Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:32

17
مهر
زيبايی پوست از درون طبيعت

زيبايی پوست از درون طبيعت

پوست عضو بسيار حساسي است كه سطحي معادل 20 تا 30 هزار سانتي‌متر...

زيبايی پوست از درون طبيعت

 

 

پوست عضو بسیار حساسی است كه سطحی معادل 20 تا 30 هزار سانتی‌متر مربع از سطح بدن را پوشانده و وظایف مهمی را به عهده دارد. از لحاظ زیبایی شناسی پوست نمایانگر حالت درونی فرد است. پوست زیبا، پاك، با طراوت و صاف آینه تمام نمای تندرستی است. به‌طور مثال به دنبال بیماری‌های هورمونی مثلا افزایش پرولاكتین در خانم‌ها یكی از تظاهرات اولیه، آكنه یا جوش‌های صورت و ریزش مو می‌باشد. فردی كه در نگهداری زیبایی پوست خود از زمان جوانی موفق باشد دارای ظاهری خوب و خوشایند خواهد شد و او از خود پرتوهایی از نیروی حیات و پاكیزگی می‌تاباند. همچنین پوست زیبا و سالم احساس اعتماد به نفس را بالا می‌برد. این عضو حساس را می‌توان با رعایت یك‌سری مسائل عمومی و تغییر در روش زندگی مانند عدم استفاده از آب‌گرم زیاد، عدم فشار آوردن روی صورت به صورت عادتی مثلاً گذاشتن دستها روی صورت یا زیر چانه، تصحیح روش خوابیدن به صورتی كه روی صورت و گردن فشار نیاید و همچنین استفاده از كرم‌ها و ماسك‌های مخصوص براساس سن و نوع پوست، محافظت كرد. پس در ابتدا بهتر است با انواع پوست آشنا شویم تا بتوانیم بهترین كرم، لوسیون یا ماسك آن را بكار ببریم.

 

انواع پوست

1-پوست طبیعی: این پوست دارای ظاهری غیر شفاف و صاف و منافذ روی آن كاملا ظریف و به سختی نمایان می‌باشد و رنگ پوست در كلیه قسمت‌ها یكسان است و خون‌رسانی هم در كلیه قسمت‌ها وجود دارد.

2-پوست چرپ: این پوست به علت ترشح بیش از حد غدد چربی منافذی روی آن باز و پوست براق به نظر می‌رسند كه مخصوصا این حالت‌ها روی قسمت میانی پیشانی، اطراف بینی و چانه به دلیل تجمع چربی، بیشتر می‌باشد و در واقع منافذ باز به نظر می‌رسد.

3-پوست خشك: در این نوع پوست غدد چربی فعالیت كمتری نشان می‌دهد و چربی كمتری ترشح می‌كند. این پوست‌ حالت زبری دارد و گاهی پوسته پوسته می‌شود. در حالت ظاهری زودتر دچار چین‌و چروك می‌شود. این پوست‌ها در ظاهر چین و چروك بیشتر، نازك‌تر و حساس‌تر درمقابل صابون و درجه حرارت بالا هستند.

4- پوست مختلط: در این نوع پوست قسمتی چرب و قسمتی خشك است. معمولا پیشانی و روی بینی و بالای لب چرب و سایر قسمت‌ها خشك است.

 

قبل از آشنایی با ماسك‌های پوست‌های مختلف، لازم است با چند اصطلاح و تعریف آشنا شوید.

1- تونیك: تونیك‌ها محلول‌هایی هستند كه اختصاصاً اثر محرك جریان خون، در عروق پوستی را دارند. در نتیجه با استفاده از آنها، ‌پوست به نحو موثرتری از خون تغذیه می‌كند. تونیك‌ها یا تونرها چربی اضافی پوست را كم كرده و باعث تنگ و جمع شدن منافذ باز پوستی می‌شوند. تونرها پس از بخور دادن یا استفاده از لوسیون‌ها یا كرم‌های پاك كننده به منظور از بین بردن ذرات چربی باقی‌مانده در پوست بكار می‌روند. از تونرهای گیاهی می‌توان به گلاب، نارنج، عسل و روغن بادام اشاره كرد.

2- پماد: معمولا پماد از روغن و چربی درست می‌شود اما برخلاف كرم فاقد آب است. پماد با پوست تركیب نمی‌شود، بلكه لایه مجزایی روی آن می‌كشد. پماد را می‌توان روی هر قسمت پوست كه ضعیف یا نازك شده یا نیاز به حفاظت در مقابل رطوبت دارد استفاده كرد.

در ساخت پمادها لانولین موم یا پارافین بكار می‌رود.

3- كرم: كرم مخلوطی از آب و چربی یا روغن است كه جذب پوست می‌شود.

4- لوسیون: تركیبی است كه ماده اصلی زمینه آن آب است. لوسیون‌ها به عنوان داروی خنك كننده یا نرم كننده برای تسكین جراحات و التهابات پوستی بكار برده می‌شود.

5- كمپرس: كمپرس بوسیله خیساندن پارچه یا حوله كوچك در محلول و قرار دادن آن روی موضع انجام می‌شود. كمپرس برای درمان پوست، جوش و التهاب كاربرد دارد.

البته برای تسكین درد عضلانی و مفاصل و سردرد و استراحت چشم و... هم كاربرد دارد. ماسك‌های تهیه شده از گیاهان، انواع میوه‌ها برای پاكسازی پوست، بستن منافذ، تغذیه پوست، روشن و باز شدن رنگ چهره و گاهی درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماسك‌ها در صورت استفاده مداوم می‌تواند چربی پوست را تنظیم كرده (خصوصاً در افراد دچار جوش‌های صورت) و باعث بالا رفتن رطوبت پوست (خصوصاً در افرادی كه آب كم می‌نوشند، در مجاورت گرما یا باد و سرما زیاد هستند، در طی روزه‌داری و...) و رساندن چربی و تغذیه پوست (خصوصاً در پوست‌های خشك) شود. برای استفاده از ماسك ابتدا باید صورت خود را با آب ولرم شستشو داده در حالیكه پوست كمی رطوبت دارد از ماسك روی كل صورت غیر دور چشم یك لایه نازك قرار دهید. در صورت امكان در طی استفاده از ماسك دراز بكشید و سعی كنید درازكش باشید. مدت زمان قرار دادن ماسك بر روی پوست بین 20 تا 40 دقیقه براساس نوع ماسك و پوست شما خواهد بود. سپس می‌توانید با پنبه خشك یا خیس (براساس نوع ماسك) صورت را پاك كرده سپس با آب ولرم مایل به سرد شستشو دهید. شستشو باید با ملایمت و بدون كشیدن پوست صورت انجام شود.

 

 پاكیزگی پوست

احتمالاً تاكنون برای تمیز كردن پوست خود از روش‌های اشتباه‌ زیادی استفاده كرده‌اید و حتی باعث از بین رفتن و صدمه به لایه ارزشمند اسیدی پوست خود شده‌‌اید. پاكیزگی پوست باید همیشه با ملایمت و ظرافت انجام شود بدین معنی كه باید مواد مضر برای پوست و چربی‌های اضافه با ملایمت برداشته شود تا به عملكرد طبیعی پوست صدمه‌ای نرسد. استفاده از مواد پاك كننده مو موجب تحریك غدد پوستی و افزایش ترشح آنها شود. بنابراین باید ابتدا پوست با ملایمت پاك شود و سپس از تونیكی كه خاصیت اسیدی داشته باشند استفاده شود. استفاده از صابون برای تمیزی پوست صورت و گردن مزایا و معایبی دارد. به عبارتی صابون نباید باعث خشكی زیاد پوست شود و تنها باید پوست را به روشی ملایم پاك كند و پس از شستشو پوست حالت چربی طبیعی خود را داشته باشد. همچنان برخلاف عقیده عموم، صابون‌های دارای كف فراوان برای صورت مناسب نیستند. از ماسك‌های زیر حداقل هفته‌ای 2 بار به روی كل صورت به غیر دور چشم استفاده نمائید. تا بتوانید به نتایج موردنظر خود برای داشتن پوستی زیبا دست پیدا كنید.

 

صابون شیر و بادام

(مخصوص پوست معمولی)

مواد لازم:

صابون سفید بچه............................................. 50 گرم (مانند صابون فیروز)

موم سفید .................................................... 100 گرم

گلاب ........................................................... 40 سی سی

شیرخشك ................................................... 1 قاشق غذاخوری

روغن بادام شیرین ........................................ 20 سی سی

طرز تهیه:

صابون را رنده كنید و آنرا داخل ظرفی بزرگ ریخته و ظرف را داخل ظرف آبی كه در حال جوشیدن است قرار دهید تا كاملا مایع شود. در طی این مدت آن را با یك كاردك چوبی مرتباً هم بزنید. موم، گلاب و پودر شیرخشك را به آن بیفزائید  و در انتها روغن بادام را به آن اضافه نمائید و از روی ظرف آب آنرا برداشته آنقدر هم می‌زنیم تا سرد شود و سپس در قالبی كه دور آن را چرب كرده‌اید بریزید. داخل یخچال قرار دهید و پس از سرد شدن از قالب جدا كنید.

 

 لوسیون پاك‌كننده عسل و لیمو

(مخصوص پوست‌های جوش‌دار و دارای لك)

مواد لازم:

آب لیموترش تازه ......................................... 30 سی‌سی

عسل ...................................................... 30 گرم

آب مقطر .................................................. 200 سی‌سی

طرز تهیه:

مواد ذكر شده را مخلوط كنید و كاملا هم بزنید، بهتر است در ظروف تیره شیشه‌ای نگهداری شود. هر روز صبح و شب جهت طراوت، شفافیت و روشنی پوست صورت و از بین رفتن جوش‌های صورت از آن استفاده كنید. همان‌طور كه گفته شد پس از پاك كردن پوست صورت استفاده از لوسیون طراوت بخش توصیه می‌شود. برای سرزنده نگهداشتن پوست می‌توان از دو نوع تونیك و لوسیون سرشار از مواد تقویتی استفاده كرد. از انواع لوسیون‌های الكل‌دار می‌توان برای پوست‌های چرب كه لطافت ندارند استفاده كرد ولی توجه داشته باشید كه در پوست‌های حساس و خشك و خیلی نازك و پوستی با علائم پیری‌زودرس استفاده از مواد حاوی الكل به شدت مضرر است.

 

شیر پاك كن  (مخصوص پوست خشك و خسته)

مواد لازم:

خیار .............................................. 2 عدد

گلیسیرین ...................................... 30 سی‌سی

گلاب ............................................. 40 سی سی

روش تهیه:

خیار را رنده كنید و توسط پارچه توری ظریفی عصاره آنرا به خوبی بفشارید، آب خیار، گلیسیرین و گلاب را در یك ظرف شیشه‌ای درب‌دار ریخته و خوب تكان دهید. این محلول به مدت یك هفته در یخچال قابل نگهداری است.

 

لوسیون بابونه

 (مخصوص پوست‌های خشك و حساس)

مواد لازم:

گل بابونه ........................................ 200 گرم

آب ................................................ 200 سی‌سی

گلاب .............................................. 30 سی سی

آب لیموترش تازه .............................. 20 سی‌سی

طرز تهیه:

گل بابونه را به مدت 3 دقیقه در آب بجوشانید و سپس بگذارید سرد شود. بعد از صافی رد كنید. گلاب و لیمو را اضافه نمائید و در شیشه تیره نگهداری كنید. این تركیب به مدت 1 هقته در یخچال قابل نگهداری است.

 

 

تونیك آب پرتقال

(مخصوص پوست چرب با منافذ باز پوستی)

مواد لازم:

پرتقال .............................................. 2 عدد

سركه سیب طبیعی ......................  100 سی سی

عرق بهار نارنج .............................. 200 سی سی

طرز تهیه:

آب پرتقال را گرفته و با سركه و عرق بهار نارنج مخلوط كنید و پس از هر بار تمیز كردن صورت از این تونیك استفاده كنید. این تونیك علاوه بر بستن منافذ باز صورت، باعث ترمیم پوست‌های آسیب دیده هم می‌شود.

 

 

ماسك خیار

 (پوست‌های خشك و حساس)

مواد لازم:

آب خیار ............................................. 2 قاشق مرباخوری

روغن بنفشه ..................................... 1 قاشق مرباخوری

پودر جوانه گندم ................................. 1 قاشق مرباخوری سرصاف

روغن بادام شیرین ............................. 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

خیار را بدون پوست رنده كنید و آب آنرا بگیرید و به اندازه

2 قاشق مرباخوری از آن را با پودر جوانه گندم مخلوط كنید. سپس روغن بنفشه و بادام شیرین را مخلوط كنید و به مدت 30-35 دقیقه روی كل صورت غیر دور چشم قرار دهید. سپس با آب ملایم شستشو دهید.

 

 

ماسك توت‌فرنگی

 (مخصوص پوست‌های چرب)

مواد لازم:

توت‌فرنگی ..................................................... 6 عدد

سفیده‌ تخم‌مرغ ............................................. 1 عدد

گلاب ..........................................................  1 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

سفیده تخم‌مرغ را كاملا زده تا سفت و پفكی شود. سپس توت‌فرنگی را كاملا له كنید و به آن اضافه نمائید و در نهایت گلاب را اضافه كرده و به مدت 35 - 40 دقیقه روی صورت قرار دهید. بهتر است در طی زمانی‌كه ماسك روی صورت است دراز كشیده و صحبت نكنید. سپس با آب ولرم شستشو دهید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، The beauty of the skin from within the nature، زيبايی پوست از درون طبيعت تعداد بازديد: 598 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز