Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:33

24
شهریور
كاربرد ليزر اگزايمر در درمان خطوط پوستی

كاربرد ليزر اگزايمر در درمان خطوط پوستی

استفاده از ليزر EXCIMER در درمان خطوط پوستي كه بر اثر كشيدگي پوست (استريا)...

كاربرد ليزر اگزايمر در درمان خطوط پوستی

 

 

استفاده از لیزر EXCIMER در درمان خطوط پوستی كه بر اثر كشیدگی پوست (استریا) ایجاد می‌شود، كاربرد دارد. این نوع خطوط در دوران بارداری و افرادی كه به طور متناسب چاق یا لاغر می‌شوند ایجاد می‌گردد. پیشرفت در تكنولوژی‌های لیزر، لیزر excimer نوع كلریدزنون 308nm را به بازار وارد كرده است. این نوع لیزر دقت بالاتر و همچنین توانایی انتقال جریان‌های با انرژی بالا به بافت هدف در مدت زمان كمتری دارد.

 

این لیزر در مواردی مانند هیپوپیگمانتاسیون مانند لك و پیس مورد استفاده قرار ‌گرفته است. در حال حاضر نیز در طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی با استفاده از این روش بهبودی نسبی ایجاد می‌شود. درمان با این روش شامل ده جلسه درمان، هفته‌ای یك بار می‌باشد كه هر بار حدود 15-10 دقیقه به طول می‌انجامد.

در انجام این روش تفاوت رنگی كه این خطوط با پوست دارند كمتر می‌شود، ولی در تمامی افرادی كه دچار كشش پوستی شده‌اند، این روش توصیه نمی‌شود، زیرا فقط باعث بهتر شدن رنگ پوست می‌شوند و تاثیری در برطرف شدن چروك‌های ایجادشده ندارند. از طرف دیگر، با توجه به اینكه این نوع لیزر نوعی برنزه كردن پوست می‌باشد، غیر از انجام ده جلسه درمان، نیاز به جلسات تكمیلی دیگر برای رسیدن به نتیجه بهتر است؛ لذا در صورت رضایت بیمار سه یا شش ماه بعد طی مجددا این روش یك یا دو جلسه، انجام می‌شود. میزان بهبود با انجام این روش حدود پنجاه درصد می‌باشد كه كاملا نسبی است.

با توجه به اینكه هنگام ایجاد خطوط پوستی رشته‌های كلاژن‌ شكسته شده‌اند، درمان به طور كامل امكان‌پذیر نمی‌باشد. تداوم انجام این روش جهت حفظ رنگ پوست هر سه تا شش ماه یك بار توصیه می‌شود. لذا با توجه به اینكه برای برطرف كردن این نوع خطوط، كرم‌ها موثر نیستند، تا به حال هیچ درمان دیگری در این زمینه وجود ندارد. استفاده از لیزر اگزایمر تنها درمان در بهبود نسبی ظاهری پوست است و لیزر فقط مدت كم علامت بودن بیماری طولانی‌تر می‌كند، ولی درمان دائمی در این مورد وجود ندارد.

 

آیا فقط لیزر اگزایمر در این زمینه كاربرد دارد؟

بله، زیرا انواع دیگر لیزر اثر رنگ‌دهی به پوست را ندارند، بلكه در عمل تخریبی مو، عروق.... كاربرد دارند. ولی استفاده از این نوع لیزر در مراكز درمانی دانشگاهی انجام می‌شود كه در بهبودی بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اساس كار لیزر  اگزایمر

لیزر اگزایمر در واقع نوعی نور تقویت‌شده است كه با طول موج خاص 308 نانومتر، در طیف انواع امواج ماوراءبنفش قرار می‌گیرد (مانند دستگاه‌های سولاریوم كه در رده طیفی امواج ماوراءبنفش قرار دارند) ولی در لیزر اگزایمر برخلاف انواع دیگر لیزرها از یك نوع نور تقویت شده برای تیره كردن و درمان یكسری از ضایعات پوستی استفاده می‌شود.

 

پس چرا سولاریوم مضر است؟

عوارض سولاریوم به طور دیررس طی مدت 20-15 سال بروز می‌كند، زیرا تابانیدن نور ماوراءبنفش در درازمدت خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد؛ و استفاده طولانی‌مدت از سولاریوم مشكلات زیادی ایجاد می‌كند.

توجه به این نكته اهمیت دارد كه: استفاده از امواج ماوراءبنفش در درمان بیماری‌ها به طور موضعی زیر نظر متخصص پوست و در افرادی كه نیاز به انجام این روش دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ضمن انجام كار می‌بایست بقیه قسمت‌های پوست پوشانده ‌شود؛ در حالی كه برای برنزه كردن افراد عادی، تمام بدن در معرض نور سولاریوم قرار می‌گیرد.

حال این سوال پیش می‌آید كه ضرر این نور مصنوعی بیشتر است یا ضرر نور آفتاب؟ باید گفت هر دوی اینها مضر هستند و استفاده از هیچ‌كدام به طور مداوم توصیه نمی‌شود.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 598 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز