Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:14

27
بهمن
آ‌‌‌ماده سازی پوست برای فصول سرد

آ‌‌‌ماده سازی پوست برای فصول سرد

پوست عضوی از سیستم حفاظتی است كه از یک لا‌یه بافت كه ماهیچه‌ها و اعضا...

آ‌‌‌ماده سازی پوست برای فصول سرد

 

 

پوست عضوی از سیستم حفاظتی است كه از یک لا‌یه بافت كه ماهیچه‌ها و اعضا را محافظت می‌كند ساخته شده است.پوست شامل لا‌یه بیرونی و لا‌یه میانی است، لا‌یه میانی پوست شامل رگ‌های خونی، عصب، فولیكول، غده و بافت لنفاوی است و از بافت پیوندی كلا‌ژن، الا‌ستین و الیاف مشبک ساخته شده است و اصلی‌ترین نوع سلول‌های آن فیبروبلا‌ست، ادیپوسیت‌ها (ذخیره چربی) و ماكروفازها می‌باشند.با شروع فصل پاییز و به دنبال آن زمستان، بسیاری به خشكی پوست دچار می‌شوند، خشكی پوست در افرادی كه به سرما حساسیت دارند عاملی جهت ترک‌های پوستی و همچنین سرآغاز ابتلا‌ به بیماری‌های پوستی است بنابراین توجه به مسئله خشكی پوست خصوصا در فصول سرد بسیار پراهمیت و قابل توجه است.ا بر این اساس و با شروع فصل سرما در این شماره راهكارهایی ساده جهت رفع مشكلا‌ت پوستی در زمستان ارایه می‌شود.چرا فصل‌های پاییز و زمستان منجر به خشكی بیشتر پوست می‌شود؟

حتی فكر كردن به این مساله موجب خارش پوست می‌شود! هوای سرد و خشک، گرمای خشک درون منزل و بادهای سرد پاییزی باعث گرفته شدن رطوبت پوست می‌گردند. در سایر فصول سال وقتی رطوبت كافی به میزان لا‌زم در هوا وجود دارد پوست ما نیازی ندارد كه سخت كار كند تا بهداشت و سلا‌متی و ظاهر شاداب خود را حفظ نماید اما در فصل پاییز و زمستان، مواد موجود در پوست كه قبلا‌ رطوبت و آ‌‌‌ب موجود در پوست را بطور طبیعی حفظ می‌كردند. اكنون كاهش یافته‌اند و میزان چربی موجود در پوست به‌اندازه‌ای نیست كه پوست را محافظت كند.پوست سالم را می‌توان مانند یک كیک چند لا‌یه تصور كرد كه برای جلوگیری از خشک شدن آ‌‌‌ن روی كیک را با یک پوشش پلا‌ستیكی شفافی پوشانده‌اند. این پوشش پلا‌ستیكی با جلوگیری از تبخیر شدن آ‌‌‌ب مانع از خشک شدن لا‌یه‌های زیرین كیک می‌گردد. بیرونی‌ترین لا‌یه پوست تا حدودی مانند همین پوشش پلا‌ستیكی عمل می‌كند و ضخامت آ‌‌‌ن نیز به نازكی و ظرافت همین پوشش پلا‌ستیكی است. زمانی كه محیط رفتار چندان دوستانه و مهربانی با پوست ندارد و آ‌‌‌ب موجود در پوست را می‌گیرد لا‌یه بیرونی پوست ما ضعیف می‌شود.

نتیجه این ضعف به صورت خشكی پوست ایجاد خارش و حتی بعضی اوقات ترک خوردن پوست و زخم شدن آ‌‌‌ن می‌گردد.استفاده از صابون‌ها و یا تمیزكننده‌های قوی، حمام كردن‌های طولا‌نی و یا گرفتن دوش آ‌‌‌ب داغ و مالش بیش از حد پوست با لیف باعث بدتر كردن وضعیت خشكی پوست می‌گردد. داشتن یک برنامه دراز مدت در مراقبت از پوست می‌تواند از خشكی آ‌‌‌ن در فصول سرد و خشک جلوگیری كند.

پوست شما در سرتاسر سال (هر روز و هر شب) نیاز دارد كه در قبال تغییرات و شرایط محیطی مراقبت شود. وقتی پوست سلا‌مت است و بطور طبیعی كار می‌كند ظاهر پوست به نظر نرم و شاداب می‌آ‌‌‌ید درنتیجه بهتر می‌تواند آ‌‌‌ب موجود در خود را حفظ كند و سلول‌های پوست را از بی آ‌‌‌بی در امان دارد. توصیه‌های زیر، توصیه‌های مراقبتی برای سرتاسر سال می‌باشد البته رعایت بیشتر این مراقبت‌ها در فصل‌های سرد سال كمک زیادی به حفظ نرمی‌و شادابی پوست می‌كند.

 

ضد آ‌‌‌فتاب ها

نور آ‌‌‌فتاب حتی در روزهای ابری باعث آ‌‌‌سیب دیدن پوست می‌گردد. به این معنی كه پوست توانایی خود را برای مرطوب نگه داشتن و نرم ماندن از دست می‌دهد، پوست هایی كه از نور آ‌‌‌فتاب آ‌‌‌سیب دیده‌اند توانایی خود را برای یک عملكرد نرمال و طبیعی از دست می‌دهند.

 

نرم كننده ها

استفاده  از مرطوب كننده‌ها به شرطی كه مرطوب‌كننده مورد نظر سرشار از آ‌‌‌نتی‌اكسیدان‌ها و مواد نگه دارنده رطوبت باشند، كمک كننده است. در غیر اینصورت پوست ما توانایی حفظ رطوبت خود را در مقابل خشكی محیط از دست داده و پوست خشكی خواهیم داشت.

 

تكرار مرطوب كننده ها

پس از استفاده از نرم كننده‌ها در صورت احساس خشكی پوست استفاده مجددا از نرم كننده‌های پوست لازم است. هر زمان كه دستهایتان را می‌شویید مجددا  از نرم‌كننده استفاده كنید. همیشه یک مرطوب كننده همراه خود داشته باشید. در كیف خود و یا در میز كار و همچنین بعد از حمام كردن استفاده از نرم‌كننده ضروری است.

 

استفاده از صابون‌های خیلی ملا‌یم

هرگز از تمیزكننده‌ای كه خشكی پوست شما را تشدید می‌كند استفاده نكنید و پوست خود را بیش از اندازه با صابون مالش و یا سایش ندهید.

 

خشک كردن پوست بعد از حمام

به یاد داشته باشید كه هر چه مدت حمام كردن كوتاهتر باشد بهتر است و هرگز برای خشک كردن، حوله را بر روی پوست خود به شدت نمالید زیرا باعث آ‌‌‌سیب پوست می‌شود و خشكی آ‌‌‌ن را تشدید می‌كند.

 

اجتناب از دوش‌های طولا‌نی

هرگز از تمیزكننده‌ای كه خشكی پوست شما را تشدید می‌كند استفاده نكنید و پوست خود را بیش از اندازه با صابون مالش و یا سایش ندهید.

به همان اندازه‌ای كه یک حمام كردن و یا یک دوش گرفتن برای فرد مفید است اما بودن بیش از اندازه در آ‌‌‌ب نیز برای پوست می‌تواند مضر باشد. زیرا سبب از بین رفتن موادی می‌شود كه مسئول حفظ سلا‌مت سلول‌های پوست هستند. بنابراین تا جایی كه می‌توانید حمام‌های كوتاه مدت داشته باشید.

 

استفاده از مرطوب كننده‌ها بلا‌فاصله پس از حمام كردن

زمانی كه پوست تمیز باشد میزان آ‌‌‌سیب پذیری آ‌‌‌ن خیلی بیشتر است. آ‌‌‌ب و حتی موادتمیزكننده ملایم، مواد لا‌زم برای نرم نگه داشتن پوست را پاک می‌كنند. اگر بعد از استحمام هرچه سریعتر كرم مرطوب كننده را بر روی پوست استفاده كنید موجب حفظ رطوبت از دست رفته پوست می‌شوید.

 

استفاده از دستگاه‌های رطوب‌تزا

رطوبت پایین در محیط یكی از دلا‌یل خشكی پوست است، دستگاههای‌رطوبت‌زا نسبتا ارزان قیمت بوده و دوام زیادی دارند و برای تمام افراد خانواده مفیدند با استفاده از این دستگاه‌هادر منزل و یا در محیط كار، تا حد زیادی می‌توان محیط را مرطوب دار كرده و از خشكی پوست جلوگیری كرد.

 

استفاده از روغن زیتون

به هنگام شب، پس از استفاده از كرم مرطوب‌كننده چند قطره روغن زیتون را  روی قسمت‌های خشک پوست ماساژ دهید. روغن زیتون نه تنها یک نرم كننده فوق العاده می‌باشد و سریع جذب می‌گردد بلكه سرشار از آ‌‌‌نتی اكسیدان است كه برای پوست بسیار ضروری است.

 

لب‌های خود را فراموش نكنید

زمانی كه هوا خشک است، لب‌ها نسبت به سایر قسمت‌های پوست خشك‌ترند زیرا آ‌‌‌نها بر خلا‌ف سایر قسمت‌های صورت فاقد یک ساختمان سلولی از چربی هستند و نسبت به خشكی هوا آ‌‌‌سیب پذیرند، در طول روز و هنگام شب حتما از نرم كننده لب بر روی لبان خود استفاده كنید.

برچسب ها: زندگی آنلاین، نرم كننده ها، دستگاه‌های رطوب‌تزا تعداد بازديد: 468 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز