکی و... است و هرگز کسی به سلامت آنها فکر نمی‌کند زودتر دچار نمای چروکیده و یا رگ‌‌های برجسته پشت دست می‌شود؛ مثلا کمتر کسی را می‌شناسید که پوست دست‌‌هایش را در برابر آفتاب حفظ کند و در هر فصلی دستکش مناسب بپوشد.

 

اگزمای مزمن پوست

اگزمای مزمن دست ناشی از شستشوی زیاد با شوینده‌‌ها و آب و بدون دستکش کار کردن، پوست دست را خشک می‌کند و دیگر نمای براق ندارد و زشت و خشن و پیرتر به نظر می‌رسد. عده کمی از خانم‌‌های خانه‌دار هستند که حتما قبل از شروع کارهای روزانه، دستکش می‌پوشند و حتی برای گردگیری کردن هم دستکش نخی دارند.اگر قصد دارید به زیبایی دست‌‌هایتان و سلامت پوست خود کمک کنید و از پیری زودرس آن بکاهید باید با پوشیدن دستکش آشتی کنید. باید از کرم‌‌های مرطوب‌کننده‌، بلافاصله پس از شستشوی دست و در حالی که هنوز رطوبت دارند، استفاده نمایید. كار عمده مرطوب كننده‌‌ها حفاظت از رطوبت پوست و دفاع در برابر آسیبهای محیطی است. معمولا هم افراد نیاز به استفاده از مرطوب كننده ندارند وافرادی كه پوستشان چرب است به مصرف مرطوب كننده احتیاجی پیدا نمی‌كنند. هر چند این افراد هم در مواجهه با هوای گرم و خشك، باد یا هوای سرد ممكن است نیاز به استفاده از مرطوب كننده‌‌ها پیدا كنند.

 

انواع مرطوب كننده

مرطوب كننده‌‌ها به اشكال مختلف لوسیون مایع، پماد و كرم دیده می‌‌شوند كه محتوای چربی و آب در این موارد با هم فرق می‌‌كند. مهمترین نكته در انتخاب یك مرطوب كننده توجه به نوع پوست است كه می‌‌تواند خشك، چرب، معمولی و مختلط باشد. برای پوست‌های خشك باید از مرطوب كننده‌‌های حاوی چربی استفاده كرد و استفاده صرف از جاذب الرطوبه‌‌ها كافی نیست. در مورد پوست‌های چرب نیازی به استفاده از مرطوب كننده نیست مگر در برخورد با آب و هوای گرم یا سرد.

 

 دو نوع مرطوب‌کننده داریم:

۱- یک نوع آنها حالت پوششی دارند و از طبقه شاخی پوست نفوذ کرده و مقداری از چروک‌‌ها را صاف‌ می‌کنند و ظرف یک تا سه دقیقه بعد از استفاده مانند یک لایه محافظ، از تبخیر آب سطحی پوست جلوگیری می‌کنند که بهترین نمونه آن وازلین است.

۲- نوع دیگر خودشان جاذب آب هستند و قادرند از قسمت میانی پوست ما که بیش از۹۰ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد، آب جذب کنند و پوست را مرطوب نگه دارند و نمای شاداب و جوان به پوست بدهند.

برچسب ها: پیری پوست، پوست خشك، شوینده تعداد بازديد: 634 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز