Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 22:21

22
دی
مراقبت از پوست در تعطیلات

مراقبت از پوست در تعطیلات

وقتی كه پوست‌تان دچار خارش و آفتاب‌سوختگی شدید می‌شود، یك دوش آب سرد و استفاده از روغن برای نرم كردن پوست كمك زیادی به برطرف شدن خشكی و خارش پوست می‌كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

تعطیلات زمان فوق‌العاده‌ای برای استراحت كردن، كسب آرامش روحی و جسمی و به‌دست آوردن نیروی تازه برای روزهای آینده است. اما ممكن است این تجربه لذتبخش و پرفایده برای پوست و موهای شما خوشایند نباشد. اشعه‌های ماوراء بنفش، نسیم دریایی، نیش حشرات مثل پشه و كلرین می‌توانند موجب خشكی و یا قرمز شدن پوست شوند و موهای‌تان را مثل پوشال خشك و شكننده كنند. اما راه‌حل این مشكل بسیار ساده و آسان است. لطفا به ادامه مطالب توجه كنید:

مضرات آفتاب

مسلما شما از مضرات ناشی از پرتوهای نور خورشید آگاهی دارید و وقتی‌كه به استخر یا كنار دریا می‌روید، تقریبا نمی‌توانید مانع از تابش نور خورشید روی پوست و موهای‌تان شوید. خطرات ناشی از نور خورشید یكی از دلایل عمده پیری پوست است. با اشعه‌های UV كلاژن پوست آسیب می‌بیند و همین باعث آویزان و چروك شدن پوست می‌شود. آسیب‌های دیگر شامل خشكی پوست و ایجاد دانه‌های ریز قهوه‌ای روی پوست است.

وقتی‌كه این آسیب‌ها جدی‌تر و شدیدتر می‌شود، خطر سرطان پوست فرد را تهدید می‌كند. سالیانه حدود 70000 نفر در آمریكا به این دلیل دچار سرطان پوست می‌شوند و حدود 3000 نفر آنها از دنیا می‌روند. متاسفانه، آسیب‌های ناشی از نور خورشید جبران‌ناپذیر هستند؛ بنابراین در چنین مواقعی به جرأت می‌توان گفت كه جلوگیری بهتر از درمان است. اشعه‌های UVA و UVB هر دو برای پوست مضرند. UVB موجب آفتاب‌سوختگی و UVA موجب پیری پوست می‌شود. در مورد UVA بیشتر مراقب باشید، زیرا می‌تواند به راحتی از شیشه‌ها عبور كند.

چند نكته دیگر

از یك مرطوب‌كننده مناسب و یا لوسیون استفاده كنید و آن را روی پوست خود بمالید. وقتی كه پوست‌تان دچار خارش و آفتاب‌سوختگی شدید می‌شود، یك دوش آب سرد و استفاده از روغن برای نرم كردن پوست كمك زیادی به برطرف شدن خشكی و خارش پوست می‌كند. به هنگام خارش شدید پوست می‌توانید از آنتی‌هیستامین استفاده كنید. مقدار زیادی آب بنوشید.قرص‌های ضدالتهاب نیز به هنگام آفتاب‌سوختگی كمك زیادی به شما خواهند كرد. اگر احساس گیجی و یا بیماری دارید و یا پوست‌تان تاول زده است، بهتر است هر چه زودتر به پزشك مراجعه كنید.

آسیب‌های ناشی از باد

شما می‌توانید به راحتی آسیب‌های پوستی ناشی از باد را كاهش دهید. افرادی كه به بازی گلف علاقه دارند یا قایق‌سواری می‌كنند و یا در روزهای بادی و گرم مدت زیادی را در خارج از خانه می‌گذرانند، آب پوستشان گرفته می‌شود و شروع به خشكی زدن و پوست‌پوست شدن می‌كند.

چند نكته مهم

برای آنكه پوست شما دچار كم‌آبی و خشكی نشود، آن را خوب مرطوب كنید. از پاك‌كننده‌هایی كه پایه الكل دارند و تند و تیز هستند، اصلا استفاده نكنید.نسبت به پوسته‌پوسته شدن پوست خود واكنش منفی نشان ندهید؛ چرا كه همین مسأله گاهی اوقات به پوست شما كمك می‌كند تا شفاف‌تر شود.

قرمزی و التهاب پوست

قرمزی پوست نوعی بیماری پوستی مزمن است كه دلیل اصلی آن هنوز ناشناخته است و برخی عوامل مثل نور آفتاب آن را تشدید می‌كند.نور آفتاب موجب تحریك بیشتر پوست و قرمز شدن آن می‌شود؛ اما اولین دلیل آن نیست. این عارضه ممكن است به طول بینجامد؛ اما می‌توان تا حد زیادی آن را مهار كرد. بیشتر افرادی كه دچار التهاب و قرمزی پوست می‌شوند، گاهی اوقات باید آنتی‌بیوتیك مصرف كنند.

چند نكته مهم

به پزشك مراجعه كنید و مشكل قرمز شدن پوست‌تان را با او در میان بگذارید. ممكن است پزشك‌تان به شما مصرف نوعی ژل به نام مترونیدازول را توصیه و یا سفارش كند. آنتی‌بیوتیك‌هایی مثل «كلیندا مایسین» و «اریترومایسین» مصرف كنید. از محصولات تمیزكننده تند و تیز بپرهیزید.

عرق‌سوز

عرق‌سوز در اثر قرار گرفتن در آب و هوای گرم و نمناك به‌وجود می‌آید. عرق‌سوز شدن اغلب با خارش و برآمدگی پوست و حتی گاهی اوقات با خراش آن همراه است و در پوست‌های حساس می‌تواند منجر به ایجاد تاول نیز
بشود.

چند نكته مهم

عر‌ق‌سوز در اكثر مواقع نیاز به معالجات پزشكی ندارد. فقط كافی است نقطه مورد نظر را خشك و خنك نگاه دارید. از هیچ نوع مرطوب‌كننده پوست استفاده نكنید، زیرا بهبودی را به تأخیر می‌اندازد. اگر پوست‌تان دچار خشكی و پستی و بلندی شده است، ولی شما هرگز در معرض هوای نمناك و گرم نبوده‌اید، دلیل عرق‌سوز شدن می‌تواند نوعی آلرژی باشد (آلرژی به نور خورشید). ممكن است شما نسبت به برخی از تركیبات كرم ضد آفتاب خود حساسیت داشته باشید. در چنین مواقعی باید كرم ضد آفتاب خود را عوض كنید.

موهای خشك و شكننده

نه تنها پوست شما در برابر نور خورشید و آب و هوای نامناسب ممكن است دچار آسیب‌دیدگی شود، بلكه موهای‌تان نیز درگیر این مسأله می‌شوند. شنا كردن در استخر یا آب دریا و بعد قرار گرفتن در معرض نور خورشید، موجب خشكی موها و پوسته‌پوسته شدن فرق سر و شوره زدن آن می‌شود.

بهترین توصیه برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی موها در تعطیلات، مشورت با آرایشگرتان است از آرایشگر خود بپرسید كه در این‌گونه مواقع چه كاری بهترین نتیجه را دارد. در غیر این‌صورت می‌توانید از برخی محصولات مفید كه در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، استفاده كنید؛ مثلا از مرطوب‌كننده پوست سر و موها استفاده نمایید.

به تغذیه خود نیز اهمیت بیشتری دهید، زیرا هر چه می‌خورید و می‌نوشید، اثر مستقیمی روی موهای‌تان دارد. اگر مقداری آووكادو را با روغن زیتون و یك تخم‌مرغ مخلوط كرده و روی موهای‌تان بمالید و بعد آنها را بشویید، كمك زیادی به رفع خشكی و شكنند‌گی موهای‌تان خواهید كرد.

 

برچسب ها: راه هاي مفيد درمراقبت از پوست، قرمزي و التهاب پوست، عرق‌سوز شدن پوست، مضرات آفتاب براي پوست، پيشگيري از خشكي پوست تعداد بازديد: 604 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز