Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 08:15

24
شهریور
كاربرد راديوفركوئنسی در درماتولوژی

كاربرد راديوفركوئنسی در درماتولوژی

به طور كلي در دو دهه اخير از دو منبع انرژي جهت درمان و بهبود ضايعات پوست ...

كاربرد راديوفركوئنسی در درماتولوژی

 

 

: به طور كلی در دو دهه اخیر از دو منبع انرژی جهت درمان و بهبود ضایعات پوست و بازسازی آن استفاده شده است: لیزر و رادیوفركوئنسی (RF) گرچه در هر دو روش نهایتا به واسطه ایجاد گرما اثرات درمانی حاصل می‌شود؛ اما برخی محدودیت‌های استفاده از لیزر، استفاده از RF را به عنوان جایگزین با مزیت‌های قابل توجه مطرح نموده است.

در واقع، رادیوفركوئنسی امواجی مدرن‌تر از لیزر و كاربرد آن در پوست، برای جوان‌سازی، سفت كردن پوست (لیفت كردن) و كشیدن پوست است. این روش، بدون انجام عمل جراحی و فاقد درد می‌باشد و در بیمارانی كه از شل شدن پوست یا ریلاكسیته پوست رنج می‌برند، بدون كمترین عارضه كاربرد دارد.

RF بیش از 70 سال است در پزشكی و جراحی مورد استفاده قرار گرفته، لیكن در چهار سال اخیر به عنوان یك تكنولوژی مدرن و قابل اعتماد در روش‌های Non-ablative درماتولوژی به طور جدی مطرح گردیده و به نظر می‌رسد آینده جراحی‌های زیباسازی پوست را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

مزیت این روش نسبت به لیزر این است كه در كاربرد آن هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد؛ این در حالی است كه كاربرد لیزر در پوست‌های به اصطلاح سبزه محدودیت‌هایی دارد، ولی استفاده از این روش در نژاد ایرانی هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. در بیمارانی كه RF انجام می‌شود، پس از انجام این كار، فرد به راحتی می‌تواند كارهای روزمره خود را انجام دهد؛ یعنی هیچ‌گونه محدودیت، استراحت یا بستری شدن هم وجود ندارد. باید گفت جواب انجام این روش نسبی و خوب خواهد بود.

 

آیا محدودیت سنی در استفاده‌كنندگان از این روش وجود دارد؟

مدت اثربخشی این روش با توجه به نسبی بودن اثر آن تا چه زمانی است؟

در انجام این روش، امواج رادیویی باعث گرم شدن پوست می‌شود كه این امواج طیفی از امواج الكترومگنتیك هستند. این امواج نظیر امواجی كه در ماكروویو مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌باشد. این امواج سبب گرم شدن لایه‌های زیرین پوست می‌شوند كه پس از گرم شدن در كلاژن یكسری زخم‌های میكروسكوپی بسیار خفیف ایجاد می‌كنند. پس از مدتی زخم‌های میكروسكوپی باعث تحریك كلاژن‌سازی در پوست و باعث كشیدن پوست می‌شوند. مدت ماندگاری این روش، از شش ماه تا یك سال متغیر است كه بستگی به میزان پاسخ‌دهی بیمار دارد.

در استفاده از این روش، مطلقا محدودیت سنی وجود ندارد، زیرا اخیرا این روش برای لاغر كردن یا از بین بردن سلولیت در بدن خانم‌ها یا آقایان به كار گرفته شده است. با توجه به اینكه هشتاد درصد خانم‌ها چه چاق و چه لاغر از سلولیت رنج می‌برند. (سلولیت: نوعی چربی زائد در پوست است كه با فشار دادن پوست، دانه‌هایی در ظاهر پوست (به صورت فرورفتگی) ایجاد می‌شود و ایجاد این حالت برای خانم‌ها خوشایند نیست)، با استفاده از این روش می‌توان برای كاهش چربی‌های بدن نیز اقدام نمود. بی‌ضرر بودن استفاده از این روش، كاملا به اثبات رسیده است.

 

محدودیت‌های استفاده از RF

در كسانی كه دارای پیس‌میكر هستند، یا افرادی كه پروتزهای فلزی در بدن و استخوان دارند (مانند پلاتین) و همچنین افرادی كه استنت‌های فلزی در قلب دارند، نمی‌توان از این روش استفاده نمود.

 

مقایسه اثربخشی استفاده از لیزر و RF

در استفاده از لیزر نوع پوست مهم‌ترین عامل محدودكننده می‌باشد، زیرا احتمال پیدایش عوارضی نظیر اسكار و دیس پیگمانتاسیون در نژادهای تیره‌تر قابل توجه است. از طرفی پیچیدگی‌های فیزیك نور و تنظیم پارامترهای پیچیده و متعدد نوری نظیر طول موج، مدت در معرض بودن، پهنای پالس، و بسته به Mode اپلیكاتور می‌توان به نتایجی همچون لیپولیز در فرم Unipolar یا Skin Tightening در فرم Bipolar دست یافت. حالت unipolar رادیوفركانسی عمق نفوذ زیادی دارد كه به كمك آن می‌توان بافت را در عمق 30-25 میلی‌متری به حرارت بالایی رساند؛ بدون اینكه به اپیدرم صدمه‌ای برسد. از این خاصیت برای درمان سلولیت، آكنه و Reshaping یا Slimming می‌توان استفاده كرد؛ ضمن اینكه به دلیل ایجاد disintegration در جدار سلول‌های چربی اثرات فوق ماندگار است در حالی كه در روش‌های ماساژتراپی از درناژ water Ritention در بافت سلولیت بوده، لذا اثرات حتی پس از جلسات متعدد برگشت‌پذیر می‌باشند.

فرم Bipolar RF عمق نفوذ كمتری دارد و با آن می‌توان یك Healing Remodeling پوست القا نمود كه ضمن اثر آنی Immediate Contraction الیاف كلاژن، در ادامه یك Thermal-Induced Progressive Collagen Production نیز ایجاد می‌شود كه موجب افزایش قوام پوست می‌گردد؛ به طوری كه نهایتا یك Non-Ablative lift را در صورت، گردن، شكم یا اندام ایجاد می‌كند. اثر لیپولیز RF باعث كاهش سبوم و درمان آكنه نیز می‌شود.

گفتنی است این مطلب در سمینار تازه‌های لیزر در درماتولوژی كه در تاریخ 18-17 مردادماه جاری در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار شد، مطرح گردید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 522 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز