Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:16

17
مهر
ويژگی شوینده‌های مناسب برای پوست صورت

ويژگی شوینده‌های مناسب برای پوست صورت

نوبت به انتخاب یک شوینده برای شستن پوست صورت که مي‌رسد، همه ما...

ويژگی شوینده‌های مناسب برای پوست صورت

 

 

نوبت به انتخاب یک شوینده برای شستن پوست صورت که می‌رسد، همه ما با گزینه‌های بسیاری مواجه می‌شویم؛ صابون‌ها، ژل‌هــا، کــرم‌ها، فــوم‌ها، لوسیون‌ها، پدها و... گزینه‌های موجود در بازار آنقدر زیاد هستند که در اکثر موارد ما را هنگام انتخاب با مشکل مواجه می‌کنند. و البته واضح است که نمی‌توان با خریدن یک محصول تمام نیازها و انتظارات را برآورده ساخت. اما به راستی با وجود تمام این گزینه‌های متنوع، برای انتخاب بهترین محصول چه باید کرد؟ اساسا یک محصول مناسب با پوست شما باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟ صورت ما آن قسمت از بدن است که هر روزه در معرض عوامل آلاینده بسیاری قرار می‌گیرد. از لوازم آرایش خانم‌ها گرفته تا انواع کرم‌های ضد‌آفتاب. نور آفتاب، باد، سرما، آلودگی هوا و آلودگی دستان ما که با صورتمان در تماس هستند نیز باید به این فهرست اضافه شود. یک شوینده مناسب علاوه بر اینکه پوست صورتتان را کاملا پاک و تمیز می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، به افزایش مقاومت پوست شما در برابر عوامل محیطی و تولید سلول‌های جدید نیز کمک بسیاری می‌کند. اگر شما محصول

(یا محصولات) مناسب با پوست خود را پیدا کنید می‌توانید ظاهری شاداب و جوان‌تر به پوست خود ببخشید. اما چگونه؟ ...

 

پوستتان را بشناسید

شما هم احتمالا جز آن دسته از افرادی هستید که می‌دانید برای هر سالاد کدام نوع سس را بیشتر دوست دارید. اما پیش از اینکه بخواهید در رابطه با نوع سس اظهار نظر کنید، باید ابتدا بدانید نوع سالاد چیست. سالاد کاهو، سالاد کلم، سالاد یونانی... در مورد پوست صورت و شوینده مناسب نیز قضیه به همین ترتیب است. پیش از انتخاب یک محصول مناسب برای شست و شوی پوست، شما باید ابتدا پوست صورت خود را خوب بشناسید. اکثر ما هیچ‌گاه در رابطه با نوع پوست خود خیلی فکر نمی‌کنیم. اما همه ما نوع پوستمان مشخص است و با کمی‌دقت به علائم می‌توان به آن پی برد. استفاده از شوینده‌ای که برای پوست شما مناسب نیست می‌تواند مشکلات پوستی شما را افزایش دهد و باعث خشکی یا چربی بیش از حد پوست یا حتی التهاب شود.

پوست شما جز کدام یک از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد؟

 پوست نرمال: این نوع پوست ترکیبی متعادل از چربی، رطوبت و استقامت دارد.  پوست چرب: آیا پوست صورت شما چند ساعت پس از شست‌و‌شو چرب و براق به نظر می‌رسد؟  پوست خشک: پوست خشک دارای منافذی است که چند ساعت پس از شست‌وشو قابل دیدن نخواهند بود و پوست اغلب زبر است.  پوست حساس: این نوع پوست معمولا دچار خارش می‌شود و در تماس با برخی مواد شیمیایی خاص دچار واکنش‌ای آلرژیک می‌شود.

 پوست مختلط یا ترکیبی: اگر برخی قسمت‌های پوست شما چرب و سایر قسمت‌های خشک یا حساس هستند، پوست شما ترکیبی است.

 

 انتخاب صحیح

حال که با نوع پوست خود آشنا شدید می‌توانید انتخابی دقیق و صحیح داشته باشید. با توجه به اینکه مثلا پوست شما یک پوست ترکیبی است، شما می‌توانید به دنبال

شوینده‌ای مخصوص این نوع پوست باشید و سایر گزینه‌ها را به راحتی حذف کنید. برای مثال اگر پوست شما خشک است، بهتر است از مواد شوینده ای که حاوی الکل زیادی هستند اجتناب کنید. اگر پوست صورتتان چرب است، بهتر است از موادی که PH پایینی دارند استفاده کنید. این‌گونه محصولات پوست‌های چرب را بهتر پاک می‌کنند و چربی را با ملایمت کاهش می‌دهند. همچنین اگر پوست صورت شما حساس است، بهتر است از شوینده‌هایی که دارای مقادیر زیادی مواد شیمیایی و عطری هستند دوری کنید. اگر شما روزانه از مواد آرایشی زیادی استفاده می‌کنید، بهتر است برای اطراف چشم‌های خود نیز به دنبال یک شوینده مناسب باشید. اگر شما اهل ورزش (در فضای باز یا بسته) هستید، بهتر است به دنبال محصولی باشید که منافذ پوست شما را کاملا باز کند تا عرق و مواد آلاینده محیط باعث بسته شدن آنها و در نتیجه بروز آکنه نشوند. صرف کمی ‌وقت برای خواندن اطلاعات مندرج بر روی محصولات در انتخاب صحیح به شما کمک بسیاری خواهد کرد. البته امروزه بر اکثر شوینده‌های صورت درج شده است که این محصول برای چه نوع پوستی مناسب‌تر است.

 

محصولات طبیعی در اولویت

اگر وقت کافی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که مواد تشکیل دهنده محصول شوینده را به دقت مطالعه کنید. البته به احتمال زیاد نام بسیاری از موارد مندرج در این فهرست برای شما نا آشنا و حتی عجیب‌وغریب خواهد بود. البته این مشکل در مورد بسیاری از محصولات دیگر، حتی محصولات خوراکی نیز وجود دارد. پس ما باید نگران چه چیزی باشیم؟ مواردی که باید نگران آنها باشیم اتفاقا بسیارند! برخی مواد شیمیایی که در شوینده‌ها وجود دارند می‌توانند منجر به آسیب‌های پوستی شوند. معمولا این مواد شیمیای در ماده عطری محصولات شوینده وجود دارد. مشهورترین این مواد phthalates است. ثابت شده است که این ماده شیمیایی بر بدن انسان آثار مخربی می‌گذارد.

علاوه بر این مواد شیمیایی که ما مورد استفاده قرار می‌دهیم پس از شست‌و‌شو وارد سیستم فاضلاب شده و از طریق آبها به چرخه طبیعی وارد می‌شوند. در نتیجه این امر، میزان مواد شیمیایی در محیط طبیعی افزایش می‌یابد و در نهایت بر آلودگی‌های محیطی می‌افزاید. برخی افراد از مواد شوینده به عنوان نوعی ماده عطری و خوشبو کننده استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که اگر به دنبال کاهش مضرات مواد شوینده هستید، بهتر است مواد شوینده و عطری را از یکدیگر کاملا تفکیک کنید تا بتوانید از خواص هر یک بیشترین بهره را ببرید. به همین دلیل است که معمولا استفاده از مواد شوینده طبیعی که هم برای پوست ما و هم برای محیط ریست مفید هستند به افراد توصیه می‌شود.

 

یادداشت کنید تا فراموش نکنید

بسیاری از ما تا به حال شوینده‌های گوناگونی را بر پوست خود امتحان کرده‌ایم، اما پس از گذشت مدتی آثار آنها را بر پوست خود فراموش کرده‌ایم. برخی شوینده‌ها به تمیزی و درخشندگی پوست ما کمک بسیاری کرده‌اند در حالیکه برخی دیگر تاثیر چندان مطلوبی نداشته اند. اگر پس از مدتی که از یک محصول استفاده کردید نظر خود را راجع به آن محصول و ویژگی‌های آن را یادداشت کنید می‌توانید پس از مدتی انتخاب‌های بهتر و عاقلانه‌تری داشته باشید.

 

مشورت کنید

ایستادن در یک فروشگاه و نگاه کردن به انواع و اقسام شوینده‌هایی که در مقابل شما قرار دارند کمی ‌ترسناک و در عین حال غیر منطقی به نظر می‌رسد. انتخاب در چنین مواردی معمولا انتخابی نادرست خواهد بود. پزشکان در چنین روزهایی بیش از پیش به کمک شما می‌آیند. از اطرافیان خود که پوستی مشابه پوست شما دارند بپرسید از چه محصولی استفاده می‌کنند. استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند شما را سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان برساند. همچنین می‌توانید از پزشک متخصص یا داروساز مشورت بخواهید. این‌گونه افراد شوینده‌ها و مواد موجود در آنها را بهتر می‌شناسند و بیشتر می‌توانند به شما کمک کنند.

 

ترکیبات مفید در شوینده‌ها

کلید انتخاب شوینده صحیح این است که شما با عملکرد هر یک از مواد تشکیل دهنده شوینده‌ها آشنا شوید. هر ماده شوینده‌ای حاوی مواد پاک کننده، مواد عطری، مرطوب کننده و مواد نگهدارنده است. پاک کننده‌ها وظیفه پاک کردن آلودگی‌ها و چربی را از روی پوست دارند. مرطوب کننده به لطافت و نرمی ‌پوست کمک می‌کند و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند. مواد عطری به صابون و پوست شمابوی خوبی می‌بخشند و مواد نگهدارنده از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. هدف اصلی از استفاده از مواد شوینده پاک کردن پوست از آلاینده‌ها و چربی است. برخی ترکیبات پاک‌کننده مانند پلی‌اتیلین یا اسیل پلی گلایکوزید از جمله ترکیبات ملایمی‌هستند که به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کنند. ترکیبات دیگر مانند سولفور ترایوکسید، سولفوریک اسید و اتیلین اکسید برای پوست‌ها حساس مناسب هستند. این گونه مواد شوینده معمولا حاوی لانولین یا پارافین اضافی نیز هستند که در نتیجه آن چربی و رطوبت پوست افزایش می‌یابد.

 

ترکیبات مضر در شوینده‌ها

شوینده‌های قوی و نامناسب از علل اصلی خشکی و حساسیت‌های پوستی هستند. اما آشنایی با ترکیبات مضر در اینگونه شوینده‌ها می‌تواند از انتخاب غلط شما جلوگیری کند. شوینده‌هایی که حاوی یون‌های کربوکسیلات، سولفونات و سولفات هستند می‌توانند به پوست شما آسیب جدی وارد کنند. همچنین اگر پوست شما حساس یا خشک است از مواد شوینده حاوی سدیم لوریل سولفات به شدت پرهیز کنید. این ترکیب باعث افزایش خشکی و پوسته شدن پوست می‌شود. برخی شوینده‌ها که توسط پزشک برای درمان آکنه تجویز می‌شود حاوی بنزوئیل پروکساید، سولفور یا برخی ضد باکتری‌ها مانند تریکلوکاربان و تریکلوسان است. این ترکیبات می‌توانند پوست را خشک و حساس کنند. به همین دلیل تنها افرادی که پوستی چرب و آکنه دار دارند مجاز به استفاده از این محصولات هستند. همچنین موادی عطری برای افرادی که پوستی حساس و مستعد آلرژی دارند بسیار مضر است. به همین دلیل هم بهتر است این افراد محصولات غیر عطری را خریداری کنند.

برچسب ها: پوست صورت، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 572 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز