Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 23:50

8
بهمن
مـو خـوره و راه‌هـای مقابله با آن

مـو خـوره و راه‌هـای مقابله با آن

مو خوره يكي از انواع شايع اختلالات فرساينده مو است كه طي آن ناحيه انتهايي...

مـو خـوره و راه‌هـای مقابله با آن

 

 

مو خوره یكی از انواع شایع اختلالات فرساینده مو است كه طی آن ناحیه انتهایی ساقه مو دچار شكستگی می‌شود. مو خوره شایع‌ترین آسیب ساقه مو در موهای بلند است و عمدتا بدنبال دستكاری‌های محیطی یا خشكی شدید مو رخ می‌دهد.

شكنندگی مو می‌تواند بصورت دو شاخه یا سه شاخه شدن طولی یا عرضی در ساقه مو ایجاد شود و ناحیه شكسته شده ساقه مو در زیر میكروسكوپ فاقد لایه كوتیكول می‌باشد. در موارد نادر مو خوره در قسمت ابتدایی ساقه مو نیز دیده شده است.

 

 

علل مو خوره

آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی وارد بر مو می‌توانند سبب شكستگی و چند شاخه شدن انتهای ساقه موها یا همان موخوره ‌شوند. برس زدن بیش از حد و خشن موها با برس‌های غیر استاندارد، استفاده از رنگ موهای گوناگون در یک دوره کوتاه زمانی، استفاده از حالت دهنده‌ها، استفاده مداوم از سشوار و اتوی مو، کوتاه نکردن طولانی موها و مراقبت نکردن از آنها و استفاده از شامپوهای نامرغوب، تماس زیاد با آفتاب و گرد و غبار همگی می‌توانند موجب ایجاد موخوره ‌شوند.

بلند نگه داشتن زیاد موها كه در واقع باعث طولانی شدن بیش از حد عمر تار مو می‌شود نیز مو را مستعد مو خوره می‌كند. بنابراین انتهای طول موها همیشه باید كوتاه شود. بهتر است طول مو به پائین‌تر از گودی کمر نرسد. استفاده از ترکیبات ملایم و غیرمحرک در شست و شوی موها و حفظ رطوبت آنها و یک بار برس زدن در طول روز می‌تواند مانع از ایجاد موخوره شود.

 

درمان‌ها

از آنجایی كه ساقه مو قسمت غیر زنده مو است، آسیب‌های وارده به آن قابل دوباره‌سازی و ترمیم خودبخودی نیست و بنابراین بهترین راه درمان، چیدن قسمت‌های آسیب دیده و دارای موخوره است. از طرفی خوشبختانه بدلیل زنده بودن ریشه یا فولیكول، موها به رشد طولی خود ادامه داده و با بكار بستن راهای زیر می‌توان موهایی قوی، درخشان و سالم داشت:

1- مصرف شامپوهای مناسب برای موهای خشك یا آسیب دیده

2- استفاده منظم از مرطوب كننده‌های مو

3-كوتاه كردن دوره‌ای و منظم انتهای ساقه مو

4- كم كردن دستكاری‌های فیزیكی (سفت كشیدن و بستن مو – برس زدن زیاد موها – سشوار كردن – اتوی مو – تماس زیاد با مواد شیمیایی مثل رنگ مو و فر كردن )

5- برس زدن یا شانه كردن 1-2 بار در روز با شانه‌های چوبی دندانه درشت یا برس‌های غیر پلاستیكی و غیر نوك تیز .

6- استفاده از تركیبات تقویت مو با تجویز پزشك.

 

راه‌های صحیح مراقبت از موها:

1- موهای خیس را شانه نكنید.

2- لوسیون‌ها و حالت دهنده‌های حاوی الكل به موها نمالید.

3- موهایتان را با آب داغ نشویید.

4- موهایتان را در معرض نورخورشید قرار ندهید.

5- آب فراوان بنوشید.

6- اگر موهای بلند دارید بویژه شب‌ها موهای‌تان را ببافید.

7- به انتهای موهایتان روغن ( بادام – نارگیل – زیتون ) بمالید.

8- شامپو را به كف سر خیس بمالید و سپس با كمك سر انگشتان به ملایمت كف سر را ماساژ دهید (هنگام شستشو  موهای بلند خود را روی سر انباشته نكنید و ساقه موها را بصورت آویزان بشویید) .

9- حالت دهنده را به ساقه مو ها ( از گوش به پایین ) بمالید نه به كف سر  .

10- برای خشك كردن موها زیاد از سشوار استفاده نكنید و اجازه بدهید تا با هوای محیط خشك شوند .

11- هنگام استفاده از سشوار ابتدا خیسی موها را با كمك حوله و به ملایمت از بالا به پایین ساقه بگیرید و باد سشوار را تدریجا گرم كنید تا از ایجاد پدیده حباب در مو جلوگیری شود.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، مو خوره، سکستگی مو تعداد بازديد: 558 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز