Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 18:01

25
آبان
رنگ پوست رنگ قابل احترام

رنگ پوست رنگ قابل احترام

پوست شما پیوسته در معرض عوامل گوناگون مانند گرما، رطوبت، آلودگی، خشکی...

رنگ پوست رنگ قابل احترام

 

 

پوست شما پیوسته در معرض عوامل گوناگون مانند گرما، رطوبت، آلودگی، خشکی و... قرار دارد که چگونگی قرار گرفتن در معرض این عوامل بر سلامتی‌تان تاثیرگذار است. متاسفانه برخی افراد احتیاط‌های افراطی جهت مراقبت از پوستشان و اطمینان از نرم و صاف بودن آن اتخاذ می‌کنند. در حالیکه بهترین راه‌های محافظت از پوست را نمی‌د انند. پوست قسمت بسیار مهمی از بدن است که ارگان‌های داخلی بدن را از ناهنجاری و آسیب عناصر خارجی محفوظ نگاه می‌دارد. مراقبت از پوست خصلت مهم و تعیین کننده‌ای است که هر شخص باید بطور مستمر آن را رعایت کند که البته کار دشواری هم نیست. در اینجا سعی شده است به سوالات مهم شما خوانندگان عزیز در زمینه استفاده از انواع کرم‌ها را پاسخ دهیم. امیدواریم مفید واقع شود .

 

 استفاده از کرم پودر مناسب است یا پنکیک؟

 یعنی بهتر است کسانی که پوستی چرب و زمینه آکنه و جوش صورت را دارند بهتر است از مواد آرایشی سبک‌تری مانند پنکیک استفاده کنند. به طورکلی کرم پودرها نسبت به پنکیک‌ها سنگین‌تر هستند اما افرادی با پوست خشک یا آنهایی که از پوشانندگی پنکیک رضایت ندارند، می‌توانند برای ساعت‌های کوتاهی از کرم پودر هم استفاده کنند. البته بهتر است افرادی با پوست چرب، انواع بدون چربی (oil free) کرم پودرها را انتخاب کنند. ضمن اینکه استفاده از هیچ نوع پنکیک یا کرم پودر ایرانی و خارجی بدون مهر استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت به هیچ فردی توصیه نمی‌شود. محصولات غیراستاندارد می‌توانند حاوی فلزات سنگین و مضری باشند که با جذب از طریق پوست باعث ایجاد مشکلات فراوانی از جمله لک و جوش روی پوست صورت شوند. ضمن اینکه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب رنگی می‌توانند هم پوشانندگی مناسبی برای پوست ایجاد کنند و هم ضرر کمتری نسبت به پنکیک و کرم پودر داشته باشند.

 

 

 بعضی‌ها می‌گویند ضدآفتاب‌های رنگی خاصیت ضدآفتاب‌های ساده و بدون رنگ را ندارند. علت این مورد چیست؟

متاسفانه این تصور غلط بین خیلی از افراد شایع است، در حالی که هیچ ارتباطی بین مواد رنگی موجود در ضدآفتاب‌ها و عیار حفاظتی آنها (SPF) وجود ندارد. یعنی تمام کسانی که مایل هستند ضدآفتابشان پوشانندگی لازم را هم داشته باشد، می‌توانند بدون دغدغه از ضدآفتاب‌های رنگی بدون چربی یا با چربی (با توجه به نوع پوستشان) استفاده کنند.

 

 

   بعضی‌ها به جای ضدآفتاب از پنکیک یا کرم پودرهای دارای عیار حفاظتی15-25 spf استفاده می‌کنند. آیا این کار درست است؟

نه. به طور کلی یکی از اشتباه‌هایی که برخی از افراد مرتکب و بعد از آن دچار لک‌های پوستی می‌شوند، استفاده از مواد آرایشی نامناسب است. نامناسب به این معنا که چنین لوازم آرایشی در حد ادعاهایی که کارخانه تولیدکننده آنها می‌کنند، نیستند.به عبارت ساده‌تر بسیاری از کارخانه‌های تولید لوازم آرایش به خصوص انواع کرم و پنکیک، برای جلب نظر مشتری از مقداری ترکیب‌های ضدآفتابی در محصول خود استفاده می‌کنند و با این روش سعی در فروش بیشتر کالای خود دارند. متاسفانه برخی از افراد هم فکر می‌کنند که چنین محصولی با این SPF پایین می‌تواند جایگزین کرم‌های ضدآفتاب شود در حالی که این تصور اصلا درست نیست. حذف ضدآفتاب و جایگزین کردن کرم پودرها و پنکیک‌های حاوی ضدآفتاب به جای آن می‌تواند باعث ایجاد عوارض ناشی از تابش نور آفتاب مانند لک یا تشدید بیماری‌های پوستی شود.

 

 

 بسیاری از خانم‌ها معتقدند که استفاده از انواع کرم، لوسیون یا روغن‌های اتوبرنزه برای تیره کردن رنگ پوست خطری ندارد و آنها ترجیح می‌دهند به جای گرفتن حمام آفتاب یا برنزه کردن با سولاریوم از این محصولات استفاده کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

به طورکلی کرم‌ها، لوسیون‌ها، اسپری‌ها و تمام محصولات اتوبرنزه حاوی ماده‌ای به نام دی هیدروکسی استون هستند. در گذشته نه چندان دور، تمام تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات اتوبرنزه تصور می‌کردند که خطر استفاده از چنین کالاهایی به مراتب از سولاریوم یا حمام آفتاب کمتر است و حتی برخی از تولیدکنندگان مدعی بودند که اتوبرنزه‌ها هیچ ضرری برای بدن ندارند. امروزه و با توجه به نتیجه تحقیقات بسیاری که محققان در این زمینه انجام داده‌اند، معلوم شده که استفاده بی‌رویه و مداوم از محصولات اتوبرنزه می‌تواند مشکلاتی مانند مقاومت به انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال‌های هورمونی در بدن یا حتی نازایی را به وجود آورد. ضمن اینکه مصرف افراطی چنین محصولاتی، امکان ابتلا به سرطان را هم افزایش می‌دهد. با توجه به تمام این موارد استفاده از اتوبرنزه‌ها به هیچ عنوان به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

 

 

 آیا حمام آفتاب و سولاریوم به اتوبرنزه‌ها ارجحیت دارند؟

نه. عوارضی که ما عنوان کردیم برای مصرف بی‌رویه و افراطی اتوبرنزه‌ها بود. یعنی استفاده از چنین محصولاتی برای مدت کوتاه و در دفعه‌های محدود مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مقایسه بین نور آفتاب، نور فرابنفش سولاریوم و محصولات اتوبرنزه هم باید گفت که به طور حتم خطر نور آفتاب و دستگاه سولاریوم به مراتب بیشتر از اتوبرنزه‌هاست. از بین نور آفتاب و اشعه سولاریوم هم نور آفتاب کم خطرتر است.

زیرا آفتاب واکنش‌های حفاظتی پوست را نسبت به مقابله با عوارض نورآفتاب تحریک و پوست را ضخیم‌تر می‌کند. در صورتی که اشعه ماورای بنفش ساطع شده از کابین‌های سولاریوم این کار را نمی‌کنند و خطر بیشتری را برای فرد به دنبال دارند.

 

 

   کسانی که به گرفتن حمام آفتاب علاقه زیادی دارند، می‌گویند که به چنین کاری اعتیاد پیدا کرده‌اند. به نظر شما اصلا چنین چیزی ممکن است و چه ضرری دارد؟

بله. معمولا میزان ترشح آندروفین (ماده‌ای شادی‌آور) در خون افرادی که حمام آفتاب می‌گیرند یا با دستگاه‌های سولاریوم اقدام به برنزه کردن پوستشان می‌کنند، بیشتر می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد به صورت ناخواسته و برای افزایش مجدد سطح آندروفین خونشان گرایش دوباره‌ای به سمت گرفتن حمام آفتاب یا دستگاه‌های سولاریوم پیدا می‌کنند تا بتوانند نشاط ناشی از این کار را دوباره تجربه کنند.صددرصد ابتلا به سرطان پوست در اثر تابش بیش از اندازه نور آفتاب یا اشعه‌های مضر دستگاه سولاریوم یکی از بدترین عوارض چنین کاری است. ضمن اینکه ابتلا به سوختگی یا ایجاد لک‌های پوستی در افرادی که هفته‌ای چند مرتبه این کار را می‌کنند هم در کوتاه مدت دور از انتظار نخواهد بود.

 

 

   نكته

بهتر است که همه ما به رنگ پوستمان احترام بگذاریم و برای پیشگیری از عوارض خطرناکی که تغییر رنگ پوست (به هر روشی که آن را انجام بدهیم) به دنبال دارد، باید به داشته‌هایمان، از جمله رنگ پوست‌مان، قانع باشیم.

 

برچسب ها: کرم پودر، رنگ پوست، کرم ضدآفتاب‌ تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز